Sv: Kastrera?

Den går att kastrera så fort bägge kulorna är nere. När det inträffar är individuellt från att den är några månader till att den är några år. Men de flesta brukar ha dem nere när de är runt året.

Jag har fått några hingstföl på gården och av dem så är det bara en som släppt ner sina kulor efter 6 månader. Samtliga andra har fötts med två kulor och haft två synliga kulor på "heltid" sedan dag ett.

Hur tidigt kan man kastrera en sådan ?

Nu är det inte aktuellt för mig, jag väntar helst tills de är ett par år gamla men blev bara nyfiken på hur pass tidigt man egentligen kan ta dem om man vill det...

De kan bli högre än vad de skulle blivit om de kastrerades lite senare.

Sen om man vill ha det till en nackdel eller inte beror väl på.

Mankhöjden tror inte jag sitter i kulorna utan i DNA på respektive häst!
Om dom sen växer tidig eller sent beror på många faktorer såsom bla foder, födelsemånad, betestillgång etc, men den genetiska faktorn är den största faktorn som bestämmer storlek, färg, tecken, utseende etc.

Man kan ju inte heller veta hur det hade blivit om man låtit bli att kastrera tidigt....

Det är väl vida känt att en tidigt kastrerad häst inte stannar i tillväxtzonerna lika snabbt som ne hingst.

Det är väl vida känt att en tidigt kastrerad häst inte stannar i tillväxtzonerna lika snabbt som ne hingst.

Jag har precis kommit hem från kurs på SLU där man klart konstaterar att just höjden är det som man minst kan påverka hos en häst. Den är förprogrammerad genetiskt och det enda som kan påverka är miljö då i form av t ex bra eller dålig utfodring innan tillväxtzonerna sluts.

Jag har precis kommit hem från kurs på SLU där man klart konstaterar att just höjden är det som man minst kan påverka hos en häst. Den är förprogrammerad genetiskt och det enda som kan påverka är miljö då i form av t ex bra eller dålig utfodring innan tillväxtzonerna sluts.

Ja, och det var väl skönt att läsa att dom kurserna jag läste redan 94-96 inte har ändrats vad gäller den genetiska koden som mamma och pappa och övriga släktingar förärver, det är ju bla det som BLUP grundar sig på.

Så ni som tror att det beror på tidig eller sen kastrering kan ju läsa på lite genetik:p

Vad har tillväxtzonerna med detta att göra?

Olika tillväxtzoner i olika leder sluts vid olika åldrar....tidigaste tillväxtzonen sluts vid 6 månader och den senaste vid 6 år, dvs ryggen. Läs på Anatomin och genetiken.

Då glömde de lära er allt, antar jag?

Hur mycket behöver man svälta en häst för att påverka mankhöjden?
Det jag lärt mig är att inte ens med ytterst lite mat så kan man påverka höjden, bara NÄR den slutliga färdiga höjden inträffar.

Jag är inte så insatt i den sk växtfrågan men har hört precis som CK.

I vilket fall som så ska ju båda kulorna ner för att kunna kastrera. Min hade sina nere när han var ett halvår men de togs inte förrän han var ca 1½ och då var det på tiden eftersom han var väääldigt vild och vacker på sluttampen ;)

Det här med jag har också hört, det har jag också bland de äldre bönderna när jag var liten. Då sa man att tidig betäckning gjorde att ett litet sto växte fortare. Men å andra sidan sa man också att om ett sto var för stort så slutade hon växa om man betäckte henne tidigt. Alltså ett riktigt motsatts förhållande. Samma sak med att kasterar tidigt eller inte. Det finns de som säger att en häst blir större om man kasterar tidigt med det finns andra som säger att hingstar är större p g a hormonpåverkan än valackerna. Så jag tror på genetiken och den inprogrammerade DNA-kod i varje individ istället för gammalt "jag har hört". För det finns inget som är så svårt att bevisa som hur stor någon blivit om man inte gjort en åtgärd. Hur stor hade valacken blivit om han inte blev kastrerade? Det är en fråga som inte går att svara på.

Vi har uppfödning av stutar mao kastrerade tjurar. De kastreras vid 2-3 månader. De blir mycket högre än tjurar, de har längre ben och mindre huvuden!

Undrar om det är samma med hästar? Djurslagen känns ju iaf liiite närbesläktade.

Det här handlar inte om vad jag hört av gamla gubbar, utan om modern forskning.
Googla på detta, så får du se att det stämmer att benen blir längre på alla djurslag, om man kastrerar tidigt.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar på kattungeköp… Hur är det egentligen med skillnader temperamentsmässigt med hane respektive hona? Den kommer kastreras...
Svar
17
· Visningar
884
Senast: Caoimhe
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: Hippocampus
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros