Kastrering av 15 månaders hingst

Constance

Trådstartare
Hur lång tid brukar det ta att läka ihop? Om allt går bra vill säga.

Hur lång tid efter kastreringen kan man släppa ihop med ston?

Sv: Kastrering av 15 månaders hingst

Jag vill också veta :)
Har en kille född mitten av maj som ska kastreras nästa vecka.
NÄR kan jag släppa ihop honom med morsan igen?

Och hur ser rehabiliteringen ut?
Mkt tacksam för svar.

Läka ihop helt från ca tio dagar till några veckor lite beroende på hur ingreppet görs.
Spermier "tillverkas" fyra till sex veckor innan de kommer ut, så minst så länge finns risken för att stona kan bli dräktiga. Sedan är det långt ifrån säkert att en hingst bara för att den blir kastrerad kan gå ihop med ston. Inte alla blir ointresserade bara för att man skär dem och vissa kan betäcka fullt ut ändå. Även om stoet ju förstås inte blir dräktigt. Det är den skaderisken men får väga in med att ha en valack ihop med ston. Det finns klara risker med att han klättra på stona både för honom och stona. Plus att om han hör till dem som kan betäcka även efter ingreppet så är infektionsrisken väldigt stor hos stona. Med risk att de sedan inte kan blir dräktiga när man önskar det.

Ok, tack för svar.
Min kille har inte visat något särskilt intresse för ston ännu, såvitt jag sett.
Men han har ju gått på hingstbete hela sommaren, så vad som händer när han TRÄFFAR ett sto väntar att se...

Men naturligtvis får man hålla uppsikt och sära dem om det inte funkar.
Nu har jag ju bara mor o son, så det är bara att hålla tummar o tår :))

Tyvärr har han ju haft en böld intill skapet som opererades bort i mellandagarna, så nu går det ej att känna den ena testikeln. (Dock syntes den på ultaljudet som gjordes i samband med operationen) Om det beror på den enorma ärrvävnad som bildats där, eller om det nu är så att den inte kommit ner än, återstår att se på måndag....

Vill det sig illa, så måste de gå in via flanken för att kunna få ut den.
Någon som har erfarenheter ifrån sådan operation?? Rehab??

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 387
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 900
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka