Kastrera kanin?

J

jessie90

Jag funderar på att skaffa en till kanin, en hona. Men då vill jag kastrera min hankanin. Men jag har några frågor.

1 Hur stora är riskerna att kaninen dör när han kastreras?
2 Jag ska börja tävla med honom i joppning. Han hoppar jätte högt och är jätte snabb. Kommer han att hoppa sämre eller bättre?
3 Hur blir han i temprement efteråt? Katter blir lugnare, är det samma?
4 Jag ska ev tävla i utställning för keldjur om några månader. Spelar det någon roll om han är kastrerad då?

Det var lite många frågor.. Men jag är så orolig att han blir sjuk eller nått.. Höns matte kanske... :o

Sv: Kastrera kanin?

När jag kastrerade min han kanin blev han
mkt lugn, gick upp lite i vikt. Men det är nog olika
från kanin till kanin.

1 Hur stora är riskerna att kaninen dör när han kastreras?
Själva kastrationen är inte riskfylld, det är sövningen kaninen kan dö av. De är små djur och det krävs relativt mycket för att de ska somna, och samtidigt kan man inte överdosera för då dör dom. Jag vet inte de procentuella riskerna.

2 Jag ska börja tävla med honom i joppning. Han hoppar jätte högt och är jätte snabb. Kommer han att hoppa sämre eller bättre?
Han kan hoppa bättre i den bemärkelsen att han slutar nosa. Men jag tror snarare på att hoppningen överlag kommer bli sämre (att trmpot blir långsammare tex). Det beror säkert mycket på individen och andra sidan.

3 Hur blir han i temprement efteråt? Katter blir lugnare, är det samma?
Ja, det är samma. Han kommer bli lugnare, inte märka revir på samma sätt och inte vara lika "mammig".

4 Jag ska ev tävla i utställning för keldjur om några månader. Spelar det någon roll om han är kastrerad då?
I Pet Class tror jag det är okej att ställa kastrerade djur. Det får man dock inte i "riktiga" tävlingar.

1 Hur stora är riskerna att kaninen dör när han kastreras? Det beror på hur gammal kaninen är men det händer ytterst sällan att en kanin dör vid kastrering.
2 Kommer han att hoppa sämre eller bättre? Jag tror nog att han kommer hoppa lika bra även efter kastreringen.
3 Hur blir han i temprement efteråt? Katter blir lugnare, är det samma? Ja, Min kaninhane som jag kastrerade blev lugnare men hade fortfarande krut i kroppen:smirk:
4 Jag ska ev tävla i utställning för keldjur om några månader. Spelar det någon roll om han är kastrerad då? Nej, Men har du däremot stamtavla på honom så får du inte ställa upp i andra klasser än dem för keldjur.

Liknande trådar

Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 715
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II

Omröstningar