Kastrerad unghane, Byta foder?

hjarterdam

Trådstartare
Jag har kastrerat min 1åriga hane och funderar lite runt fodret..
Vet att han antagligen kommer gå upp i vikt om han fortsätter äta samma mängd som han äter nu.
Han äter närmligen Large robust puppy nu. Ska jag byta till ett vuxen foder eller ett light foder? Eller fortsätta ge detta foder fram till rekommenderad ålder (24månader) fast ge en mindre mängd?

Bör tillägga att det är en blandis med mest rottis/Labbe och dom brukar ju ha lätt att lägga på ;)

Hur har ni gjort med era hannar?

Sv: Kastrerad unghane, Byta foder?

Ge mindre mat redan nu. Undvik att han går upp i vikt från första början. Väg hunden varje vecka så du har koll.
Jag missade det och det är ett *fult ord* jobb att banta ner hunden igen.
Min labbehane äter samma mat som innan kastreringen, men kanske halva mängden mot förut. Jag är väldigt mycket noga med hur mycket (lite)han får. De gånger vi har motionerat extra hårt, t.ex långa snabba ridturer får han extra men annars får han ganska lite mat. Han väger ca 29 kg och äter 4,5 dl/dag om vi slappat får han 4dl.
Tänk på vad du ger som belöningar, om ni tränat måste du tänka på att minska hans matranson så han inte får massa extra mat utan att behöva den.
Lycka till!

Är inte det väldigt lite mat för en så stor hund? Blir de mätta av så lite? Nyfiken :-)
Vår hund äter samma mat o samma mängd + en massa annat. Men han har inte lätt att lägga på sig.

En labrador blir aldrig mätt...

Edwind får än så länge äta samma mat men ca 70% av rekommenderad giva. Han har absolut inget att ta av just nu så det birde gå att hålla honom i schack. Vi har en dejjt med vågen i djuraffären varje söndag!

Kastrerade min vid 6 månader och gick då över till foder för kastrerade. Samma mängd men de ska hålla sig mätta längre. När jaktsäsongen drog igång har han gått tillbaka till kraftigare foder för aktiva hundar. Åt bara färskfoder en period men vi har inte riktigt plats att hålla på med det och har nu gått tillbaka till torrfoder.

Han väger 23 kg. Äter 500-700g foder om dagen.

Jag är väldigt mycket noga med hur mycket (lite)han får. De gånger vi har motionerat extra hårt, t.ex långa snabba ridturer får han extra men annars får han ganska lite mat. Han väger ca 29 kg och äter 4,5 dl/dag om vi slappat får han 4dl.

Oj, det är vad mina tanter på 15 kg får! Varför byter du inte till ett foder med mindre kilokalorier istället så att han kan äta större mängd? Halverar man matmängden halverar man även mängden vitaminer och mineraler...

Är inte det väldigt lite mat för en så stor hund? Blir de mätta av så lite? Nyfiken :-)
Vår hund äter samma mat o samma mängd + en massa annat. Men han har inte lätt att lägga på sig.

Beror ju helt på vad det är för foder.

Det var ju ett utförligt svar.
Jag jämför med att min 6kg hund äter 2dl om dagen av bra foder, därför tyckte jag det lät lite.

Det var ju ett utförligt svar.
Jag jämför med att min 6kg hund äter 2dl om dagen av bra foder, därför tyckte jag det lät lite.
När förra hunden var ung åt han Carrier, det mest energitäta som fanns då, enligt tabeller skulle han ha 1 L/dygn, lögn att få i honom den mängden, han såg ut som ett levande benrangel. Sen kom Robur ut på marknaden, o deras 33/28 foder klarade han av att få i sig dryga 6 dl/dygn, äntligen kunde han bygga muskler o få ork att arbeta.
Så vad är ett bra foder? Innan bytet vägde han 18 kg, var 66 i manken o typ undernärd, efter bytet gick han upp till 24 på ett år, utan att ha ett uns av fett på kroppen.

Förstår du nu vad jag menar?

Fast nu var det väl mättnad vi pratade om? Trådskaparen var tvungen att halvera ransonen av den mat som gavs. Då borde det bättre att byta till ett lågkalorifoder så att man kan ligga kvar på samma mängd för mättnadens skull + att hunden får i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler vilket är risken att den inte får om man halverar ransonen av ett normalt foder. Mina hundar skulle KLARA sig på 2 dl mat om dagen om jag gav dom t ex Orijen men då skulle dom hungra ihjäl..

Men lågkalorifoden innehåller ju mängder med spannmål. Det känns väldigt fel att ge en vovve som inte ska lägga på sig.

Jag skulle isf hellre dryga ut med lite färska grönsaker.

Men lågkalorifoden innehåller ju mängder med spannmål. Det känns väldigt fel att ge en vovve som inte ska lägga på sig.

Jag skulle isf hellre dryga ut med lite färska grönsaker.

Dåliga lågkalorifoder gör det. Finns även bra lågkalorifoder som innehåller mycket köttprotein och lite kolhydrater :d.

Senast ändrad:

Min fick med ett "dyrt veterinärfoder" när han blev kastrerad. Mängder med majs etc, så det får de som godis istället. Hu typ.

Jag tycker att det verkar konstigt att minska fodermängden i "förebyggande" syfte, innan man har en aning om hur/ifall hundens vikt kommer påverkas. Finns ju massor av hundar som vare sig får ökad aptit eller går upp i vikt efter kastrering.

Min JRT kastrerades för snart ett år sedan och jag höll på att bli ihjältjatad hos vet att jag minsann var tvungen att byta foder nu på direkten (till något av de de sålde...) och han skulle bli smällfet för det blir alla kastrerade JRTs osv. Jag sa att jag hellre avvaktar och ser och anpassar fodersort och mängd efter vad som händer och blev i stort sett idiotförklarad för det.

Vad hände? Ingenting... han äter samma foder och samma mängd och är hur slank och fin som helst.

Här får jag hålla med.
Har också en JRT som inte gått upp ett smack sen vi kastrera honom och det va 3 år sen.
Han håller samma fina hull utan problem.
Hans bror däremot blir som en korv av vanligt foder därför fick de byta till light har jag för mig.
Så det är verkligen från individ till individ, därför hade jag i TS fall haft ordentlig koll på hunden efteråt för o se om han verkligen går upp i vikt eller inte.

Senast ändrad:

Det är ganska lite mat, men om jag går efter min grundregel som är ca 2dl/10kg har jag bara minskat med 1,5 dl per dag. Jag ger hellre ett bättre foder i mindre portioner än ett skitfoder för bukfyllan.
Bättre att han kan få tugg/märgben ibland än att han känner sig som efter ett julbord varje gång han ätit.

Gav min mat precis som vanligt efter kastreringen ända tills jag märkte att han började gå upp lite i vikt. Minskade då genast givan till aknske en 70% av det han fick innan och det funkade bra.
Titta, känn och väg hunden emellanåt så ser du hur vikten förändras. Anpassa maten efter det. Märker du att du får dra ner fodergivan alldeles för mycket (låt säga mer än crika 50-60%) så kan du ju titta på ett foder som innehåller mindre energi än det du ger.

*KL*

Här är min kastrerade korsning, som fodras som en okastrerad. Han är inte tokhungrig, rör aldrig katternas mat i skålarna (men tar gärna de som de spillt) dessutom äter han det ungarna tappar på golvet.

375267_10150439634007001_610467000_9080006_35524940_n.jpg

399893_10150439634662001_610467000_9080014_1854825321_n.jpg

55 i mankhöjd, 23 kg.

Senast ändrad:

Har tittat runt lite på foder inom samma märke.. Tittade på "Sterilised" och så vuxenfodret Large robust.

Sterilised
Råprotein (%) 29.0000
Råfett (%) 13.0000
Växttråd (%) 5.0000
Vatten (%) 8.0000
Aska (%) 7.0000
Rekommenderad giva (för min hund): 435-515gr/dag

Large robust:
Råprotein (%) 27.0000
Råfett (%) 13.0000
Växttråd (%)3.0000
Vatten (%) 8.5000
Aska (%) 7.0000
Kalcium (%) 1.2000
Rekommenderad giva (för min hund):
Mindre aktiv: 370-445gr/dag Aktiv: 490-590gr/dag

Då kändes ju Vuxenfodret (får valpfodret av samma typ) vettigare. Mindre råprotein och mindre Växttråd.
Vad tycker ni?

Intressantare att jämföra råvarorna istället. Verkar vara otroligt mycket spannmål i båda?

Sterliserad:
Kyckling (15%), torkat fjäderfäprotein, majsgluten, vete, majs, ris, betmassa, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), cellulosa, hydrolysat, fiskolja, kaliumklorid, natriumklorid, kalciumfosfat, mineraler

Adult large robust:
Kyckling (19%), vete, majs, majsglutenmjöl, torkat fjäderfä, ris, betmassa, hydrolysat, vegetabiliska fiber, torkat fiskprotein, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), torkade ägg, kalciumfosfat, natriumklorid, kaliumklorid, fiskolja, mineraler, L-lysin, DL-metionin.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Övr. Hund Känns verkligen som att jag bombar buke med frågor just nu men ni får stå ut ;) Vovven ska kastreras om en vecka. Just nu så äter...
Svar
4
· Visningar
2 654
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 266
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka