Kastrerad hane tror han är hona?!

M

maalin_

Jag har en kastrerad hankanin, som mina två okastrerade hanar är väldigt intresserade av...

De brukar få vara ute i kompostgaller och den ena okast. hanen, Fred, är så liten så han får igenom huvudet i gallret så han brukar nafsa på kast. hanen, Mangos huvud. (så som kaniner gör när de ska/vill para sig) Och Mango ser ut att gilla det för han sitter alltid kvar! Men ibland så blir han nafsad alldeles vid ögat så han rycker till men han sätter alltid sig tillbaka så Fred kan fortsätta nafsa.

Den andra okast. hanen Musse och Mango brukar vara i samma utebur ibland och Musse brukar jämt försöka para sig med Mangios huvud... Även då sitter han kvar och blir ja... "påsatt"..! :cool:

Så jag undrar, tror Mango (eller kastrerade hankaniner över huvud taget) att han är en hona? Och uppfattas de som en hona av andra kaniner?

Tacksam för svar :laugh:

Sv: Kastrerad hane tror han är hona?!

Hahahah xD. Sådär gjorde min okastrerade hanne mot min kastrerade, och har fortsatt med detta även efter kastreringen. De hatar varandra och ryker ihop så fort jag har släppt ut dem tillsammans, så jag tror inte att din hane tror han är en hona :O. Tror heller inte att de andra hannarna tror din kastrerade hane är en hona.

Men jag vet inte :) förhoppningsvis får du svar av någon som är lite mer insatt i kaninbeteende ;)

Kaniner brukar putsa varandra om de är kompisar, det är ett socialt beteende. Att den okastrerade hanen rider på den kastrerade är förmodligen ett dominansbeteende, det har inget med parande att göra. Kommer de bra överens annars?

En okastrerad hane tycker antagligen att en hona luktar bra mycket trevligare än en kastrerad hane. Och ja, den kastrerade hanen vet om att han är hane, då han blev könsmogen innan kastreringen. ;)

Okej, men jag blir lite orolig för det ser mer ut som att Fred nafsar på Mangos huvud än putsar... Och ibland tar han bort hela pälstussar..!

Ja, dom kommer bra överens! Inga aggressioner alls. Fast Musse är ju så dryg när han konstant springer efter Mango och ska rida :grin: Men är det fortfarande dominansbeteende fast han har sin "sak" ute? ;)

Låter inte som dominansbeteende, utan snarare som att den okastrerade har vårkänslor (parningssugen) och tar ut det på den som är närmast.
Vilket inte är bra för varken honom eller den andre kaninen.
Även om kastraten verkar acceptera att bli riden på just nu, så kan det svänga och han säger ifrån.
Sen blir ju den okastrerade hanen stressad av att ha alla sina hormoner kvar nu när våren kommer och han inte får para sig.
Mer än med kastraten, vilket ju inte riktigt gills.

Bortryckning av pälstussar kan vara ett tecken på frustration.

Isåfall har han vårkänslor året runt :p
Jag tror inte att kastraten skulle våga säga ifrån för han är väldigt rädd av sig och flyr hellre än att illa fäkta, så att säga. :p Men man vet ju aldrig, så jag har stenkoll när dom är tillsammans, även om det händer väldigt sällan numera.

Ja det är lite synd om honom att han inte får para sig, stackarn..! Men det känns inte värt att kastrera honom nu, för han är världens gosigaste! Sen är han ändå 6 år.

Ang bortryckningen av pälsen så menade jag att den ena kaninen nafsade bort pälstussar på den andra. Det är ingen som rycker av sig själv, som tur är..!

Tycker det låter som om det vore att göra dina kaniner en tjänst i att kastrera honom. Om han är sådär parningssugen året om och aldrig får komma till. Berorende på vad det är för ras kan han ju faktiskt leva i en hel del antal år till om du har tur.

*kl*

Alldeles nyss hände nånting väldigt konstigt! Jag hade Fred (nykastrerad 1 årig hane) och Mango (kastrerad hane 4 år) i koppel och lät dom nosa på varann. Men Fred var helt klart påväg att börja rida Mango istället! :eek: Han hade tillochmed snoppen ute...! Är det normalt efter en kastrering?!

Ja, om han är nykastrerad så. Det tar ett tag innan hormonerna lugnat ner sig. ;)

Ella ja, det var ju mer än en månad sen (8:e april), men det kanske håller i sig så länge?

Nog kan det hålla i sig längre än så.
Innan 1 månad efter kan det fortfarande finnas livsdugliga spermier kvar i sädesledarna.
Så nog kan hormonerna sitta kvar längre än 1 månad.

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 371
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Brukar de göra det? Det här gäller en halvvild katt i ett land där de flesta katter lever halvvilda. Han håller på att köra livet ur fem...
Svar
19
· Visningar
3 922
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 669
Senast: vallhund
·
Däggdjur En sak jag undrat lite över.. Är det vanligt att kaniner fortsatter att para sig efter att man kastrerat dem? De två kaninerna det...
Svar
2
· Visningar
2 859
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama