kastrera en 14 årig hingst?

N

_Nova_

Hej! vill höra era åsikter och erfarenheter att kastrera äldre hingst? Min vet e lite emot o kastrera såppas gammal men han gör de om ja e helt säker på att ja vill. risken e ju stor att de blir komplikationer så behöver er hjälp. Vill inte utsätta min kille för risker.

Han kastreras inte för sitt beteende för han e underbar i sättet. utan för ja har ett sto föl som ja tänkt behålla efter honom och 2andra ston. Så vore gör bra om han kunde kastreras.

Sv: kastrera en 14 årig hingst?

Jag har hört att äldre hingstar kan bli välfigt deprimerade och falla ur i fall de blir kastrerade, du skulle kunna prova med kemisk kastrering, då försvinner ju effekten sen i fall det inte funkar bra på honom.

Lycka till Mvh Sandra

Han kommer förmodligen att behålla sitt hingstbeteende även om du kastrerar han nu så den enda skillnaden skulle ju då vara att han inte kan göra stona dräktiga... Men skaderisken om han går med dem större.... Jag skulle behålla han som hingst, skulle inte vilja riskera några komplikationer.

Hej!

Problemet med att kastrera en sån gammal hingst är väl att blodkärlen är så stora och om det går snett med kastreringen så kan han väl blöda ur väldigt fort(och mista livet). Därför kastrerar man väl alltid en sån gammal hingst (och varmblod) på klinik, för att minska risken för komplikationer. Kan även finnas andra orsaker, men jag kommer inte i håg dem för tillfället.:o
Mvh Malin

Tack för era svar. Usch vet inte va ja skulle ta mig till om allt gick fel och han blir tvungen o avlivas. :confused:
'
Kanske bäst o låta han vara hingst? hur skulle ni gjort? någon me bra erfarenheter av kastrering av så gammal hingst?

Den äldsta hingsten jag har känt som blivit valack var fyra år... Inta så gammal alltså. Men det blev väldigt mycket eftervård med infektioner och elände. Hästen mådde väldigt dåligt och föll ur rejält och tappade det mesta av sin fysiska hingstkaraktär väldigt fort.

Vi hade en inhyrd 18-åring ett tag som kastrerats som 15-åring och han gick faktiskt med stona utan problem.

Själv har jag kastrerat två russhingstar i 7-årsåldern och det har heller inte varit något problem. :idea:

Jag har varit med on o kastrera en som var 7 o en som var 14 o i bägge fallen har allt gått bra, bägge kastrerades dessutom hemma i stallgången.

Jag kastrerade min när han var 5 år och han slåss fortfarande i hagen för sina ston....Skriker och lever om när det kommer nya hästar osv.. Men han slutade bitas..;)

_Nova_ skrev:
Hej! vill höra era åsikter och erfarenheter att kastrera äldre hingst? Min vet e lite emot o kastrera såppas gammal men han gör de om ja e helt säker på att ja vill. risken e ju stor att de blir komplikationer så behöver er hjälp. Vill inte utsätta min kille för risker.

Han kastreras inte för sitt beteende för han e underbar i sättet. utan för ja har ett sto föl som ja tänkt behålla efter honom och 2andra ston. Så vore gör bra om han kunde kastreras.

jag lät kastrera min 13åriga ardenner o det gjorden i stallet o var läkt snabbt utan större problem .
han blev något grinigare än innan men inte så farligt ..
han blev lite svullen i ena såret o fick pencilin bara o sen var det läkt på typ 14 dagar ..
han flirtade fortfarande med ston men bråkade inte med vallacker o hingstar efter det dock .

Vi kastrerade en hingst vid 18 års ålder (pga av att han betäckte allt, inkl oss människor), själva såren läkte bra och det var inga problem med att han föll ur eller blev annorlunda (deprimerad). Däremot försvann absolut ingenting av hans hingstkaraktär, han var precis lika k*t som innan, och vi kunde aldrig ha honom med andra hästar eftersom han våldtog dem allihopa.

Har själv en "dålig sida historia"

Där hingsten kastrerades när han var 16, och det hände just ingenting, han satte på allt, ston vallacker och vållade stor skada innan han togs ifrån det stallet.

Däremot blev det inga komplikationer vid själva kastreringen.

min 26åriga fjordis gick som avelshingst till han var 15 sen kastrerades han.han är inte ett dugg hingstig,kan gå med brunstiga ston utan att bry sig.
men han kanske är speciell?????

Jag kastrerade min häst när han var 7 år. Veterinären tog honom hemma på stallplanen och allt gick bra. Tog bara ett par veckor innan jag märkte skillnad i hans uppförande(positivt alltså!). Han är nu inte ett dugg intresserad av ston.

Oj hjälp! vilken galning som ger sig på människor också.=/ Vår hingst är typ som en vallack, är stona som är mer galna i honom än va han e i dem..=) lite rolig..

okej..=) hur gick de me själva kastreringen då? några komplikationer?

Tack för era svar.. för er som skrivit här har allt verkat gått bra? Kanske inte är så stor risk fast han e 14? hur skulle ni gjort?

Ja, han var galen, rent allmänt....

Jag skulle ändå satsa på kastrering, det verkar ju som det har gått bra för de flesta, och du slipper ju oroa dig för eventuella "komplikationer" (läs föl) om det skulle vara så att han bestiger dem....

Jag har själv en hingst som är 9 som ska kastreras. Han är en urtrevlig hingst... en av de trevligaste jag träffat faktiskt, men troligen så kommer han må mkt bättre av att kastreras, även om han redan nu är snäll.
Det är ju tyvärr så att det är lite enklare att ha en vallack.

Jag tycker du ska kastrera honom.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 765
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 447
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka