Kastrerad klapphingst?

T

Tuki

Kan en kastrerad klapphingst, dvs. en häst som bara har en testikel kvar betäcka med resultat?

Du menar att veterinären plockade bort en testikel? Det har aldrig ansetts OK, den testikeln som är nere skall lämnas kvar tills man opererar bort den som inte kommit ner.
En testikel som ligger kvar i buken ligger för varmt för att producera livsdugliga spermier.
PL

En klapphingst med en testikel kvar i buken kan både betäcka och producera föl.
Om testikeln ligger tillräckligt långt ner i buken.
Annars så ligger testikeln för "varmt" för att producera spermier.

Operation av kvarliggande testikel är oftast nödvändigt då det är mycket stor risk att den så småningom utvecklas till en cancertumör.
Det är inte specifikt för just hästar utan drabbar alla däggdjur av hankön som har en eller båda testiklarna kvar i buken.

hästen ifråga har eventuellt en testikel kvar i buken. Hur kan man ta reda på om testikeln är kvar? Räcker det med ett blodprov? Läste någonstans att man undersöker testosteronmängden i blodprovet, jag undrar nu om detta värde varierar, dvs. om hästen kan ha en liten testosteronmängd vid ett tillfälle och en hög mängd vid ett annat?

För att ta reda på var i buken testikeln ligger får du nog be veterinären om hjälp.
Tror man kan ta ett blodprov, men det finns nog andra metoder också.

Det är relativt lätt att ta reda på om hästen har något hormonproducerande kvar i buken genom ett blodprov. Däremot krävs det lite mer för att lokalisera VAR nånstans det finns kvar.

Jag vet tre hästar som varit på Helsingborgs Djursjukhus och opererat bort testiklar i buken med titthålsoperation. Det har varit relativt kort konvalecens och alla tre är vanliga valacker nu till sina ägares stora glädje. Klappisar med en sten kvar i buken tenderar att producera mer testosteron än hingstar eftersom körteln ligger så varmt och då blir de oftast hingstingare än hingstar.

tack både Xeline och Palle!

skall ringa veterinären om ett blodprov så slipper jag oroa mig.

Snälla du, skriv senare och tala om hur det gått.
Vi ska själva göra samma sak framåt hösten med stallets klapphingst.

Och eftersom det är > 20 år sedan sist så är jag inte uppdaterad om hur man gör sådana operationer nuförtiden.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Jeps
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka