Kastrera nu eller sen???

Sv: Kastrera nu eller sen???

Vinter eller sommar ? vad va bäst ? Vinter känns ju mer rätt med tanke på bakterier men..

Vænta med kastrering!

Om jag førstod dig rætt så har han inte ens fyllt ett år æn, och det ær långt ifrån sækert att han ær kønsmogen bara før att han hoppar
på sin mamma. Mitt førsta føl, Trausti, førsøkte bestiga ett sto då han bara var fem månader! Det såg jættelomiskt ut, och stoet stod
med lyft svans och en vænlig glimt i øgat och kikade på honom...
Det var som hon tænkte att det blir væl karl av dig också till slut...
En femmånaders ær definitivt inte kønsmogen och som sagt, det ær
inte sækert att din lille ær det heller. Dærfør ska du vænte och ta honom tidigast till høsten istællet.
Jag vet inte riktigt sækert och han blir grøvre totalt sett, men væntar man får dom i vart fall lite bredare panna och kraftigare, maskulinare hals.

Har också en 10 mån hingst som jag vill kasterera. Har rådfrågat Ultuna och de informerade att om båda kulorna ramlat ner går det bra att kasterera. Dock rekomenderades inte kasteration när det är för kallt ute p g a sårläkning alltså vänta lite. Man kan kasterera ända fram till midsommar. Dock skall man veta att hingsten skall gå själv en månad efter kasterering, kan finnas spermier kvar i sädesgångar.

Skjøldur skrev:
Vænta med kastrering!

Om jag førstod dig rætt så har han inte ens fyllt ett år æn, och det ær långt ifrån sækert att han ær kønsmogen bara før att han hoppar
på sin mamma. Mitt førsta føl, Trausti, førsøkte bestiga ett sto då han bara var fem månader! Det såg jættelomiskt ut, och stoet stod
med lyft svans och en vænlig glimt i øgat och kikade på honom...
Det var som hon tænkte att det blir væl karl av dig också till slut...
En femmånaders ær definitivt inte kønsmogen och som sagt, det ær
inte sækert att din lille ær det heller. Dærfør ska du vænte och ta honom tidigast till høsten istællet.
Jag vet inte riktigt sækert och han blir grøvre totalt sett, men væntar man får dom i vart fall lite bredare panna och kraftigare, maskulinare hals.

:confused: :confused: :confused:
Varför ska man vara säker på att den lille är könsmogen för att kastrera? Det är väl snarare så att man ska vara 110% säkar (minst!) att han INTE är det för att LÅTA BLI att kastrera om han ska fortsätta gå med ston?

Jag tror heller inte att en hingst på 5 månader är fertil, rekordet ligger väl runt 7 månader om jag minns rätt. Men förutom "föl" finns det ju andra risker som tex infektioner hos stoet, spark- och bitskador.

Även om man skiljer sto och hingst åt finns ju fortfarande risken att någon av dem kommer lös så man måste ordna dräktighetsundersökning och ev abort. Jag förstår mycket väl om den som sett sin hingst "klättra" på mamma väljer att kastrera direkt...

Blev ingen kastrering :mad: på grund av att stenarna inte ramlat ner....
Nu har EN kommit ner.
Valacken och lillhingsten går i sommarhagen :mad: ....förstör min betesplanering:o

Sådärja, nu är det gjort :D

Huva....dyrt blev det :mad: men jag är glad att jag inte behöver göra det själv :angel:

Hoppas det nu går bra, verkar vara vanlig med infektioner :o

Vad kostade det? Och kom båda kulorna ner så snabbt?

Rotterö skrev:
Jag hade väntat till hösten. Själv tar jag och kastrerar min gubbe till september .
Om du skall kastrera gör det nu innan bakterierna börjar härda. Hur gammal är din gubbe

Jag får nu ta min hingst redan . Stot gick ju bort. Så min 3 åring skulle blivit ensam om lill gubben åkte på hingst bete.
Så jag skall ringa snarast och boka kastrering.

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er som har lite erfarenhet av att ta fram godkända ponnyhingstar, Hur lättsåld är en nygodkänd 3 åring...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 238
Senast: Tagliabue
·
M
Hästhantering Ja, hästar begriper man sig aldrig på... Jag har en arabvalack (6 år), som är väldigt ranglåg. I hagen är han alltid den som får äta i...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: Lena J
·
Avel Jaha ena damen står skadad och är det så allvarligt/långdraget som jag tror så blir det nog en ny betäckning iår. Sitter här och...
2
Svar
33
· Visningar
3 092
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar