Ja. då har ni ett lokalt problem där du bor.Det du skriver stämmer inte. Jag bor 1 mil utanför en liten stad (ca 35000 invånare i hela kommunen) och problemen med hemlösa katter är enorma. Katthemmen är alltid fulla och många har precis som jag privat tagit hand om hemlösingar som bara dyker upp plötsligt för det finns inga platser för dem på katthemmen. Ett tag hade jag 11 stycken (plus 9 kattungar som föddes strax efter mammorna kommit hit) och antalet katter jag har tagit hand om har jag pinsamt nog tappat räkningen på. Tippen här och i omkringliggande kommuner är ett exempel på ständigt tillhåll för katter där de far illa och förökar sig hej vilt. Det är verkligen inga tillfälliga problem eller engångsföreteelser utan hemlösa katter är ett ständigt pågående problem.
Och antagligen finns det en eller få källor till problemet.
Kanske en kattkoloni på/vid tippen, som ingen tar tag i? Vilket låter mycket underligt.
Miljö och hälsa i kommunen borde hantera det. Jag antar dessutom att "tippen" du talar om, är kommunens återvinningsanläggning?
Och det finns kattkolonier på alla återvinningsanläggningar, för närliggande kommuner?
Och det är inte anmält till Länsstyrelsen, samt uppmärksammas inte i media?
Jag bor på ren landsbygd, alltså många mil från en tätort, och här har vi inte sett till några förvildade katter sedan ett "byoriginal" gick från att vara original, till att bli dement för drygt 10 år sedan.
Dessa katter såg vi till att samla ihop, och placera ut på lämpliga ställen, genom samarbete i byn.
Mina tre mest närliggande kommuner, har inte några kattkolonier på återviningsanläggningarna.