Kastrera tik, för och nackdelar?

Petronella

Trådstartare
Hej.
Precis som de låter, kan ni som har kastrerat eran tik nämna för och nackdelar med det hela, även ni som kanske inte gjort de men har erfarenhet av det hela. Jag vet väldigt lite om det hela och den enda jag har luskat ut är att dom ofta går upp i vikt och får såmre pälskvalite som negativt.

(Historian bakom frågan).
Har en blandrastik(dock mest bc) som jag troligtvis inte kommer ta valpar på, men heller inte säkert då hon är en helt otrolig individ, men vet ju inte hur nästa led skulle bli. Och till saken hör att vi är mkt på vift och hon är van att alltid vara lös och med. När hon nu började löpa (första gången) var detta en mkt stor omställning för oss som bodde och jobbade i stallområde med mkt lösa hundar. Helt plötsligt kunde hon inte vara lös utan konstans uppsyn och heller inte vara bunden ute.. Då blev hon mkt inne och anser att jag är hemskast i världen.. Jag vet att löpningen inte är lång period men då jag tycker det är mkt svårt att få henne lycklig och lyckas aktivera henne ordentligt dessa perioder har funderingar på kastrering kommit upp.

Och nu vill jag bara veta mera :)

//Petronella och Vilda (som ny flyttat från stallområdet i storstan - med andra ord matte gör allt för att Vilda ska vara nöjd och glad med livet!)

Sv: Kastrera tik, för och nackdelar?

Jag kan bara säga, efter att min tik för två veckor sen blev akut dålig och det visade sig vara livmodersinflammation (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1118342) : kastrera.

Det var hemskt att se henne så dålig, att se henne föras iväg och få dropp och läggas in på sjukhuset för operation. Vi har bankat oss själva blå för att vi inte kastrerade henne innan det här hände. Både för hennes och vår skull.

Nackdelarna som veterinären sa var just pälskvaliten och att de lättare lägger på sig och även att det finns en risk att de blir inkontinenta.
På tisdag ska vi åka in och ta bort stygnen och hoppas att allt är okej så att vi kan börja slappna av igen.

De 2 äldsta tikarna jag har nu är kasterade båda 2 och ingen av dem har fått sämre päls eller blivit feta. Den numera avlidna terriern som kastrerades fick sämre päls, men det hade nog också samband med en kronisk sjukdom som vi antog att hon hade. Labben fick större aptit, men blev inte automatiskt fetare.

Själv har jag bara sett fördelar och tycker det är ett meck med löpet.

Du kanske ska lägga upp någon studie om hur ofta livmodersinflammation förekommer..?

Förutom det att jag inte tkr att du ska avla på en bc-korsning ;) så tkr jag att du mkt väl kan kastrera.
Förutom att hunden inte riskerar att bli dräktig, få inflammation eller tumörer i livmodern så blir det ett mkt lugnare hundliv för alla parter.
Tiken slipper humörsvängningar, ev skendräktighet som är jobbig för henne och man själv slipper passa henne om man ex. har hanhund också eller kompisar med hanar.

Jag har haft en kastrerad tik, hon satte mkt päls efteråt men annars så var hon som vanligt, lugn och snäll :laugh:

Förstår så väll ditt tycke om att inte avla på bc-korsning :). Fast hon är är en noga uttänkt blandning med välstammade föräldrar (trots att mamman är lite blandad) - bara därför hon är min. I övrigt så avlar svärföräldrarna toppstammade bc och var inte mkt på att jag skulle ha korsning men hon blev precis som det var tänkt. Kan både valla får och "reka" hästar på komando. Älskar agility, hänger med på allt, skäller bara på kommando och är överlag väldigt lydig trots att hon bara är 9mån osv. Orädd och väldigt barnkär. Och de trots att det är min första arbetande hund efter ett liv med vinthundar, så mkt ligger i psyket för så bra är jag inte på träning av hund.
Bor på Island och det är lite annorlunda med hundaveln här(till en viss del, som sagt svärföräldrarna avlar bc men de finns ofta lite annat i dem också som funkar mkt bra), i största mån ska hundarna vara användbara i jobbet med djuren och det är hon trots att hon inte är renrasig :)

Mm jag är mest rädd för oönskade valpar som sagt och de gör ju att vårat liv rubbas lite när hon löper emn i övrigt är hon sitt vanlgia jag vid löp. (Iaf denna fösta gång.)

Och till övriga tack för alla svar, låter bra att det är så många som har positiva erfarenheter. (har inte hunnit läsa alla länkar som jag fick av dig vallhund). Har aldrig varit med om en hund som livmodersinflamation men å andra sidan har jag bara levt med vinthundar i hela mitt liv. Så vet inte hur statistiken är hos bc.

Tack och bock.
//Petronella

Av 4 möjliga har alla 4 drabbats av mina. Fast det kanske är den skånska luften.

Hörde någon gång att varannan berner sennen drabbas av livmoderinflammation, men var jag hörde det minns jag inte, och sanningshalten är oviss.

Sen är det ju också intressant när det klassas som fullgången livmoderinflammation, själv har jag kastrerat 2 tikar som uppvisade vaga symptom, båda på tidsbokning med tanken "ni får se vad ni hittar" och båda har haft förändringar/inflammation som gjort fallet solklart. Undrar hur många såna det finns som inte opereras förrän det är akut, eller där det rent av går tillbaka..?

Någon forskning borde ju ha utförts på olika raser..? Själv sitter jag på jobb och har svårt med googlingen just nu

Min schäfertik är kastrerad ( jag ville slippa löpen). Det är det bästa jag har gjort. Hon mår toppen i dagsläget och är jämn och trevlig i temperamentet.

kl

Då det här ändå är på tal, när är kastrering aktuell? Ska tiken ha haft valpar, ska det ha förekommit problem med löpen eller med livmoderinfl? Och tikens ålder, är det nån skillnad? Pris på ett ungefär?

kl

Då det här ändå är på tal, när är kastrering aktuell? Ska tiken ha haft valpar, ska det ha förekommit problem med löpen eller med livmoderinfl? Och tikens ålder, är det nån skillnad? Pris på ett ungefär?

Jag tycker att tiken ska ha vuxit färdigt innan man kastrerar. Säg ca 2-års ålder? Denbehöver definitivt inte haft valpar.

Pris ligger helt beroende på storlek. Jag fick betala 4000 för min schäfertik á 32 kg, och en annan fick betala ca 8.000 för samma typ av hund på ett annat ställe.

Jag har en kasterad tik sedan 1,5 år och är helnöjd. Hunden mår bra och slipper löp och skendräktighet och jag behöver inte tänka på löp när jag planerar tävlandet och har en hund som är taggad och fokuserad på uppgiften varje gång utan hormonpåverkan. Har inte märkt någon skillnad på varken päls eller att hon lägger på sig.

Delvis KL

Jag kastrerade min Australien shepherd tik för ca 3 veckor sedan då hon fick livmoderinflammation. Jag ångrar att jag inte har kastrerat henne tidigare så hon hade sluppit den akuta operationen och att må så pass dåligt som hon gjorde. Min förra karelska björnhunds korsning fick också livmoderinflammation då var hon 13 och jag valde att låta henne somna in istället för att genomgå operationen. Hade jag kastrerat henne när hon var yngre kanske jag hade fått en längre tid tillsammans med henne.

Enligt min veterinär får ca 30% av alla tikar livmoderinflammation. Så länge jag inte tänker mig att bygga upp en kennel och tror att just min tik kan förbättra sin ras genom att gå i avel kommer jag att kastrera mina tikar i framtiden.

kl

Kastrerade min hund när hon var 3, gick på 3500 kr (väger 6-6,5 kg). Anledningarna var att både slippa planera tävlandet efter löpet, men främst pga hennes extrema skendräktighet. Hon vägrade gå av gårdsplanen hemma om hon inte var kopplad, hon hämtade min mobil för att den pep, hon boade i ALLT och tappade helt lusten att göra något öht, förutom att ligga och ta hand om mig som att jag vore en valp, suck. Hon blev så otroligt påverkad och mådde så dåligt att det eg bara fanns ett alternativ.

Jag ser BARA fördelar med kastrationen! Hon har inte lagt på sig mer (får lite mindre mat dock), är alltid glad och pigg osv. Lite sämre päls, mja kanske. Hon får ju inga riktiga fällningar längre utan fäller lite "hela tiden" vilket kan vara lite drygt. Hon har även fått lite mindre päls men det tycker jag bara är positivt.

När jag kollat runt i trakten där jag bor så har klinikerna tagit mellan 5.500-6.000 för kastrering. Men det kan ju säkert skilja sig en hel del.

Min tik är kastrerad sedan 2 år. Det är det bästa jag gjort! Hon var väldigt påverkad av hormonerna, både före och efter löp, nu är hon jämn i humöret. Har inte märkt nån skillnad på aptiten (men så var hon ett matvrak redan innan, man kan inte bli mer än omättlig..), pälsen är något grövre på ryggen (korthårig hund).

Nackdelar? Risken med op, priset. Nu har hon fått ett litet bråck vid naveln, men så länge det inte blir större så är det ingen fara.

Bara en parentes...om du bor på Island tycker jag du ska åka till djursjukhuset i Gardabaer. Jätteduktiga och trevliga. Var där med en påkörd hund i somras och de var helt underbara, även om den historien inte slutar lyckligt.

För att återkomma till tråden, kastrera. Ser bara fördelar och en hund som är med hela tiden och rör sig lägger förmodligen inte på sig. Visst ändras ämnesomsättningen, men det är ingen ursäkt för att ha en tjock hund (den är kastrerad, får jag höra dagligen på jobbet känns det som).
Det är skönt för både ägare och hund att slippa löpen och hormonerna som kommer och far före, under och efter.
Och inte minst, att risken för livmoderinflammation försvinner.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Precis som de låter, kan ni som använder er av hormonsprutor en gång i halvåret(??) och vet mkt om det berätta för och nackdelar...
Svar
3
· Visningar
2 844
Hundhälsa Jaja, jag vet att det finns tjugoelva trådar i ämnet men jag ville specificiera mig lite. Jag har som de flesta redan vet en hane och en...
2
Svar
30
· Visningar
6 106
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka