Kastrerad hane som jagar löptik ändå?

J

Jeeves

Är lite konfunderad på schäferhanen, som kastrerades för ca 5 månader sedan. Rottistiken är inne i sitt första löp ( hon är 8 månader ) och det är på sluttampen nu. Han har inte brytt sig om henne nämnvärt förrän nu men nu är han som vilken hanhund som helst och vi får hålla dem åtskilda. Han beter sig exakt som min gamle schäfer ( okastrerad ) gjorde när vi hade löptik i närheten - TOTALT okontaktbar och mycket ENVETEN i sin uppvaktning.

Jag blir lite nervös - hur vanligt är det att en kastrerad hane uppvisar samma intresse och verkligen försöker agera också?!

Sv: Kastrerad hane som jagar löptik ändå?

min hane kastrerades som 1,5-åring och visste vid det laget "hur det skulle gå till", men var aldrig okontaktbar på något sätt. även efter kastrationen visade han intresse för andra löptikar och det hände att han försökte hoppa upp, men min tik var inte jättespännande. dock har jag alltid varit mycket tydlig med att hon "är min", och alltså inget man fick röra. olyckan innan han blev kastrerad skedde i ett obevakat ögonblick, jag lämnade dem dumt nog för att gå på toa när jag trodde han förstått att hon var ajaj.

så, visst kan de visa intresse även efter kastrationen, och har de varit helt tokiga i löptikar innan kanske man inte ska räkna med totalt ointresse. men din hane har inte varit kastrerad så länge, så förhoppningsvis finns det en chans för att han sansar sig något.

Sv: Kastrerad hane som jagar löptik ändå?

Jag hoppas också att det lugnar sig annars blir det till att kastrera tiken också längre fram:(

Jag är osäker på om detta beteende utlöstes av att vi var bortresta i helgen och svärföräldrarna passade hundarna, att han då "vågade" ge sig på att försöka. Vi blev väldigt förvånade av att höra om hans bravader eftersom han innan vi åkte inte betett sig så här. Antingen är gick löpet in i "den kritiska perioden" just precis denna helgen eller så kände han sig plötsligt modig nu.

Det funkar så länge vi är i samma rum men om man skulle gå ut i köket o hämta kaffe så är han direkt framme igen! Vi har delat på dem helt nu för att inte riskera tikens hälsa:(

Knepigt, jag trodde vi hade helgarderat oss i och med kastreringen av hanen!

Liknande trådar

J
Övr. Hund Min schäferhane kastrerades för drygt ett år sedan och vi har en rottistik på 1 år som nu löper för andra gången i sitt liv. Förra...
Svar
18
· Visningar
1 299
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2