Kastrera kattjej, när?

Anastacia

Trådstartare
Har fått mig en liten kattjej, det är hur längesen som hellst som jag hade katt och blev osäker på nu när våren kommer... hur gammal ska hon vara innan jag kastrerar henne? (eller heter det sterilisera på honor kanske...)

Sv: Kastrera kattjej, när?

Från 6 mån har de här, ska kastrera min tjej nästa månad så hon hinner bli 9mån.

Oj! Så tidigt. Trodde att de skulle vara ett år, men när jag tänker efter känner jag en vart hona blev dräktig och fick ungar innan hon var ett... Får ringa vet då och höra vilka rek de har här!

Kastrera vid 6 månader absolut, innan katten börjar löpa. annars är risken för katten hinner bli dräktig alldeles för stor. Plus att de hinner vänja sig vid det okastrerade livet så att säga om man väntar för länge. Då är det inte säkert att man får de goda effekterna av en kastrerad katt. Att den gärna håller sig i närheten av hemmet, är lugnare osv.

Alla mina tre är kastrerade innan första löp. De två minsta var runt 6 månader, inga problem.

man kan kastrera katter från 12v ålder men det är inte alla veterinärer som gör de..
En jag känner fick sin kattt tjuvparad vid honans första löp ägaren ej märkte av, ungarna kom just innan honan var 8 månader.. ju tidigare du kastrerar desto mindre risk för dräktighet...

Hon är 15-16 veckor nu så då borde det vara dax alltså, det är inge bråttom för oss heller för hon får inte börja gå ut nu mitt i vintern i alla fall, hon ska få vara inne tills hon är kastrerad. Sen har vi en räv som smyger runt gården och den har tagit allt för många djur runt om i gårdarna (ja framför allt kaniner och hönor i o f) men en liten kattjej är nog ett lätt byte, så hon blir inne fram tills våren och fram tills efter kastrering!
Men tänkte ringa och fråga våran vet. vilken ålder de kastrerar ifrån.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
752
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
316
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
439
Senast: MajaKattis
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 950
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈