kastrera en 14 årig hingst?

Sv: kastrera en 14 årig hingst?

Jag skulle kastrera, men välja att göra det på klinik.

Pm.a lady miranda. hon har precis gjort det med sin hingst. Allt gick toppen. Gjorde det på klinik.

vad ligger en kastrering på för pris? min vet sa 2500, va har ni gett?

Jag har också vari med om att kastrera en äldre hingst (11 år då) , det tog ca 3 år innan den värsta hingstigheten släppt så nu kan han gå med andra valacker med ston fungerar inte eftersom han fortfarande betäcker dem om han kommer åt.

Hej,

Jag kastrerade min när han var 8. Han var jättesnäll som hingst men har blivit mycket snällare som valack. De där testosteronruscherna som de får som hingstar försvann helt.

Däremot förlorade han all sin massa vilket gör att han nu ser ut som ett sto (eller valack) med en stor nacke. Han får dessutom lättare hängmage verkar det som. Manen har blivit tunnare och pälsen mindre glansig. Inte lika attraktivt som innan med andra ord. Men totalt pålitlig i alla sammanhang.

Jag kastrerade i helsingborg. Men han fick en stor infektion i såret vilket ledde till att jag fick åka in akut och lämna honom där nästan en vecka.

Rent bettendemässigt är jag glad att jag kastrerade men utseendemässigt skulle jag hellre behålla honom som hingst.

Ja just det jag tror att om jag skulle kastrera igen skulle jag göra det med ett öppet sår. Alltså inte ett stängt sår som de får på klinik. Min fick som sagt en jätteinfektion i såret som stängts inne. Och det blev ganska kostsamt tillslut. (iallafall för mitt försäkringsbolag)

usch vet fortfarande inte va ja ska göra, beslutsångest som alltid. ska snart flytta hem hans stoföl också..=/ så far la se te o göra ordenliga hagar och behålla han som hingst, eller sälja han som hingst.. nej usch vet inte om ja skulle klara det men vore kanske lättast. Men kanske inte så många som vill ha en hingst..

Alkemisten: okej tack.=) aa öppet sår får de bli isåfall. Men min kille är inte försäkrad.=/ vad sluta din kostnad på?

Hur tycker ni ska ja ska göra? Behöver råd känner ja.=(

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du det hade nog inte med åldern att göra. Komplikationer kan det alltid bli. Har kastrerat 4 o femåriga hingstar bla då jag köpt fullblod från banan. Det har inte varit minsta pproblem i den åldern och särskilt 5-åringen hade stark hingstkaraktär hela livet. Men risken för kompl på en 14-åring är väl större samt att hingstbeteendet knappast försvinner helt. Frågan är om den ändå kommer att kunna gå med ston. MEn det kan ju vara individuellt har inte erafernhet av att kastrera en så gammal hingst.

Hej,

Min gårdsveterinär som också jobbar på djursjukhuset sa att hon sällan fått komplikationer på öppet sår. Då rinner vätskan rätt ut. Jag tror det är bättre faktiskt. Ja kostnaden var ju kastration ca 3000 + fem dagar på djursjukhus inkl medicin där och hemma. Om jag inte minns fel blev det ca 12000 kr. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt. Jag håller med om att komplikationerna inte beror på åldern utan snarare på infektioner som kommer utifrån.

Jag vet hingstar som kastrerats sent (10-14 år) och tappat mycket av hingstigheten. Min häst går med ston utan problem. Ok han vill kanske mysa lite med dem när de är brunstiga, men har inte försökt hoppa upp. Han blev heller inte deppig då han gillade att få gå ut tillsammans med den andra valacken när han var frisk. De är bästisar och inga ston kommer mellan dem!

Det jag kände att jag ville ha bort med kastrationen var testosteronruscherna som de får. Du vet när det kommer andra hingstar och de ska hävda sig. Och det har försvunnit helt. Nu kan jag skritta ut med min kompis på långa tyglar jämte hennes häst utan att behöva hålla stenhård koll på att min inte ska hoppa på hennes.

Oj jag glömde skriva att ska du kastrera är det bäst att göra det när det är ganska kallt ute för infektionsrisken.

Om du ska eller inte är upp till dig. Många gånger kan man ha roligare med en valack än en hingst. Har man inte världens bästa hingst kanske det är en tjänst till hästen också då han kan gå med andra hästar i flock som valack. Han behöver inte stressa och kolla sina ston hela tiden, vilket ger honom mindre spänningar vilket kan resultera i att han faktiskt blir en bättre ridhäst än innan, och rör sig bättre.

Det negativa är ju att han kanske förlorar lite av sin glans och charm. Men å andra sidan kan du behandla honom mer kärleksfullt utan att ständigt behöva tala om var skåpet ska stå. Och då kanske han mår bättre också. Jag är glad att jag kastrerade, jag kan göra så himla mycket mer med min häst idag. Och jag tycker att jag fortfarande har den snyggaste hästen även om han förlorat sin glans något.

Alkemisten skrev:
Oj jag glömde skriva att ska du kastrera är det bäst att göra det när det är ganska kallt ute för infektionsrisken.

Om du ska eller inte är upp till dig. Många gånger kan man ha roligare med en valack än en hingst. Har man inte världens bästa hingst kanske det är en tjänst till hästen också då han kan gå med andra hästar i flock som valack. Han behöver inte stressa och kolla sina ston hela tiden, vilket ger honom mindre spänningar vilket kan resultera i att han faktiskt blir en bättre ridhäst än innan, och rör sig bättre.

Det negativa är ju att han kanske förlorar lite av sin glans och charm. Men å andra sidan kan du behandla honom mer kärleksfullt utan att ständigt behöva tala om var skåpet ska stå. Och då kanske han mår bättre också. Jag är glad att jag kastrerade, jag kan göra så himla mycket mer med min häst idag. Och jag tycker att jag fortfarande har den snyggaste hästen även om han förlorat sin glans något.

Det är verkligen sant. Bättre för hästen.

Jag kastrerade min när han var 14 år. Gjordes liggande och det gick hur bra som helst. Han blev mycket piggare och gladare som valack. Är nu 16 år och går i hagen med ett sto utan några problem, hon visar upp sig och brunstar men han bryr sig inte ett dugg (dock så var han inte hingstig innan heller.)

Hej! Okej va kul att de gick så bra..=) de lutar nog åt att vi kastrerar han, för kommer bara ha han och hans stoföl till sommaren tror ja så inte kul om de ska behöva gå i varsin hage. Men då vet ja att de funka bra för dig då.=) va gick kastreringen på ungefär?

Jag betalade strax över 5000 kr på ATG klinik. Men då raspade dom tänderna också. Jag tycker personligen att det är bättre att göra det liggande och hade inga som helst komplikationer efteråt. Gör man det stående med öppet sår har jag för mig att man måste motionera hästen tills det blöder, dagligen, och det känns inge roligt. Så länge hästen är i god kondition är det ju inga problem att söva den heller.
Att kastrera min häst var det bästa jag har gjort, och han blev somsagt mycket piggare och gladare av det. Det är så skönt att slippa gå och oroa sig för att dom ska smita och "få till det" med något sto och att bara kunna ha alla hästar i hagen tillsammans är underbart :)
Lycka till!

Jag har vart med om kastreringar upp till 7,5 år. Varmblodstravare, liggandes kastrering. Just varmblod kastreras liggandes pga att risken för tarmframfall är extra stor på dem.
Inag större problem med den hästen, en liten unfektion som lite pencillin löste fint. Blev jättebra efteråt, mådde prima och funkade ihop i mixad flock.

Har en bekant som häromdagen kastrerade sin 14-åriga varmblodshingst. Ingreppet gjordes på klinik och allt gick tydligen bra. Dagen efter när hingstägare kommer till stallet, så hänger det en hel del tarmar ut från såret. Hästen fick avlivas tämligen omgående.!

Risken när man kastrerar vid högre åldrar är att tarmarna faktiskt kan falla ur själva såret, som blir vid kastrering...Det blir ett ganska stort öppet sår efter att pungkulorna tas bort..Det sys inte igen!!

Min personliga åsikt är att låta bli att kastrera vid högre åldrar än 3 år..
Du säger att din hingst är väldigt snäll och inte så hingstig!! Vad är du då rädd för? att han skall tjuvbetäcka dina ston?!
Bygg ordentliga hagar åt både stona och hingsten och placera dom så att hingsten har bra uppsyn över stona..Då skall allting gå bra ska du se!
Jag har alltid haft hingst och ston...har aldrig upplevt det varit jobbigt..

Du gör ju givetvis som du vill med din herre,det kan ingen här på buke bestämma åt dej! men jag skulle INTE kastrera!

Ha det gott!! Mvh miloo2

Jag har ingen hingst :confused:

:idea: Jag antar att du riktade ditt svar till trådskaparen ;)

Gnist skrev:
Jag har ingen hingst :confused:

:idea: Jag antar att du riktade ditt svar till trådskaparen ;)

Ja precis det var åt trådskaparen!! Glömde citera!!
Mvh miloo2

Inte kastrera efter tre års ålder?
Jag håller inte med dig. Att kastrera efter 10 års ålder så tycker jag att man ska fundera lite, men att kastrera vid 5-6 till o med 7 års ålder ger i mina ögon BARA pluspoäng. När de fått extra tid som hingsatr blir de ofta maffigare, får en annan resning och utstrålning som de får behålla även efter kastrering. De som kastrerats tidigare blir ofta lite tamare och tråkigare i mina ögon (och många andras också).

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 765
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 447
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka