Sv: Kastrera?
Med en hona skulle jag säga vänte tills efter 6 månader; anledningen: jag kastrerade min hona vid fem månader (det går ju alltså bra att göra det) men hon var liten vid kastration, varför det var svårare att utföra kastrationen. Hon blev jätte dålig helgen efter, vi in akut.... 4500 kr kostade det oss. Sen blev hon ändå inte frisk så vi åkte till veterinären som gjort ingreppet. Där öppnade dom såret och gjorde rent, satte henne på en massa mediciner, hon blev jätte mager, visste inte var och när hon gjorde ifrån sig och vi var på gränsen till att ge upp och ta bort henne, men vet tyckte vi skulle försöka ett tag till....
Till slut satte sig medicinerna på nervsystemet och hon fick dåligt balans sinne.... "nej, nu får det vara bra!" tyckte vi, ville ju inte plåga henne, så jag slutade med medicinerna och väntade tills vi skulle till vet igen (hade en månad då hon var sjuk då vi regelbundet åkte till vet, så jag behövde ju inte boka tid...) men då blev hon plötsligt bättre.
Nu är hon (nästan) fullt frisk. Hon har en nervskada som gör att balansinnet är påverkat, hon vet inte riktigt var hon har bakbenen, men hon är glad och har lärt sig att leva med skadan. Passgång är tydligen lättast att gå i...
Men jag skulle nog INTE kastrera en honkatt så tidigt igen, med tanke på vad som kan hända! Vi hade nog ändå tur! I övrig vill jag rekomendera att promt boka in en tid för kasteration i början av veckan! Blir något fel ändå blir det som sagt väldigt dyrt att åka in akut på helgen.... men vad gör man inte för sina älsklingar?
Det enda vi betalade i samband med detta var när vi var tvungna att åka akut, till annan veterinär. När jag gick till veterinären som gjorde kastrationen fick vi allt gratis, så det är också ett tips om något går snett.