Kastrerad unghane, Byta foder?

Sv: Kastrerad unghane, Byta foder?

Vi har en american akita, hane som vi kastrerade förra hösten. Han gick upp enormt i vikt och jag började med att skära ner han gamla foder. Dock tyckte jag så synd om honom då han fick så lite mat så för några månader sedan köpte jag en 4kg säck Carrier light/senior, tänkte att jag kan se så han verkligen äter det också innan jag köper stor säck:D
Han tyckte om fodret och går nu på det. Äter samma mängd av det som han gjorde av sitt gamla foder innan jag minskade mängden och han fortsätter gå ner i vikt. Dessutom märkte jag en stor skillnad på pälsen. Han har mer eller mindre fällt konstant efter kastrationen, men bara ett par veckor efter att han gått enbart på lightfodret så slutade pälsen rasa av!
Så på honom fungerar det fodret utmärkt.

Jag har mest gett honom av det märket för enligt testerna så är det ett av få foder där de faktiskt innehåller det som står på påsen samt att jag blev rekomenderad det när jag köpte hunden.. Har försökt kollat runt bland foder med kött, men vad räknas egentligen som kött? Ägg osv?

Ägg räknas till animalier ja :).

Om du är intresserad av tester av foder och deras råvaror så är denna sida rolig: dogfoodadviser.com. Femstjärniga foder som finns i Sverige är Acana, Taste of The Wild och Orijen. En stjärna har t ex Pedigree och Hills, två stjärnor Purina Pro Plan, tre stjärnor Royal Canin..

Där ser man! Ska kolla in dom märkerna. :D
Vet inte, men känns dumt att skära ner från ett valpfoder till ett lightfoder?
Han är ju bara 12månader..

Senast ändrad:

Så får det bli! Ska köpa Acana fodret för vuxna robusta hundar, hoppas att han funkar bra på det! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Övr. Hund Känns verkligen som att jag bombar buke med frågor just nu men ni får stå ut ;) Vovven ska kastreras om en vecka. Just nu så äter...
Svar
4
· Visningar
2 654
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 266
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka