kastrera en 14 årig hingst?

Sv: kastrera en 14 årig hingst?

Polly_Mulle skrev:
Inte kastrera efter tre års ålder?
Jag håller inte med dig. Att kastrera efter 10 års ålder så tycker jag att man ska fundera lite, men att kastrera vid 5-6 till o med 7 års ålder ger i mina ögon BARA pluspoäng.QUOTE]

Ok! men vad jag förstod av trådskaparen så har han även betäckt!! Tycker att det är en otjänst till hingsten,,att först låta honom få smaka "på"..sen skall man kastrera honom...Man borde tänka till lite från början då!

vet hingstar som blivit sent tagna,som även dom har betäck ston innan..Dom fortsätter garanterat att betäcka efter kastration...Vet tillochmed ston som blivit "Våldtagna" av hingstar som blivit valack på äldre dagar...Ävan fast stona inte har visat brunst!

Det går ju inte att komma ifrån att det KAN innebära risker! Ellerhur!?

Miloo2 skrev:
Risken när man kastrerar vid högre åldrar är att tarmarna faktiskt kan falla ur själva såret, som blir vid kastrering...Det blir ett ganska stort öppet sår efter att pungkulorna tas bort..Det sys inte igen!!
Om man gör det liggande så SYS SÅRET IGEN i dubbla lager och då finns det nästan ingen risk för tarmframfall. Det kan hända såväl 3 åriga som hästar som är 20 år. Såg MÅNGA kastreringar under min praktik hos vet. , inga andra komplikationer än lite feber hos vissa. Och då var vissa 2 år medans andra var 10. Så jag tror faktiskt inte att åldern spelar så stor roll. Det enda man kan ha i åtanke är att en äldre häst oftast har lite sämre läkkött.

Jag kastrerade mitt 10 åriga hbl för bara några månader sen!
åkte in med honom på hbg djursjukhus och fick det gjort där...
fick hemska komplikationer så dem fick operera honom ytterligare en gång till! de va väldigt jobbigt med all efter sår vård osv.. och han var väldigt tjurig på mig då!

Jag hade nog inte kasterat om han nu inte är jobbig på ngt vis!!
lycka till!!

Han kommer nog försöka betäcka stona även om han kastreras. varför kan du inte ha don åtskilda?

Hej! tack för ditt svar. så nu har jag bestämt mig för att spara min ögonsten som hingst. Så ja slipper oroa mig för att nått ska gå fel.

Får bygga upp rejäla staket o se hur han beteer sig till sommaren, men allt ska nog gå bra..=) de ja är orolig för är om han skulle smita o ge sig på sin dotter som nu e 1år..

Tack för allas svar. Om någon har mer erfarenhet o kastrera äldre hingst så skriv gärna. fall i fall man blir tvungen o kastrer..

Kram nettan

jag hade nog låtit bli med take på risken som finns att han kan ta skada av kastreringen, men man kanske måste ta risken :crazy:

Hej! usch vilken beslut ångest ja har.. skulle kännas skönast om han blir vallack men vågar inte riskera.. hur hade ni gjort? någon med mer erfaren heter av kastrering av äldre hingst? tacksam för svar..

Hej igen,

Jag svarade innan på denna tråden då jag också kastrerat en äldre hingst. (han på min avatar) Det har nu gått två år sedan jag gjorde det. Nu tänkte jag komma med lite nya tankar och erfarenheter sedan sist.

Det verkar som om min häst blir mer och mer osäker - han har börjat skygga och hoppa till när jag rider ut med honom. Det gjorde han aldrig som hingst. Detta känns faktiskt lite oroande för jag är inte särskilt förtjust i detta nya beteende.

Dessutom har han börjat få melanom, och bara nu under vintern har det växt knutor under svansen på honom snabbt som blixten. Min gårdsveterinär trodde att de av misstag skurit i en melanom i dvala när de kastrerade och då utlöst själva sjukdomen. Så snabbt som dessa knutor växer finns det en risk för att de är maligna. Är helt förtvivlad över detta.

Han är lugnare och stadigare här hemma, jag kan rida honom i grimman och han går med ett sto i hagen. Men jag vet inte nu på efterhand om jag skulle kastrerat om jag fick möjligheten att välja idag. Jag tror inte det, mest pga melanomen men även då han inte är lika säker ute som innan. Då visste jag ju att han skulle mopsa sig om det kom en hage med andra hästar, men aldrig bli rädd för småsaker. Nu är han ängslig hela rundan istället.

Om din hingst är stabil kanske det är bättre att ha honom som hingst ändå. Och om han är vit skulle jag absolut inte skära i honom - pga melanomrisken.

någon med några nya erfarenheter? Min hingst går hemma i hagen o rids som vanligt, men hans stoföl har börjat brunsta så bäst att hagarna håller..=) Har fortfarande fundering på o kastrera eller sälja honom.=( har haft han sen han föddes och han e nu 15, så känns lite tungt o sälja.. Vill höra era erfarenheter..

/nettan

Jag kastrerade min hingst som 10-åring, det gjordes på klinik. Allt gick väldigt bra, han var knappt svullen efteråt men man måste hålla noga koll på det förstås. Om du ska kastrera, gör det så snart som möjligt innan det blir sommar, det är större risk för problem efteråt om det är varmt och besvär med flugor mm. Min hingst var visserligen väldigt snäll även innan fast naturligtvis hingstig. Hingstigheten försvann hos honom efter bara några veckor, och ett par månader senare släpptes han ihop med två ston. Han var som vilken valack som helst. Sedan träffade han sitt livs kärlek på sommarbetet - en 25-årig nordsvensk som hette Dolly. Hon var huur snygg som helst tyckte han, så då började han betäcka henne. Fastän han inte brytt sig om de andra stona tidigare! :confused:

Jag ångrar absolut inte att jag kastrerade honom även om jag förstås var orolig för komplikationer innan, han fick ett så mycket bättre liv efteråt när han slapp gå ensam i hagen och han blev lugnare och mer koncentrerad på arbetet. Men eftersom han varit hingst så länge var han fortfarande maffig med mycket power och hingstnacke. :love: :d

_Nova_ skrev:
Får bygga upp rejäla staket o se hur han beteer sig till sommaren, men allt ska nog gå bra..=) de ja är orolig för är om han skulle smita o ge sig på sin dotter som nu e 1år..

Vad nu då??
Har han genomgått nån typ av personlighetsförändring i vinter???:confused:
Har minne av att du i höstas skrev att han var världens snällaste hingst och var aldrig till besvär mot stona utan det var nåt av dina ston som rymde in till han....

Jag har en shettishingst nu och han är det då lättare att stänga in från stona än från maten på andra sidan tråden.:D
Mina tidigare hingstar har heller aldrig brytit sig ut för att komma till stona utan har bara skrikit efter dem.. :bump:

Ska man inte använda en hingst i aveln ser jag egentligen bara nackdelar med att låta bli att kastrera. Framför allt är det synd om den som måste gå själv i hagen och missar det viktiga sociala umgänget med andra hästar. En del kan också må väldigt dåligt av att aldrig få utlopp för sina drifter, särskilt om de har ston omkring sig. De kan börja vandra, stressa osv. Det finns förstås hingstar som har väldigt lågt testosteron och inte alls är hingstiga. Men varför då behålla dem som hingst, eftersom det är den extra energin hos hingstarna som man möjligen är ute efter? Dessutom är det ett stort ansvar man tar på sig, eftersom hingstägaren alltid är ansvarig för ev. skador som en lös hingst kan orsaka, på andra hästar, människor osv. Jag ska precis köpa två russhingstar, och det första jag kommer att göra är att kastrera dem, även om de är hur snälla som helst att hantera. Men den ena stressar enormt och är dessutom fullständigt vidrigt elak mot den tredje hingsten han går tillsammans med. (De är bara tre år, och har gått bra ihop fram tills nu. Men den här våren har visst deras lustar vaknat, särskilt hos den elaka mobbaren...)

Polly_Mulle skrev:
Jag har vart med om kastreringar upp till 7,5 år. Varmblodstravare, liggandes kastrering. Just varmblod kastreras liggandes pga att risken för tarmframfall är extra stor på dem.
Inag större problem med den hästen, en liten unfektion som lite pencillin löste fint. Blev jättebra efteråt, mådde prima och funkade ihop i mixad flock.

ursäkta att jag slänger mig in i tråden här.. :o
men vaddå,har varmblod lättare att få tarmfall?
jag har en varmblodskorsning,bör jag vara orolig? :confused:
bör jag sy igen såret efter? tänkte kastrera runt november kanske,om kulorna har lagt sig riktigt vill säga! :p

Vet faktiskt ett varmblod som var 18 år när han kastrerades på klinik(är nu 23 år) Eftersom det inte finns några ston där han står är det svårt att säga hur mycket hingstbeteende som är kvar, (han slutade ivarjefall att jaga skiten ur hagkompisen).

Men peronligen hade jag inte tagit risken att kastrera, är stor risk att drifterna sitter kvar när stona brunstar.= stor skade risk:(

Jag har erfarenhet av kastration av 8 årig, ca 15 årig och 16 årig hingst.

Ingen har fått kompilkationer och alla utfördes på hemmaplan tidigt på våren.

och lägger till att samtliga lugnade ner sig avsevärt efter kastrationen. Två av dem var väldigt hingstiga innan, den tredje vet jag inte så mycket om. Alla tre går idag med valacker utan problem.

Hejsan!

jag kastrerade min hingst i början av sommaren å han är 7 år nu och har inte fått några som helst problem.. iofs var han inte ett dugg hingstig innan, brydde sig knappt om ston lr nåt så han e väöl ungefärs som vanligt.. fast han har blivit mycket gosigare.. hehe.. men allt gick bra genom ingreppet.. gjorde det hemma i stallet och allt har läkt fint m.m ...

tror inte att du har något att oroa dig för.. det kan ju alltid hända något men det är en risk man får ta..

Hoppas det går bra med vad du än beslutar :)

Jag har hört att äldre hingstar kan bli välfigt deprimerade och falla ur i fall de blir kastrerade, du skulle kunna prova med kemisk kastrering, då försvinner ju effekten sen i fall det inte funkar bra på honom.

Lycka till Mvh Sandra

har hört samma sak, dvs att man med lite otur helt tar luften och livsvilja ur dem om de är så gamla och gått hela livet som hingstar. vet inte om det stämmer eller hur vanligt det är, men det vore hemskt tycker jag. :(

Senast ändrad:

Hej!
Är det någon här som skulle rekommendera kastrering av en 22-årig hingst?

Min hingst har blivit jobbigare på äldre dar och jag överväger kastrering, men är givetvis livrädd för kompikationer och kan inte tänka mig att han ska sövas vid denna ålder...

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 765
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 447
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka