Kastrerad med kulorna kvar?

B

Betts

Upptäckte idag på nya medkuskhästen som är en 6 årig valack, att kulorna satt kvar.
Han blev kastrerad enligt säljaren när han var 4 inför försäljningen. Möjligtvis är han kastrerad i finland?

Kan man skära av sädesledaren som man gör på hundar och behålla kulorna, eller är det en hingst vi har i stallet? Han är endast hingstig när man rider ut med andra hästar OCH hans sto han går med i hagen. Då försvarar han henne med näbbar o klor. Annars lugnet själv, och betäcker gör han inte. Lite viftig med frambenen.

Hoppas nu någon kan ge svaret vi vill ha.

Sv: Kastrerad med kulorna kvar?

Visst kan man skära av sädesledarna o lämna testiklarna men då är det inte kastrering. Förekommer knappast vare sig på häst eller hund.
PL

om jag inte minns helt fel så förklarade veterinären förut att det gick att enbart skära av sädesledaren. eftersom blodtillförseln ströps till testiklarna så "dog" dom och skrumpnade ihop. jag har lite svårt att tro att dom skulle vara i normal storlek om han blev kastrerad för 2 år sedan.

om du inte kan se själv så rådfråga en veterinär som kan kontrollera om ni har en hingst istället för valack.. är det rätt häst till att börja med i passet? och vad är den registrerad som i passet?

Upptäckte idag på nya medkuskhästen som är en 6 årig valack, att kulorna satt kvar.
Han blev kastrerad enligt säljaren när han var 4 inför försäljningen. Möjligtvis är han kastrerad i finland?

Kan man skära av sädesledaren som man gör på hundar och behålla kulorna, eller är det en hingst vi har i stallet? Han är endast hingstig när man rider ut med andra hästar OCH hans sto han går med i hagen. Då försvarar han henne med näbbar o klor. Annars lugnet själv, och betäcker gör han inte. Lite viftig med frambenen.

Hoppas nu någon kan ge svaret vi vill ha.

Läskigt... Men såg inte veterinären som bes. att kulorna var kvar?

Peter, jag har haft två hanhundar med kulorna kvar, så det förekommer iallfall rikligt med sädesledarkastrering i stockholmsområdet/norrland.

Han är ju frysmärkt och frysmärkningen stämmer, dessutom är han efter bork rigel och är själv borkfärgad :) Vet kommer nästa vecka och ska då oxå känna lite på kulorna, som med bestämdhet sitter där de ska :)

Spännande...

Peter, jag har haft två hanhundar med kulorna kvar, så det förekommer iallfall rikligt med sädesledarkastrering i stockholmsområdet/norrland.

Han är ju frysmärkt och frysmärkningen stämmer, dessutom är han efter bork rigel och är själv borkfärgad :) Vet kommer nästa vecka och ska då oxå känna lite på kulorna, som med bestämdhet sitter där de ska :)

Spännande...

Var själva kulorna verkligen kvar, inte bara 'påsen' (kan ju se nog så stora ut på vissa hundar, därför jag undrade). Obs, är inget ifrågasättande, jag är bara nyfiken för jag har heller aldrig hört talas om bara sädesledaravskärning.

Kapar man sädesledare utan att ta bort kulorna så är det sterilisering, inte kastrering o handjursbeteendet finns kvar, kapar man även blodkärlen dör testikeln o det blir kallbrand, inte accepterat.
PL

Jaha, det var ny info för mig med två kastrerade hanhundar utan hanhundsbeteende och
med kulorna kvar, men i minimal form. Den ena satt tom o kissade efter att den fyllt
ett. Kom på nu att jag även känner en papillon som är kastrerad på det sättet.
Efteråt började han äta, vinna i agility och lydnad för han kunde koncentrera sig.
Du har kunskapen, men jag ögon :) Bryr mig mest om att kastreringen funkar, inte
hur den utförs. Hihi*

och alexandra, kulorna är där, två fina kallblodskulor. Vi ska ringa gamla ägarna
och förhöra oss om hur det har blivit såhär. :)

Senast ändrad:

Spännande värre, kallbloden brukar ju inte direkt ha kulor som är lätta att.. missa ;) (frågan gällde dock mer hundarna, en häst lär vara sjukt svår att ta fel på *s*)

Ursäkta allihopa, jag såg nu att jag tog fel användarlogin. den ovan är nog numera lerlagd, är lite trött på den figuren.. :)

Jaha, du menade hundarna! Jo, efter 2 månader var kulorna på den jag var med och kastrerade själv, små. Från att ha varit som pingisbollar blev det mera bara en tjock påse kvar. Kulorna blev liksom mindre o mindre för var vecka. Han var 8 månader när han kastrerades, och han hade tre stygn mellan snopp och kulor, som läkte ut på 1 vecka bara.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: Summerwind
·
M
Hästvård Min bästa kompis har en liten shettis hingst (3 år i maj) i samma stall som jag, han går tillsammans med en annan liten hingst. Allt har...
2
Svar
35
· Visningar
2 092
S
Träning Jag har lite problem med min 20-åriga häst, eller egentligen har inte jag något problem men de andra i stallet undrar ibland vad han...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka