Kastrera hankanin...

M

Mulen

Funderar på att kastrera min hankanin och köpa en hona till honom.

Någon här som gjort detta och kan berätta lite om hur det gick?
Accepterade han honan?
Försökte han "humpa" henne eller könsdriften försvann helt med kastrationen?

Är lite nervös både över att få kaninen sövd (de kan ju trilla av pinnen) och över att de båda kaninerna kommer att bråka eftersom det är hans revir hon kommer in på.

Nu bor min kanin i hela köket och har bara buren som matplats/toalett. Så det kommer ju inte bli så att jag bara trycker ner en stackars hona i hans bur.

Jag antar att det hade varit bäst att skaffa en egen bur till honan så att de har vars ett "hus" och inte bråkar om revir osv.

Tänkte även att honan skulle få bo i sin bur några veckor så att hon får bekanta sig med oss människor och bli tam innan hon får träffa hanen alls, låter det bra?

Vad säger kaninexperterna? Jag har aldrig haft mer än en kanin och har dålig erfarenhet av att släppa ner ett nytt djur till ett annat. (kompis hade kanin, släppte ner marsvin som fick stryk)
Men jag vill inte att lille Ruben ska vara ensam hela dagarna! :(
 
Det är sällan hanen dör av ingreppet och 1mån senare kan du skaffa en hona när hans spermier garanterat är ur systemet.
De brukar inte bråka om honan är en unge men honkan para sig med honom när hon blir könsmogen men det leder sälan till bråk för även 2 honor gör så med varann.
 
Okej, det lät ju positivt! :)

Han är väldigt kärvänlig i sig själv och har en liten mjukisdjurskanin som han brukar tvätta och pussa på lite då och då. Så jag kan inte tänka mig att han skulle vända helt och bli aggressiv.

Men man vet aldrig med de små liven, hade en hona förut som var en riktig argbigga i buren. Hade jag släppt ner något som ens liknade ett djur till henne hade hon garanterat strimlat det! :crazy:

Hur mycket går en kastration på ungefär? Är det 6 månader som är "åldersgräns"?
 
Jag kastrerade min kaninhane och han blev mycket mysigare efteråt. Han hade aldrig problem med att träffa någon kanin efter operationen. Sövde aldrig honom heller. Veterinären gav han lugnande och något smärtlindrande så att han inte skulle känna något.
När han fick träffa en kompis kaninhona så hade vi dom båda i sele ute på gräsmattan och först fick de nosa på varandra genom ett staket och det gick hur bra som helst. Sedan skuttade du runt ihop och de var aldrig några problem.
Har haft många kaniner i mitt liv och det har aldrig varit något problem med att sätta ihop kaniner.
 
Skönt att höra!

Jag kunde inte låta bli att springa in en sväng i djuraffären och titta på en potentiell flickvän idag. Men de flesta hermelinerna var säkert över ett halvår gamla och där var bara en jag tyckte var fin, fast det ska ju vara en unge när det blir. Tur var väl det så att jag inte blivit helt förälskad för det finns inga pengar till kanin och tillbehör nu...

Ska ta och ringa Malmö djursjukhus nu och se vad de tar för det hela, jag betalar hellre lite extra och får det gjort där. Hade aldrig förlåtit mig själv om det hänt något för det är inget han har valt själv utan det hade varit mitt fel! :crazy:
 
hmm...jag funderade lite till över det här med sällskap..

Någon som har hankaniner tillsammans? Båda kastrerade eller en av varje?

Hur fungerar det i så fall?

Jag hade nog egentligen hellre skaffat en till hane, efter att ha haft en hona med konstant PMS så blir man lite avskräckt :crazy:
 
köp en ung unge, 8 veckor, av en seriös uppfödare - inte djuraffär, då kan man inte följa upp blodslinjen ang temperament, bettfel, etc.
det är aldrig några problem med att introducera kaniner, om man vet hur man gör. att vissa kaniner inte går ihop med vissa, det är ren BULLSHIT.

tänk på att hanen bör få vara ensam någon månad efter kastreringen eftersom han fortfarande har livsdugliga spermier...
ingen frisk kanin dör efter ett sådant ingrepp, de djur som stryker med har antingen hjärtfel eller undermålig kondition.
 
jag har en kastrerad ihop med en okastrerad men det går bara om den "äkta" hanen kommer som unge och då blir det inga bråk utan den okastrerade håller honom kort bara.
Men de kan inte vara ifrån varandra en längre stund som några dagar, då blir de som främlingar!
 
Här i Göteborg (Nere i Majorna) tar en privat vet 575:- för att kastrera. Tror inte det skiljer ENORMT mellan olika vet...visst finns det säkerligen prisskillnader...men det handlar nog inte om några hiskeliga skillnader.
 
det är aldrig några problem med att introducera kaniner, om man vet hur man gör. att vissa kaniner inte går ihop med vissa, det är ren BULLSHIT.

Spännande! Gäller detta båda könen och oavsett ålder, eller enbart om man introducerar en unge enligt ditt inlägg? Och hur gör man om man vet vad man gör?
 
Hmm...så sant så sant. Får kolla upp lite uppfödare på nätet! Någon som vet någon som föder upp Hermeliner i Skåne?

Hade blivit glad om du förklarat hur man gör rätt när man introducerar! Vill ju gärna göra rätt om man säger så :)
 
Min kanin är kastrerad (fast jag ägde honom inte när det gjordes).
Risken finns att de stryker med, men det är en liten risk. Alla hankaniner jag känner är kastrerade!
Att alla kaniner går ihop med alla bara man vet vad man gör som nån ovan skrev stämmer inte!! Min pojke gör det, men jag vet en annan som avskydde en del andra kaniner. Men generellt sett är det inget problem.
Om du har din kanin fri så mycket i köket som du säger med honom instängd bara nattetid (så bor min med....) så borde det gå bra. Hanar är oftast snällare än honor på att dela revir.
 
Nu har jag beställt tid till herr Ruben, 14 april åker "bollarna"! Malmö Djursjukhus tar 630:- så det var ju ingen billig historia, men vad gör man inte!

Ja, det hade varit kul att åka och titta lite på, har en rätt bra bit att åka dessvärre, men kan kanske övertala någon kompis med körkort. :)

Jag funderade även lite på exteriören hos hermelinen...
Ruben är ju en "djuraffärs-kanin" så jag vet ju inte till 100% om han är helt renrasig. Jag blir lite osäker när jag surfar runt på olika hermelinsidor och ser hur deras kaniner ser ut.
Han är visserligen inte gammal (5 mån ca.) men jag menar det finns ju inte en chans att han plötsligt skulle förändras och se ut såhär:

http://www.geocities.com/silverstjarnans_kaningard/tekening.jpg

(har lånat bilden från en hemsida, hoppas ingen tar illa upp.)

Kan de se väldigt olika ut eller är det stor chans att det är en korsning om den inte ser ut så?

*Mulen - frågvis idag* :)
 
Vid 5 mån ser de ut som spinkiga harar först vid 1 års ålder blir de runda som bollar :love: mär öronen, är de mellan 4-7 cm långa? INte? då är han troligen inte rasren min Tintin har 4,5 cm öron :

126.jpg
 
mycket möjligt att en person som inte har någon aning om vad han eller hon sysslar med inte kan introducera två kaniner till varandra.
att man införskaffar kunskap är ju naturligtvis en förutsättning och då speciellt om kaninens naturliga flockbeteende.

vet att det finns gamla trådar om kaninintroducering, berättar gärna igen när det är dags.
men som sagt - var inte orolig, alla kaniner går ihop. gamla som unga.
naturligtvis blir det svårare när båda är vuxna.
hane+hane går generellt sett inte ihop, inte om det finns honor i närheten. men här finns undantag.
tycker dock inte att man ska ta den risken, om hane+hane går ihop beror till stor del på vilken rang djuren har haft under uppväxttiden.
 
Okej, jag PM'ar dig när det är dags om jag inte hittar någon gammal tråd om det... Tack för hjälpen! :)
 
jag har kastrerat min hankanin...

han får ju vila någon vecka efter kastreringen. Sen är det viktigt att du släpper in honan till hanen och INTE tvärtom, för honan har mer revir.. jag tror inte du behöver varsett hus till dem.. han "humpar" inte något, men när honon är "brunstig" så försöker hon ragga upp honom lite... en kastrerad hankanin och en honkanine är de bästa vännerna
 

Liknande trådar

K
Däggdjur Kan min dräktiga hona föda sina ungar i samma bur som en kastrerad hane??? Och är det viktigt att kaninerna är ensamma under...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Arrows
·
Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 711
T
Övr. Djur Hej. I morse fick jag se något som förstörde min dag totalt. Jag skaffade en undulat för ett år sedan, Robin. Robin var en helt vanlig...
2
Svar
20
· Visningar
3 078
Senast: Egonson
·
Övr. Katt Vi har en 10 mån okastrerad hane. Mitt ex och jag hade två katter, en kastrerad hane och en ster. hona. Han har en sen en tid hotat att...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp