Kastrerad honkatt som löper. Vad göra?

TinyWiny

Trådstartare
Ja vad gör man?

Bakgrund: Katt som vid försök till sövning går ned för lågt i hjärtljuden och därför väcks upp igen genast. Kastreringen kunde då givetvis inte utföras. 12,5 år gammal får hon en riktigt illa livmoderinflamation som försöker hävas med antibiotka vilket inte lyckas. Man bestämmer då att operera eftersom livmodern är påväg att spricka. Det fanns inget val. Operationen går trots allt bra. Katten repar sig och mår efter omständigheterna ganska bra om än medtagen. Får tvångsmatas i tre dygn men börjar sedan äta själv. Får antibiotika i ytterligare tio dagar efter operationen och har sedan varit frisk.

Nu, ett halvår efter operationen börjar hon löpa? Det ska ju liksom inte gå även om jag har hört talas om kastrerade katter tidigare som har löpt ändå. Varför gör de det? Har man missat något? Operationen på aktuell katt genomfördes på djursjukhus och jag tror ju knappast att de slarvade när det var såpass allvarligt läge.
Så vad göra? Ge piller? Hon har tidigare fått piller på sommarhalvåret eftersom hon bara har visat löp då. Hon är innekatt och har aldrig haft ungar och är nu alltså 13 år.
 
Sv: Kastrerad honkatt som löper. Vad göra?

Om det är så att hon verkligen löper och inte har problem med tex urinvägarna så slutar det om man ger p-piller. I vissa extremfall av katter finns äggstocksvävnad på andra ställen i kroppen än vid äggstockarna och då kan man få löpbeteenden pga hormonerna.

Man kan göra ett ultraljud också för att se så det inte finns rester av livmodern kvar.
 
Sv: Kastrerad honkatt som löper. Vad göra?

Tack för ditt svar :)
Det finns alltså inget annat än p-piller? Jag som var så glad att vi slapp det nu med tanke på den ökade risken för juvertumörer.
Hur menar du att löp skulle kunna förväxlas med problem med urinvägarna?
Jag har haft katt med urinvägsinfektion men de har inte betett sig likt en löpande honkatt?
 
Sv: Kastrerad honkatt som löper. Vad göra?

Men gör det något om hon löper ?
Hon kommer ju inte att kunna bli dräktig.

Jag har en liten kattflicka som jag tror har lite hormonproducerande vävnad kvar. Hon har lite löpbeteende. Men vi gör inget åt det
 

Liknande trådar

Katthälsa Vågar man kastrera en 12 år gammal honkatt och vad är riskerna med detta? Ägaren hade ingen kunskap om honkatter och kastrering när...
Svar
6
· Visningar
9 758
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Har precis kommit hem med min nykastrerade honkatt (Norsk skogkatt). Operationen gick bra och såret ser fint ut, jag fick inte ens med...
Svar
14
· Visningar
2 083
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Hur är det möjligt? Mammas katt, som kastrerades i höstas, är just nu i fullt löp, med kavaljerer och allt. Jag trodde de slutade löpa...
Svar
8
· Visningar
9 403
Senast: CurlySue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp