DressyrBecca

Trådstartare
Har en liten birma-tjej på snart 5 månader, som såklart ska kastreras.
Frågan är bara när, har hört så olika?? En del menar på att ju tidigare desto bättre, andra tycker att tidigast vid första löpet, 6 månader har jag också hört.
Vad tycker ni, hur har ni gjort? Vad finns det för risker med att vänta/kastrera för tidigt?

Sv: Kastrera?

Vi kastrerade vår honkatt (huskatt) vid ungefär 5 månaders ålder innan hon hade börjat löpa. Jag vet faktiskt inte för- och nackdelarna med att kastrera innan respektive efter första löpet.

Men tidig kastreringen, fick jag höra, är fördelaktig med tanke på läkning och sådant. Dock är ju en hona fortfarande ung när hon börjat löpa :)

En sak vi tyckte var jobbigt med att kastrera så tidigt är att katten inte ska hoppa runt så mycket för att undvika brock, vilket är väldigt jobbigt att förhindra med en 5 månaders busig katt-tjej ;)
Men allt har gått bra för henne ändå.

Med en hona skulle jag säga vänte tills efter 6 månader; anledningen: jag kastrerade min hona vid fem månader (det går ju alltså bra att göra det) men hon var liten vid kastration, varför det var svårare att utföra kastrationen. Hon blev jätte dålig helgen efter, vi in akut.... 4500 kr kostade det oss. Sen blev hon ändå inte frisk så vi åkte till veterinären som gjort ingreppet. Där öppnade dom såret och gjorde rent, satte henne på en massa mediciner, hon blev jätte mager, visste inte var och när hon gjorde ifrån sig och vi var på gränsen till att ge upp och ta bort henne, men vet tyckte vi skulle försöka ett tag till....
Till slut satte sig medicinerna på nervsystemet och hon fick dåligt balans sinne.... "nej, nu får det vara bra!" tyckte vi, ville ju inte plåga henne, så jag slutade med medicinerna och väntade tills vi skulle till vet igen (hade en månad då hon var sjuk då vi regelbundet åkte till vet, så jag behövde ju inte boka tid...) men då blev hon plötsligt bättre.

Nu är hon (nästan) fullt frisk. Hon har en nervskada som gör att balansinnet är påverkat, hon vet inte riktigt var hon har bakbenen, men hon är glad och har lärt sig att leva med skadan. Passgång är tydligen lättast att gå i...:D:D

Men jag skulle nog INTE kastrera en honkatt så tidigt igen, med tanke på vad som kan hända! Vi hade nog ändå tur! I övrig vill jag rekomendera att promt boka in en tid för kasteration i början av veckan! Blir något fel ändå blir det som sagt väldigt dyrt att åka in akut på helgen.... men vad gör man inte för sina älsklingar?:crazy:
Det enda vi betalade i samband med detta var när vi var tvungna att åka akut, till annan veterinär. När jag gick till veterinären som gjorde kastrationen fick vi allt gratis, så det är också ett tips om något går snett.

Oj, det där lät ju väldigt dramatiskt. Vi har ju kastrerat vid exakt samma tidpunkt och absolut inte haft sådana komplikationer. Vad jobbigt :(

Om honan är extremt liten vid 5 månaders ålder så borde ju veterinären säga ifrån om att han/hon inte kan kastrera. Vår honkatt är faktiskt extremt liten och har knappt växt något sedan 5-6 månaders ålder, men det gick som sagt var bra och vi hade rådfrågat med veterinären innan och frågat hur och när vi borde kastrera. De förklarade för mig att de inte ville kastrera på vår honkatt förrän hon var 5 månader, så ja, det är väl kanske i det tidigaste laget.

Du måste ha haft en väldig otur. Tråkigt när det går snett.

Om katten är så liten ska man kanske vänta lite. Men det finns ju veterinärer som ger sig på att kastrera marsvin också och de är ju inte så stora.

Ingreppet är ju enklare på hannarna.

Senast ändrad:

I artikeln som jag länkade till står det så här bl.a.

"Däremot löper sent kastrerade katter signifikant högre risk än tidigt kastrerade att drabbas av mindre allvarliga komplikationer såsom svullnad i operationssåret, suturreaktioner, hjärtarytmier eller milda gastrointestinala störningar. I dessa studier var alltså risken för komplikationer lägre för de tidigt kastrerade katterna än de sent kastrerade, även i de fall då djuren var för unga för att ha utvecklat immunitet mot infektioner (8)."

Tack för alla svar!
Låter som om det snart är dax att boka tid hos doktorn till lillan då :crazy:
Tänkte på en sak till! När hon kommer hem, antar att hon får ha sån där tratt på sig en tid? Hur har det funkat för er som har andra katter hemma, är rätt för att han ska va på henne? Sen är dom båda rätt busiga och leker vilt, inte så bra ur läkningssynpunkt antar jag? Och när dom leker så brukar vår stora hane knuffa omkull henne och småbita henne på magen, kanske inte så lyckat :o Hur ska man lyckas hålla koll på dom? Särskilt om man ska gardera sig mot att slippa åka in akut en helg och gör operationen i början av veckan (Jettans skräckexempel), då är ju ingen hemma under dagarna?

Smått nervös kattmatte....

Det var just det där vi var så himla rädda för. Veterinären skrämde oss med att om hon var för aktiv så kunde det bli brock vid såret och då får man operera om och hålla på så tills det blir bra. Det skrämde ju mig totalt, så vår lilla Isolde blev upplyft överallt där hon brukade hoppade upp i 12 dagar :D Hon var väldigt förvånad..

Vi höll faktiskt våra katter åtskillda hela läketiden så fort vi inte var hemma, växlade mellan vilken av katterna som blev instängd (vi hade två katter då). Nu var vi inte hemifrån så mycket, men vi ville inte alls riskera att såret blev infekterat.

Den andra kastrerade honkatten som haft tratt hos oss var närmare 2-4 år (akuthemskatt med okänd ålder) och hon fick av sig tratten två gånger och slet och drog i stygnen så att de började blöda. Hennes sår läkte som tur var fint ändå.

Så jag antar att så länge din andra katt inte är alltför mycket på hennes mage så borde det vara lugnt. Man behöver inte vara extremt överbeskyddande som vi var första gången ;) samtidigt som man bör sträva efter att ha full koll på läget. Ser du att han inte låter hennes stygn vara så kan du alltid skilja dem åt.

Boka tid bums hos en vette som är villig och kunnig på små katter.
Som skrivits tidigare, kan man på marsvin kan man på små katter.
Brukar vara rekomenderat att katten väger över ett kilo.

I USA kastreras de flesta innan leveras, altså tidigt, i Sverige ligger vi efter..

Använd en luftlig kropps strumpa, så kan hon inte slicka, men leka och busa som vanligt.
Köp stödbandage eller vad det heter på apoteket, är som en tub, klipp hål får benen och trä över kroppen, fungerar ypperligt.
Eller en gammal nylonstrumpa, dock får du byta oftare.

Lycka till med missen, och vart är bilderna??;)

vart är bilderna??;)

Visserligen inte helt ny, men så här ser hon ut i alla fall :love:
glitter_s_gucci_1208801457_9879118.jpg

Själva katten var inte mindre än vad dom är "normalt" vid den åldern, hon var sent utvecklad i livmodern, alltså liten livmoder som gjorde det svårare, det kunde ju inte vet veta innan förstås! Problemet blev ju då att hon var lite svårare att kastrera och det tog längre tid vid operationen vilket naturligtvis ökade risken för infektion....

Nej, det var inte roligt, trodde ju att vi skulle bli tvungna att ta bort henne, men katter har ju nio liv har jag hört....:grin:
Min har dock bara sisådär 5 st kvar...:crazy::crazy:

Därför skulle jag nog vänta tills katten i princip löper (vilket är svårt att missa...:p) och ta den då... En MÅNDAG!!!

Lycka till

Lilla Glitter katten, hon är så söt! :love:

Kastrera så tidigt som möjligt, är det bara en duktig veterinär så är det mindre risk ju yngre katten är och dessutom klarar katten av det bättre när den är yngre. Självklart kan det gå fel, men det har inte att göra med hur gammal katten är, snarare otur och hur duktig veterinären är. Själv kastrerar jag kattungarna innan leverans om dom bara säljs som sällskapskatter, det är både bättre för katten och så slipper den nya ägaren oroa sig för det sen, men det gäller ju att få tag på en veterinär som vet vad han/hon gör...

Hinner katten bli könsmogen och börja löpa så är risken för livmoderinflammation betydligt större.

Är det någon skillnad på priset om man kastrerar så pass tidigt eller om man väntar tills kulorna trillat ner/första löpet?

Kulorna är nere hela tiden, oftast, det kollar dom redan på vet.besiktingen. Det är ingen skillnad i pris, inte hos min vet. iaf.

'Min' klinik har ingen bestämd åldersgräns för kastraktion, de går på kroppsvikt och utveckling, men lägger till att 'de flesta' är okej att kastrera vid 6 månader. Vissa tidigare, andra får vänta.

Tekla åkte jag in med när hon var knappa 6 månader, och fick grönt ljus. Hon hann aldrig löpa.

Hanen var nog 8 månader, när han för första gången visade intresse för ytterdörren lyfte jag luren och dan efter var det klippt för hans kulor ;)

Inga problem med någon av kastraktionerna.

Själv har jag haft mer problem med de honkatter jag opererat riktigt tidigt så jag vill gärna att folk väntar till 10-11 mån.
PL

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
542
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 234
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar