Kastrera tik med titthålsoperation?

Red_Chili

Trådstartare
Läste om det i en liten tidning idag, att man tydligen kan kastrera tikar med titthålsoperation och då bara ta bort äggstockarna men få samma resultat som vid "vanlig" kastrering.

Är det någon här som har erfarenhet av sådan kastrering?
Hur lång tid har tiken behövt ta det lugnt efteråt?
Hur mycket kostade det ungefär?
Något mer värt att nämna?

Jag är jättenyfiken på det här och vill veta mer. Låter ju jäkligt praktiskt att kunna kastrera utan någon stor operation.

Sv: Kastrera tik med titthålsoperation?

Frågan är om man får exakt samma resultat vid titthålsoperation för man tar ju inte bort livmodern, bara äggstockarna. Jag skulle noga höra mig om man får bort all äggstocksvävnad och vad det innebär för tiken att ha livmodern kvar.

Får man inte bort all äggstocksvävnad finns vissa sjukdomsrisker kvar:
Om äggstocksvävnad lämnats kan dock hormonpåverkan kraftigt öka risken för pyometra (ovarian remnant syndrome) och juvertumörer
Ur: http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html

Jessica på AoH har gjort det på sin Java. Kostade en tusenlapp mer än vanlig kastrering men tror nog att hon är nöjd.

Operationen utförs på bl a Blå Stjärnan i Gtb o risken för komplikationer lär vara minimal.

Om det görs rätt uppnås samma resultat; tiken slutar löpa (hormonproduktionen slutar helt) och risken för livmoderinflammation försvinner helt.
Återhämtningen går snabbare pga mindre op-sår och mindre smärtpåverkan :)

"Om det görs rätt"... är det stor risk att det går fel?

Och Philosophia:
Jag vet inte om jag är korkad eller om texten bara är konstigt skriven, men är det alltså att normal hormonpåverkan (som det ju blir vid löp osv) ökar risken för juvertumörer och pyo. Eller är det så att hunden får mer hormoner osv som påverkar om man råkar lämna något av äggstockarna?

Med det menade jag ifall all äggstocksvävnad tas bort = ingen hormonproduktion.
Det kan naturligtvis hända att man missar en del av äggstocken och då betyder det att det fortfarande finns vävnad som producerar hormoner = risk för löp och livmoderinflammation etc. finns kvar.

Hur ofta det sistnämnda händer har jag ingen statistik på men när det gäller "vanlig" kastration är det sällan det händer, särskilt om kirurgen är rutinerad vilket den oftast är vid titthåls-op :)

Personligen skulle jag inte tveka att kastrera med titthåls-op om jag hade en tik.

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 879
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag kastrerade min tik för två veckor sedan och fick med mig lite torftiga övningar hem.. * Ta det lugnt och rastas i koppel i två...
Svar
13
· Visningar
4 750
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hörde nedanstående för några dagar sedan, och har fortfarande inte kunnat släppa det riktigt. Därav frågar jag nu er mer hundkunniga...
2
Svar
20
· Visningar
5 011
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka