Sv: Kastrera?

Det här handlar inte om vad jag hört av gamla gubbar, utan om modern forskning.
Googla på detta, så får du se att det stämmer att benen blir längre på alla djurslag, om man kastrerar tidigt.

Lämna då gärna mer specificerat vilken forskning det är du stödjer dig på än bara att googla. Med andra ord källan till din påståenden, tack

Jag ids inte leta upp det (igen).
Om du inte tror mig så är det inte mitt problem.
Men gogglar man på "tidig kastrering tillväxt" så får man upp en hel del sidor som är tillförlitliga.

Din teori stöds av följande utdrag från Wikipedia (om kastratsångare, dvs kastrerade män)

"En sidoeffekt av kastreringen var att sångarna fick en säregen kroppsform: kroppslängd över medel, långa fingrar och tår, smala armar och överkropp samt att höfterna var något bredare än normalt. Hur framträdande detta var berodde på var i barnens utvecking själva kastreringen utfördes."

Oj, nu var det fart på tråden! :) Tack för alla svar!

Om nu hästen växer mer vid tidigt kastrering, så undrar jag om detta är på något sätt negativt för hästen?

Om man nu kan kastrera så fort kulorna trillat ner (säg vid sex månader), varför rekommenderar många att ändå vänta tills de är 1-1½ år?

Ja, det kan man fråga sig.
Ofta är det väl så att alla tror att deras hingstföl är framtida avelshingstar.
När sen hormonerna dyker upp i 1-1½-årsåldern så är det inte lika kul att ha en hingst längre.

Oj, nu var det fart på tråden! :) Tack för alla svar!

Om nu hästen växer mer vid tidigt kastrering, så undrar jag om detta är på något sätt negativt för hästen?

Om man nu kan kastrera så fort kulorna trillat ner (säg vid sex månader), varför rekommenderar många att ändå vänta tills de är 1-1½ år?

En mycket stor orsak till olika tider för kastrering är årstiden. Vissa tider på är mer eller mindre lämpliga att utföra ingreppet på.

"Wikipedia" ser jag inte som någon tillförlitlig källa efter som jag vid flera tillfällen hitta rena sak fel i den.

Däremot säregen kroppsform, dock inte längd kan även vuxna individer med könshormonrubbningar få. Det är rena medicinska fakta att t ex vid tumörer i hypofysen stimuleras vissa delar av kroppen till en onormaltillväxt. Samma med missbruk av AAS som kan t ex göra så att käkbenet börja växa även på vuxna individer Men bruk av könshormoner på växande individer kan hämma tillväxten och sluta tillväxtzonerna tidigare än vad som programmerats genetisk hos den här individen. Detta sker då främst i zonerna i armar och ben

Hade en Holländare som i sitt pass stod som valack. Passet var utfärdat vid 5 månaders ålder dvs han hade blivit kastrerad före 5 månaders ålder. Utseende mässigt fanns det ingen hingstkaraktär (noll överlinje). Men tempramentsmässigt var det ingen störra skillnad från "vanliga" ungvalacker dvs han hoppade ibland på ston och var inte mer lätthanterad (vilket annars är ett vanligt argument för att kastrera tidigt). Har hört att det inte är ovanligt i tex USA att man kastrerar extremt tidigt. Personligen är jag skeptisk till om detta ger några fördelar.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar på kattungeköp… Hur är det egentligen med skillnader temperamentsmässigt med hane respektive hona? Den kommer kastreras...
Svar
17
· Visningar
884
Senast: Caoimhe
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Freazer
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: Hippocampus
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros