kastrering av hanhund NÄR ??

Rotterö

Trådstartare
Tidigaste åldern som man kastrerar en hanhund
När de är könsmogna direkt. Eller 12 mån som med hästar.
När ser man att hunden är könsmogen?

Sv: kastrering av hanhund NÄR ??

Du kan göra det så fort bägge stenarna e nere, Jag tog dem på min hane när han var 5½ månad gammal!! Ju tidigare deto bättre!! (anser jag)

Mitt råd - när hunden behöver det.
Jag förstår inte riktigt poängen med att kastera hunden om det inte finns ett behov av det. Mår hunden däremot dåligt av tex löptikar, stress och likande är det självklart att man gör det.

Jag förstår inte riktigt poängen med att kastera hunden om det inte finns ett behov av det. Mår hunden däremot dåligt av tex löptikar, stress och likande är det självklart att man gör det.

Denna labrador hane är hyper hyper aktiv stress. Vi kallar han för damphund. Finns ingen broms på han.
Han va sjuk när han va mindre . Åt en gift groda. Vet inte om det har med detta att göra.
De skall inte ha han till avel , utan som familjehund.
Så dom vill kastrera tidigt.
Vi tror att det kommer att hjälpa denna stressade hund. Även en mycket dominant labrador

Då är det kanske bra att göra det tidigt. Har han veterinärundersökts ordentligt angående stressen?

En sån stressad hund har ändå inget i avel att göra.

Jag förstår inte riktigt poängen med att kastera hunden om det inte finns ett behov av det.

Jag resonerar samma som dig men många veterinärer rekommenderar att kastrera en hane som inte ska avlas för hundens bästa. Mår hunden dåligt av löptikar och inte ska avlas på så är jag också för kastrering om det är för hundens bästa.

Han är undersökt ordentligt men inte utrett för stress. Han låg inne en vecka på blåstjärnan då han åt en giftgroda.
Sedan har dom utrett om han har ep. Men det har dom tagit ur misstankarna. Han svimmar säger dom . Av alla gifter o motgifter mm från grodan mm.
Så dom har kollat upp allt . Men inte stress,
Men man ser på hunden. Han kan inte varva ner. Bara då han sover.

Ja då förstår jag att ni kastrerar. Jag kastrerade min hane för ca 4 månader sedan.

Jag resonerar samma som dig men många veterinärer rekommenderar att kastrera en hane som inte ska avlas för hundens bästa. Mår hunden dåligt av löptikar och inte ska avlas på så är jag också för kastrering om det är för hundens bästa.
Inte så konstigt att veterinärer rekommenderar det, de tjänar pengar på det.

Sen är jag lite skeptisk till att kastrering skulle dämpa hans stress... den har väl inte kommit helt plötsligt?

Men man ser på hunden. Han kan inte varva ner. Bara då han sover.

Känner en hund som var likadan, överallt och ingenstanns, bara galen hela tiden iprincip. Speciellt när det gällde att leka med andra hundar. Han blev kastrerad (dels för att han är lös mycket och finns många tikar i området som också är lösa mycket och dels för att han skulle lugna sig), han var 3 år när han kastrerades om jag inte minns helt fel. Vart en helt annan hund, nu kan han ta det lungt när som helst. Tidigare så sov han typ BARA i bilen.

Inte så konstigt att veterinärer rekommenderar det, de tjänar pengar på det.

Sen är jag lite skeptisk till att kastrering skulle dämpa hans stress... den har väl inte kommit helt plötsligt?

Visst är det säkert till stor del så men kastrering kan även förebygga viss form av canser.

kl

Har man inte tänkt avla osv så är ju en kastrerad hane guld värd! Så nu kan ni ju boka en tid hos vetten, ring och jämnför priser- hos vissa vetkliniker är det rätt dyrt.:)

Våran hane, behöver aldrig oroa mig för tikarna. Han går oftast lös, är precis "lika" före & efter i personlighet dock ngt lugnare tackolov :angel: I sverige börjar folk fatta fördelarna m kastreringen, utomlands är det ju mkt vanligare.

Min omplacering som jag köpte när han var sex månader var också hyper stressad.
Då får man lära dem att ta det lugnt.
Träna, precis som med allt annat man vill att de ska lära sig.
Att utsätta hunden för en operation som inte gynnar hunden tycker jag är fel.
Att ta det lugnt kan de lära sig, det behöver man inte operera dem för.

kl

Har man inte tänkt avla osv så är ju en kastrerad hane guld värd! Så nu kan ni ju boka en tid hos vetten, ring och jämnför priser- hos vissa vetkliniker är det rätt dyrt.:)

Våran hane, behöver aldrig oroa mig för tikarna. Han går oftast lös, är precis "lika" före & efter i personlighet dock ngt lugnare tackolov :angel: I sverige börjar folk fatta fördelarna m kastreringen, utomlands är det ju mkt vanligare.

Precis, guld värd! Jämn i humöret och har inget behöv att hävda sig eller leta brudar. :D

Ja utomlands är dom way före oss..
Vi ligger efter mycket i Sverige om den biten, men många verkar ha någon sorts prestige i att ha hunden fertil trots att den egentligen borde varit kastrerad för länge sedan...
Och sen kan man väl lägga skuld på veterinärer, som tar hutlösa priser för kastrering på både hane och tik(framförallt!).
Spelar ju ingen roll om hunden är mindre än en katt, dyrare ska det vara iaf.. :crazy:
Så folk har inte råd att kastrera, även om det hade varit bästa alternativet. . :(

Känner en hund som var likadan, överallt och ingenstanns, bara galen hela tiden iprincip. Speciellt när det gällde att leka med andra hundar. Han blev kastrerad (dels för att han är lös mycket och finns många tikar i området som också är lösa mycket och dels för att han skulle lugna sig), han var 3 år när han kastrerades om jag inte minns helt fel. Vart en helt annan hund, nu kan han ta det lungt när som helst. Tidigare så sov han typ BARA i bilen.
Det låter gött
De skall väl kolla upp hos vet nu.

MIn blandis kastrerades när han var 9 mån, då gjorde han tiken med valp,(tiken fick abortspruta).

Jag tycker att "ALLA" handhundar som inte ska avlas på ska kastreras.;)

Känns skönt att veta OM han skulle smita så kan ingen komma och anklaga mig för att deras tika blivit med valp.

Det hände att en av grannens hundar smitit in på vår gård och blivit med valpar, när jag talade om att vår hund är oskyldig då blev dom lång i ansikte. (det är nämligen bara våra hundar som gör fel, ALDRIG deras, inte ens när den kom med tuppen död i munnen)

Min är blandras och ska kastreras så småning om. Funderar på att göra det i slutet av septemper då han är ett halv år.

Jag tycker man ska avla på friska hundar och vill inte att min hund ska vara med och bidra till mer blandras hundar.

*KL*

Utan att ta ställning för eller mot kastrering så har jag en fundering:

Om hunden inte ens är könsmogen, är stressen då verkligen köns/hormonrelaterad?

Jag menar - ok en hane som är översexuell och blir hysterisk så fort en löptik finns inom fem mils radie, då är det ju uppenbart att kastrering bör hjälpa. Men en valp?

Kan inte så mycket om retriever men eftersom jag själv har spaniel så stöter man ju på en del på utställningar och dylikt. Och generellt är väl retrievers mycket livliga som valpar? Det ser jag även på mina egna cocker-valpar, de är mycket livligare än våra borzoivalpar har varit. Man får vara ganska bestämd ibland för att påpeka för cockrarna att nu är det VILA som gäller.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 239
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka