Kastrerade SWB-hingstar och varför?

MissFideli

Trådstartare
Kan ni inte skriva upp kastrerade SWB-hingstar här och varför de kastrerats? De ska förstås ha varit godkända. Inga spekulationer, utan faktiska anledningen.
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Sandakan, dito.

Easy boy - såld som tävlingshäst
Qalle - såld som tävlingshäst

Finns väl ganska många som är kastrerade av den anledningen, en tävlingshäst kan ju vara mer attraktiv och lättsåld som valack.
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Wladimir O.A. - Kunde inte koncentrera sig på tävlingsbanan.
Brisbane - Väldigt mycket hingst/jobbig att hantera ihop med inga ston.
Faustino - Pungbrock.
Rolex TP - Kunde inte koncentrera sig på tävlingsbanan.
Berlioz - Ej fertil.
Rentino - Väldigt hingstig och kunde inte koncentrera sig på tävlingsbanan.
Damino - Kunde inte koncentrera sig på tävlingsbanan.
Tsarevitj - För få ston, bättre koncentration på tävlingsbanan.
Sandakan - Väldigt hingstig och kunde inte koncentrera sig på tävlingsbanan.
Royal Touch Stone - För få ston.
Maxum - Mycket hingst (var aldrig i avel)
Panasso - För att fokusera mer/bättre på tävlandet.
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Att kastrera för tävlings skull är väl en legitim anledning kan jag tycka :)
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Oftast är det ju en kombination av att hingsten får få ston, och därför är mer värd som tävlingshäst, och att den funkar bättre som tävlingshäst som valack. Ingen skulle ju komma på tanken att kastrera t ex Stakkato eller Kannan för att de skulle bli bättre tävlingshästar, även om det hade varit så att de skulle blivit ännu bättre tävlingshästar som kastrater. Jag tror att många proffs är rätt osentimentala, om hästen är lönsam som avelshingst får den vara det, lönar det sig bättre att låta den vara tävlingshäst, så får den vara det istället. Numer är det ju också rätt kort livslängd på de flesta avelshingstar, de är heta ett par år, sen dalar betäckningssiffrorna, så när de är 8-9 år är ju ofta avelskarriären redan över, då får de inga ston längre, och är mer värda som tävlingshästar. Och ur tävlingsperspektiv är det sällan en fördel att vara hingst.
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Ja, så är det ju.
Mest nyfiken på varför de blivit kastrerade, därav tråden.
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Ett fåtal kastreras av medicinska skäl, typ pungbrock, annars är det ju i princip alltid för att de inte har så många ston, och då kastrerar man för att underlätta tävlingskarriären. Det är nog inte så många fler skäl än så, sen om man kallar det för få ston eller för mycket hingstighet på tävlingsbanan är väl mer smaksak, och kanske beroende på vem som frågar.
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Någon som vet om det går bättre som valack då på tävlingsbanan? Av dessa uppräknade hingstar?
Sandakan har iallafall gått vm kval i fyrspannskörning hos Fredrik Persson, samt SM tror jag.
 
Sv: Kastrerade SWB-hingstar och varför?

Ett exempel på just det där är väl Cornet Obolensky (nu får jag väl folk på mig igen:p). Han har varit en spektakulär tävlingshäst men samtidigt varit lite av ett monster i lastbilen och ganska upp och ner även på tävlingsbanan. När han varit bra har han varit fanatstisk, men när han inte velat har han varit hemsk. Eftersom han lämnat så fina avkommor har han ändå fått vara kvar som hingst och så vitt jag vet tävlas han väl inte längre?
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 769
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Knappt ett par månader in på årets avelssäsong har SWB berättat vilka hingstar som är mest använda så här långt.
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp