Kastrera tik? (en av 20 miljoner liknande trådar)

MrsScabtree

Trådstartare
Jaja, jag vet att det finns tjugoelva trådar i ämnet men jag ville specificiera mig lite. Jag har som de flesta redan vet en hane och en tik, och i löptider är det jobbigare än vad jag trott och försökt stå ut med. Problemet är egentligen inte Grima, hon funkar i princip som vanligt under löpen förutom att hon blir olydigare och "primitivare" (only one thing in mind ;) ) . Ian blir odräglig och går inte att träna med alls under perioden (vi brukar lämna bort honom så det går oftast att lösa, dock inte alltid) och ja..jag funderar på att kastrera henne,men har hört alldeles för mycket om komplikationer.

Dålig päls (egentligen en petitess, men fäller de hela tiden är det ett minus)
Temperamentsförändringar (slöhet, och det funkar inte i och med att vi tävlar)
Inkontinens (man kan medicinera, men ändå)

+

Ingen risk för livmoderinflammation och mindre för juvertumör.
Slipper stressen hundarna emellan när hon löper

Synpunkter? Hon är för gammal för att gå i avel så det är ändå inte aktuellt. Ian däremot har jag andra planer för så där är det inte på tal om kastrering på honom.

Sv: Kastrera tik? (en av 20 miljoner liknande trådar)

Vi har kastrerat något tikar genom åren, alla utom en pga livmoderinflammation eller pga att de inte skulle vara mer i avel (pga snitt). Nuvarande äldsta tiken har kastrerats i förebyggande syfte, vill inte riskera problem med livmoder igen eller juvertumörer.

När det gäller pälsen så brukar de kunna få mer päls än tidigare. Den kan också ändra struktur. En new foundlandstik vi hade fick både väldigt mycket mer och lite "ullig" päls, vilket inte var så skoj...

Att kastrerade tikar skulle bli slöa har jag faktiskt inte hört. Men det förekommer kanske. Annars brukar man säga att man får hem en ny tik efter kastreringen, en piggare och "yngre" hund. Det har stämt i alla de fall jag varit med om.
Vår nuvarande tik, som är ledaren i gänget, har däremit blivit lite strängare mot de andra hundarna. Hon markerar också en del när vi är ute och går.

Inkontinens - vår new foundland blev inkontinent omgående efter operationen. Nuvarande tiken blev inkontinent 4 år efter operationen. Ingen av de andra har fått de problemen. Lösningen är en tablett Riexin varje dag = inget skvättande alls.

Jag har ju kastrerat ett antal tikar och kan bara säga följande om dina funderingar:

Dålig päls - Nej inte alls, men mer päls! Inte ens riesen fick sämre päls på något vis.

Temperament - Har inte heller här några negativa erfarenheter. Jag har sett till att hålla hundarna i god kondition och de har inte förändrats alls.

Inkontinens - Har inte haft några problem med de egna hundarna, men känner en labbehane som står på behandling efter kastrationen.

Själv kastrerar jag mina tikar när de inte skall användas i avel. Riskerna vid ett planerat ingreppet känns mer greppbara än riskerna vid en akut pyo eller en/flera elakartade juvertumörer.

/Swat

Nu har jag bara en kastrerad hanhund men som swat skriver så fick han bara mer päls! Lika fin som innan men mycket mer :)
Tempramentet blev mer som en valp, roligare, busigare och gladare i mat ;) Har aldrig kissat på sig.

Nu har jag bara en kastrerad hanhund men som swat skriver så fick han bara mer päls! Lika fin som innan men mycket mer :)
Tempramentet blev mer som en valp, roligare, busigare och gladare i mat ;) Har aldrig kissat på sig.

Kippo fick också mycket päls, lättare att få tovor även om jag borstar han ett par gånger i veckan. Temperamentet tkr jag inte har ändrats något då han var 9 år när han blev kastrerad, men riktig matidiot blev han... Eller mer än innan, trots allt en retriever...

Jag har efter 4 kastrationer enbart upplevt sämre päls. Fortunes päls blev något sämre, men så var hon ju också väldigt sjuk efter komplikationerna efter op, så det beror nog mer på det. Terriern fick också sämre päls, men nu 6 år senare misstänker vi stark cushings som ju kan ge dålig päls, så det beror nog inte heller på op.

Loka är inkontinent när hon blivit kall, men det var hon även före kastrationen och det har inte blivit sämre.

Samtliga 4 blev piggare och mer valpiga.

(skriver från telefonen om det ser mysko ut)

Det lutar åt kastration! Nu är det väl bara att börja spara pengar då, verkar ju kosta skjortan :S Någons om vet hur lång rehab tiden är?

På alla mina, utom den som var riktigt sjuk innan, typ 3 dagar:p Nu fick de ju ta det lugnt tills stygnen togs och nån vecka till, men det har verkligen knappt märkts trots att det ändå är ett större ingrepp.

De får ju ordinationen koppelrastning 10 dagar eller nåt sånt, sen ska det vara i stort sett som vanligt. För min del var det dock dödsdömd när man har "på landet"-hundar som inte kan göra några behov när man går i koppel så jag har inte följt det heller...

Ca 10 dagars koppelvila är ett "Måste" - risken är annars att de inre stygnen "går upp"/"slits" så att du får en blödning inne i buken = väldigt farligt för tiken.
Oftast brukar dock hundarna vara pigga redan efter ett par-tre dygn!

Sedan behöver det inte vara så dyrt heller. Min ena valpköpare kastrerade sin tik för inte så länge sedan och det gick på runt 4.000.-

/Swat

Min hunds päls har blivit katastrof efter kastrationen. Tidigare var den mjuk och tät och hon fällde inte ett hårstrå mellan fällningsperioderna då allt rasade på en gång. Nu är den sträv och stickig och hon fäller konstant. Hela lägenheten är täckt av hennes hår trots att vi dammsuger och sopar golvet dagligen. Eftersom jag redan hade en kastrat med samma "biverkning" så kan du ju tänka dig hur det ser ut hemma hos oss... :(.

Dock har jag inte sett några andra biverkningar. Humöret är något jämnare och både jag och Loke slipper att bli uppvaktade att en pilsk Minina. Hon är inte inkontinent och hon blev inte alls trött, snarare tvärtom. Hon blev kastrerad pga akut pyo och hade MYCKET ont det första dygnet, men 3 dagar senare var hon pigg och glad igen. Jag har läst här på buke att det finns de som inte ger smärtstillande till sin hund efter ingreppet, men jag tycker att det är man skyldig att göra när man håller på och karvar i magen.

Jag lånar tråden lite här, hoppas det är okej:o
(dumt o starta en ny tråd då det precis som du skriver finns redan 20miljoner liknande hehe..)

För jag har nämligen också velat fram och tillbaka över om jag ska kastrera min 1,5åriga hane eller inte.. Kan säga att jag ändå inte kan använda honom i avel så det är ju en anledning..

Han är dels väldigt smal och äter väldigt lite, så verkar ju som de flesta här skriver att aptiten blir större om man kastrerar?
Så det är ju ett plus då..

Sen angående pälsen, vissa skriver att den blev bättre och tätare, andra skriver att hunden började fälla mer och fick sämre päls.. Skulle min få sämre päls är det ett stort minus..

När det gäller temperamentet så var det det jag oroade mig mycket för då jag var rädd att han kanske inte skulle va sig själv mer o den tanken gjorde mig väldigt ledsen...men många här skriver att de inte märkte någon större skillnad? Men kan åldern ha betydelse för det oxå? Han är ju rätt ung..

Sen den största anledningen till att jag fått rådet att kastrera är för att han markerar väldigt ofta inomhus, och det ser jag som ett stort problem, då han är rumsren "egentligen", han var det till ca 7månaders ålder innan han blev könsmogen.. Han kissar alltså aldrig stora pölar eller bajsar inne, utan det är små droppar här o där..o speciellt min hundvakt som har en tik markerar han ofta hos så där får han ha skvättskydd...

Och sen har jag en väldigt dum fråga...men det är helt enkelt så att jag aldrig sett hur en kastrerad hane ser ut, och har försökt googla fram bilder men utan resultat, så jag undrar om någon kan beskriva till mig lite hur kastrationen går till....det är mest för att jag hatar tanken av att behöva sätta honom under kniven, och vill vara beredd på hur han kommer "se ut" där..
Skär dom alltså bort hela pungen och syr ihop..eller tar dom ut pungkulorna inifrån och pungen blir då bara tom...eller? :crazy::o

Finns det annars nåt mer positivt med att kastrera en hane?

Tacksam för svar!

Före:

http://www.pet-informed-veterinary-advice-online.com/images/dog-testicles-normal.jpg

Efter:

http://www.pet-informed-veterinary-advice-online.com/images/castrated-desexed-dog.jpg

Ingreppet kortfattat:

Det snittas ett hål och testikeln tillsammans med tuna vaginalis plockas ut.
dog-castration-surgery.jpg

Tuna vaginalis skärs igenom och testikeln blottas
dog-neuter-operation.jpg

Blodkärl och spermieledarna knyts åt
testicle-removal-surgery.jpg

Testikeln tas bort
how-to-remove-testicles.jpg

Hunden sys ihop.
desexed-dog-surgery.jpg

Tack så mycket Belethien!

Såg precis att jag ju missade o skriva den viktigaste frågan i inlägget innan när det gäller markerandet...och det är ifall någon har erfarenhet av att en hanhund slutat markera efter kastration??

Misstänker att Grimas päls kommer att bli katastrof också, men just nu lutar det att det får bli så :/ .

Swat: Pratade med min vet och han skulle ta 4.500 om vi beslutar oss för kastrationen!

Såg precis att jag ju missade o skriva den viktigaste frågan i inlägget innan när det gäller markerandet...och det är ifall någon har erfarenhet av att en hanhund slutat markera efter kastration??
Vet att en bekants hund slutade markera inomhus efter kastrering. Min hund markerade inte inomhus men han slutade markera utomhus på folks ben efteråt. :o

Du har fått bra svar om övrigt, jag kan svara om inkontinens.

Min riesen fick det efter op, och det var lättbehandlat, ett piller Rinexin per dag, och hon läckte aldrig under dom 4 åren!
Maxdosen var 3 tabl/dag, men hon klarade sig på 1 tablett.

En väldigt lätt åkomma är det! Och billig, en burk med 100 tabletter kostar 79.50, så för oss räckte en burk 3 månader!

Och sen har jag en väldigt dum fråga...men det är helt enkelt så att jag aldrig sett hur en kastrerad hane ser ut, och har försökt googla fram bilder men utan resultat, så jag undrar om någon kan beskriva till mig lite hur kastrationen går till....det är mest för att jag hatar tanken av att behöva sätta honom under kniven, och vill vara beredd på hur han kommer "se ut" där..
Skär dom alltså bort hela pungen och syr ihop..eller tar dom ut pungkulorna inifrån och pungen blir då bara tom...eller? :

Tacksam för svar!

Man kan göra på två sätt. Antingen skär man bort huden över pungen och tar bort testiklarna eller så kan man ta testiklarna prescrotalt dvs klämma fram dem framför pungen och då får man en tom påse.
Den andra metoden används mest på små hundar med små testiklar.

Jaja, jag vet att det finns tjugoelva trådar i ämnet men jag ville specificiera mig lite. Jag har som de flesta redan vet en hane och en tik, och i löptider är det jobbigare än vad jag trott och försökt stå ut med. Problemet är egentligen inte Grima, hon funkar i princip som vanligt under löpen förutom att hon blir olydigare och "primitivare" (only one thing in mind ;) ) . Ian blir odräglig och går inte att träna med alls under perioden (vi brukar lämna bort honom så det går oftast att lösa, dock inte alltid) och ja..jag funderar på att kastrera henne,men har hört alldeles för mycket om komplikationer.

Dålig päls (egentligen en petitess, men fäller de hela tiden är det ett minus)
Temperamentsförändringar (slöhet, och det funkar inte i och med att vi tävlar)
Inkontinens (man kan medicinera, men ändå)

+

Ingen risk för livmoderinflammation och mindre för juvertumör.
Slipper stressen hundarna emellan när hon löper

Synpunkter? Hon är för gammal för att gå i avel så det är ändå inte aktuellt. Ian däremot har jag andra planer för så där är det inte på tal om kastrering på honom.

Mina kastrerade hundar (personliga erfarenheter)

Rottis, tik, NK (=normalkastration) efter 1a löp, inga pälsförändringar, inkontinent ca 4-5 år senare, funkade på Rinexin. Inga temperamentsförändringar. Godkänd räddningshund.

Rottis, hane, NK vid 4 års ålder, inga pälsförändringar, ej inkontinent. Inga temperamentsförändringar men slutade rymma.

Varghund, tik, NK vid 6 mån ålder, inkontinent 4-5 år senare, funkade på Rinexin. Strävhårspälsen blev mjuk och riklig, gick ej att rycka. Inga temp.förändr.

Blandras, tik (bullmastiff/labbe), NK vid 6 mån ålder, nu 6 år, inga pälsförändringar, ej inkontinent. Inga temp.f.ä.

Bullmastiff, hane, NK vid 9 mån ålder, nu 17 månader, inga pälsförändringar, ej inkontinent. Inga temp.f.ä.

Enl mina yrkeserfarenheter som smådjursveterinär
inga temperamentsförändringar men
- spanielpälsar kan omvandlas till "puppy-coat" = ullig päls
- strävhår får ibland mjuk päls

Tack för infon! Vad kommer de sig att de blir inkontinenta från första början?
Detta är ju en schäfer, hur brukar de bli i pälsen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Inte ens en vecka med valp och puppy blues

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka