Kastrera tik

diablo_

Trådstartare
Jag har 2 hanar och 2 tikar. Ena hanen är kastrerad, men inte de andra 3. Jag läste någonstans att man inte ska kastrera en agilityhanhund, att den inte får delta i alla tävlingar eller vad de nu var.
Buke har ju svar på allt! Så är de någon här som vet hur reglerna är kring kastrerade agilityhundar?

Om man nu inte "får" tävla en kastrerad hund i agility så undrar jag hur de är med att kastrera en tik. Hon är 8år. Är de någon ide? vad skulle ni ha gjort? De blir jobbigt när hon löper med hanhunden menar jag..

Sv: Kastrera tik

Både kastrerade tikar och hanar får delta. För hanhundar gäller att man ska intyg att båda kulorna funnits där.

Men jag skulle tro att sådan koll enbart görs inför championat och liknande.

Du får delta i agilitytävling med både kastrerad hane och tik, det medges generell dispens för det. Om hanen är krypt får han certifikatresultat som ger agilitydiplom och om han hade båda kulorna på plats kan han få certifikat som ger ett championat.

Tack för svar! Jag är ny inom agility och jag har läs om championat men förstår inte riktigt vad de är för något. Vill du förklara? :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 781
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18