Kastrera nu eller sen???

Iris71

Trådstartare
Det är frågan? Vad tycker ni?

Jag har ett russto och hennes åring, hingst, som precis upptäckt att "mamma" kan lukta gott på annat sätt :eek: Kom på dem i hagen :eek:

Nu går lillkillen i en hage med gammelvalacken och stoet får gå själv :o Det var den bästa lösningen eftersom stoet är den som mår minst dåligt av att gå själv.

Men nu till frågan: Jag vill att min lillkille ska bli så grov som möjligt. Mamma är smäcker och pappa grov. Själv verkar han ha fått mammans lite mer graciösa kropp. Mamma är 120 och pappa 125, jag skulle vilja att han blir som fadern.....

Vad har ni för erfarenhetr? :bow: Blir de grövre ju längre man sparar dem som hingstar? Eller spelar det ingen roll? Ska jag kastrera honom nu eller vänrta till i höst. Har andra russ, ev. kanske en russhingst i samma ålder som han kan leka med i sommar...... Men är det värt besväret menar jag?? För lite mer besvärligt blir det ju med olika hagar....

Sv: Kastrera nu eller sen???

Dom blir grövre om du tar han nu. Som hingst kommer han säkert bara att springa av sig och kanske bli som en ål. Kastrera då det har blivit varmare.//bonny.

Varför ska hon vänta med kastreringen tills det blivit varmare?:confused: Man brukar ju försöka kastrera när det är kallare så att det inte blir så mycket bakterier i ju.

Jag hade väntat till hösten. Själv tar jag och kastrerar min gubbe till september .
Om du skall kastrera gör det nu innan bakterierna börjar härda. Hur gammal är din gubbe

JennyK skrev:
Varför ska hon vänta med kastreringen tills det blivit varmare?:confused: Man brukar ju försöka kastrera när det är kallare så att det inte blir så mycket bakterier i ju.

Håller med du! Vår ardenner blev kastrerad i maj i fjol å jädrans vilka långdragna infektioner han drabbades av! Inte roligt! Nej, höst är väl det vanligaste man gör det på, men på vintern medan det fortfarande är vinter så är det nog ok. Men vänta inte tills det blir varmare... :crazy:

Rotterö skrev:
Själv tar jag och kastrerar min gubbe till september .

Antar att din gubbe inte brukar läsa vad du skriver på Bukefalos??? :rofl: ;)

jag tycker att det är bra att kastrera vid 11/2-21/2 års ålder, beroende på hur bråkiga dom är. då alltid sen höst eller tidig vår ! har alltid kastrerat på klinik, då det brukar bli minst komplikationer..
det ska enligt expertisen inte spela någon roll när man skär för hur grov, stor hästen blir i slutänden. har alldrig fött upp hästar själv(har köppt mina när dom varit 6-10 mån) men en uppfödare sa att märren inte låter sig betäckas av sin avkomma, så vidare dom inte varit helt ifrån varandra länge.. men vad vet jag ????:angel:

Jag tycker att de blir grövre om man sparar lite, men högre om man tar tidigare. Som t ex har jag haft två travare som bägge drar vidbom (ingen kastrerad före 5 års ålder) och kompisarnas travare är mer pinniga och spetiga...

Min vet tycker att man ska vänta tills det blir varmare, dvs runt 0 till någon +. Just för att sårkanterna inte ska frysa.

hillevie skrev:
en uppfödare sa att märren inte låter sig betäckas av sin avkomma, så vidare dom inte varit helt ifrån varandra länge.. men vad vet jag ????:angel:

Stämmer definitivt inte! Även om stoet är mycket dominant mot sin avkomma, så kan brunsthormonerna ställa till en hel del och stoet kan tillåta betäckning i alla fall. Däremot är det inte säkert att en 1-årshingst har mogna spermier trots att han hoppar upp på stoet, så det kanske inte blir nån riktig betäckning. Men varför chansa?

Hingstarna Ska Kastreras Nu Jag Har Presic Gjort De PÅ Min Kuse Och Det Är Inga Problem, VarfÖr Ska Hon VÄnta Tills De Blir Varmare FÖr?? DÅ Kommer Alla Flugor O Skit Och DÅ Blir De En RejÄl Infektion, SÅ Mitt Tips Kastrera Nuuuu!!

Det där inlägget kändes inte så seriöst...

Jag personligen föredrar att kastrera på höstkanten, men visst kan man kastrera på våren med, mitt under sommaren är kanske lite onödigt däremot...

Iris71 skrev:
Det är frågan? Vad tycker ni?

Jag har ett russto och hennes åring, hingst, som precis upptäckt att "mamma" kan lukta gott på annat sätt :eek: Kom på dem i hagen :eek: ..
Jag har kastrerat i början av April...då inga flygor vaknat än...läker bättre....
Men du...om det är mor o son....inte va hon väll intresserad?
Då e det väll nåt fel, va?:crazy:

Hm....då är det väl nåt fel då......:angel: :eek:

Men nu har jag bestämt mig....han blir en det nästa fredag:( . Har pratat med folk hit och dit ...... och kommit fram till att det blir det bästa!!

Tack för alla råd och tips :bow:

Vi kastrerade förra årets unghingst i mars då det dräktiga stoet han gick med snart skulle föla och sen var det bara ston i stallet.

Han var elva månader och det gick jättebra.

Årets hingstunge har valacker att gå med så han får var kvar som hingst tills han kommer hem från betet i höst.

Och ni som tvivlar, det är inget fel om stoet låter sig betäckas av som son, det kallas instinkt och hormoner. Hästar har inget begrepp om släktskap.

Min veterinär rådde mig att inte kastrera senare än mars pga av värme och infetkionsrisk, så jag förmodar att det går bra även under hösten också. Själv kastrerade jag min hingst i februari. Jag valde att göra det tidigt ( när han var ca 1 år och 5 månader), för dels skulle han växa mer och bli lite större och dels inte så grov.

ghost skrev:
Och ni som tvivlar, det är inget fel om stoet låter sig betäckas av som son, det kallas instinkt och hormoner. Hästar har inget begrepp om släktskap.
Jag har aldrig äns tänkt tanken att det skulle vara normalt, så därför tyckte jag det verkade fel...
Jag har för mig att i det vilda stöts dom bort av ston, men då har hon iof sig en annan hingst att ta...
Har vi förstört dessa naturliga "betingelser", el är det i "brist" på annat?
Ursäkta min okunnighet i det här m hormonstinna ston efter fölning;)

Det första man får ta reda med en så ung häst är om bägge stenarna har kommit ner. Annars kan det bli en ganska dyr kastration i onödan.
I år är ju vädret inte som det brukar så det finns ju risker med att kastrera i vår. Som vädret bär sig är det ju ingen som kan sägna när det kommer att slå och bli varmt, inte heller när flugorna vaknar. Så senhösten är nog säkrare att kastrera på.

Ja, i det vilda stöts unghingstarna bort av ledarhingsten och de kan välja andra hästar att vara med. Men vem ska driva bort en ensam unghingst? Valacken, nä, knappast. Och vart ska han ta vägen? Vi har ju stängt in dem. Och vem ska han vara med?

Så, ja, vi har förstört hästarnas naturliga beteende! Det är ju därför som ställen som Lojsta Hed behövs!!

Jag brukar kastrera på våren innan flugro o sattyg hinner vakna. På hösten finns det massor av blodtörstiga flugor som kan ställa till det. Dessutom så kan den på våren kastrerade hästen gå på bete med de övriga hästarna.

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er som har lite erfarenhet av att ta fram godkända ponnyhingstar, Hur lättsåld är en nygodkänd 3 åring...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 238
Senast: Tagliabue
·
M
Hästhantering Ja, hästar begriper man sig aldrig på... Jag har en arabvalack (6 år), som är väldigt ranglåg. I hagen är han alltid den som får äta i...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: Lena J
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 092
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar