kastrera en 14 årig hingst?

Sv: kastrera en 14 årig hingst?

Nej, en såpass gammal häst hade jag inte kastrerat, mest orolig för sövningen om jag ska vara ärlig. Vet i och för sig veterunärer som kastrerar ståendes med lugnande, men tror bara att det görs på unghästar.

"knapplån"

Jag kastrerade min 8 åriga hingst för bara någon vecka sen, allt har gått bra och såren läkter fint.
Bestämde mig för att kastrera honom pga att jag själv inte vill ha kvar honom i min avel och därför känns det bättre att säla som valack. Jag hör väl till dom som bara anser att hingstar ska vara hingstar om det tillför aveln något annars kan man ha dem som valacker både enklare och oftast lugnare.

Lycka till i ditt val!

Vi hade en inhyrd 18-åring ett tag som kastrerats som 15-åring och han gick faktiskt med stona utan problem.

Själv har jag kastrerat två russhingstar i 7-årsåldern och det har heller inte varit något problem. :idea:

hej hej jag e ny här inne och går i hästköpar tankar eller snarare " ponny tankar"

jag fick nys om en shettis hingst som en kille fått i 20 års present på jäkelskap och han har haft den i ett par år och vill bli av med den.
nu är det såhär att jag intte själv pratat med killen utan bara med tjejen som känner killen och han visste inte riktigt hur gammal han var m.m men artt den hade fin stam sa han.

han sade att den var mellan 3 och 7 år :crazy:
jag ringde då till Bollerups hästklinik och frågare om man kan kastrera honom så pass sent och sedan ha honom tillsammans med valacker och ston i hagen och hur lång tid d skulle kunna ta innan jag kunde släppa ihop dom sussesivt sen.
- han svarade att d gick hur bra som helst. (kommer dock inte ihåg om jag nämnde för honom att det var en shettis :crazy: )sen sade han att d skulle ta ungefär 3 veckor innan man kunde släppa ihop dem.
dom pönnyerna som han sedan ska gå med är ett welsh sto med ett 7 månaders hingstföl vid sidan och en islandsvallack ...

fölet är inte vaccinerat än och jag vet int heller än om shettis hingsten är det... shettis hingsten har aldrig sen han blev avvand varit i kontakt med andra hästar vad jag vet och inte heller betäckt... kan man flytta hem honom efter första vacc sprutan? eller man ska vänta tills den andra också är given?

hoppas ni har överseende med mig då detta är den "alldeles egna" ponnyn jag ska skaffa.. har hållt påmycket med hästar innan dock..

tacksam för svar :)
Mvh fighter:)

Jag har kastrerat min 12åriga shetland, som gått som avelshingst.

Det har inte varit några problem vare sig med att "falla ur" med muskler eller något annat. Vi höll dock igång honom snabbt efter kastreringen med körning, ridning rekomenderade inte vår veterinär eftersom en så gammal hingst har större risk för komplikationer,, stötar ovanifrån kunde tom orsaka det.

Det tog mycket längre tid för honom att bli en lugn valack däremot,, han var rejält hingstig därför beslutade vi att kastrera då han började bli en fara för barn eller andra oerfarna.
Efter ett par månader är han nu lugn som en filbunke,,lite vääl lugn kanske:smirk:
Kan gå med ston men "snabeln" åker fortfarande ut ibland men inget hingsterier o skriande.

Nu har alltså vår vilda hingst blivit en liten tjock o sansad valack som vi har betydligt mer glädje av, hela familjen. Och han med som fått lugna sig lite och kan gå med andra hästar i hagen.

Jag är jättenöjd!:D

Jag har kastrerat min 12åriga shetland, som gått som avelshingst.

Det har inte varit några problem vare sig med att "falla ur" med muskler eller något annat. Vi höll dock igång honom snabbt efter kastreringen med körning, ridning rekomenderade inte vår veterinär eftersom en så gammal hingst har större risk för komplikationer,, stötar ovanifrån kunde tom orsaka det.

Det tog mycket längre tid för honom att bli en lugn valack däremot,, han var rejält hingstig därför beslutade vi att kastrera då han började bli en fara för barn eller andra oerfarna.
Efter ett par månader är han nu lugn som en filbunke,,lite vääl lugn kanske:smirk:
Kan gå med ston men "snabeln" åker fortfarande ut ibland men inget hingsterier o skriande.

Nu har alltså vår vilda hingst blivit en liten tjock o sansad valack som vi har betydligt mer glädje av, hela familjen. Och han med som fått lugna sig lite och kan gå med andra hästar i hagen.

Jag är jättenöjd!:D

låter jättebra ju :)
denna ponny har ju inte träffat andra hästar förr så jag vet inte hur han kommer reagera riktigt men d lär jag märka om jag ska ha honom
även o "snabeln" tittar ut ibland så bestiger han inte ? eller?
tack för svaret :)

Min kastrerades stående utan att sövas!

jag her precis beställt tid till shettisen jag ska köpa och han ska få en liggade kastrering för att han är så liten... jag läste i trådarna här och trodde att det då skulle kosta runt 4000 istället men dom sade att den va samma summa på stående som liggande(1750 inkl moms) kan det vara för att han är så liten och inte kan kastreras på annat sätt? och att större kostar det mer för som liggande? med sövningen och så?

Jodå man kan kastrera små hingstar stående, men det är inte alla veterinärer som är så pigga på den "arbetspositionen".

Han hoppar inte upp på dem men å andra sidan så går han med stora hästar så jag vet ju inte hur han hade gjort om det varit andra småttingar, allt hingstbeteeende försvinner mer o mer, även små saker som att lukta på dem osv har nu försvunnit helt.
Har du andra små ponnies som din ponny lätt skulle kunna hoppa på så hade jag nog väntat ett litet tag extra eller i varje fall inte haft dem ihop när dem brunstade till en början.

jag vet ett fall med en 14 åring som blev kastrerad, det gick hur bra som helst, och han, som nästan alltid gått själv, fick en kompis i ett 11/2 årigt stoföl, så han blev nog lyckligare han!
:rofl:

Min kastrerades som 7-åring....

Han fick tyvärr infektion, men blev snabbt bra efter medicinering.

Han blev MKT lugnare ochslutade betäcka helt, däremot kommer "hingstbeteendet" tillbaka lite på vårkanten....han pratar, showar och är väldigt glad i damerna....Men försöker aldrig betäcka....:)

Han blev lugnare efter kastering (bråkstake innan), dock blev han lite surare....;)

//Domino_s

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 765
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 447
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka