Kastrera eller inte

Ainon

Trådstartare
Velar om jag ska kastrera min grabb eller inte.

Främsta anledningen till kastrering skulle vara att underlätta rumsrenheten. En bekant med chihuahua sa att deras hane blev rumsren först efter kastrering.
Sedan är det alltid trevligt om man kan undvika ev hanhundsaggrssivitet och översexualitet och galenhet runt löptikar (inte för att han än 6 mån gammal visat tendenser på något av dessa tre)

Det som håller emot är att jag är rädd att han ska bli en slö tjockis, älskar att han är lätt galet aktiv :D
samt att det skulle vara roligt att få valpar efter honom nån gång :o och kanske ta en valp till mig själv :angel:
Sedan känns det lite som etiskt fel att göra ett egentligen onödigt ingrepp :crazy:

Vad har ni för åsikter i frågan om man ska kastrera hanhundar eller inte?

Sv: Kastrera eller inte

jag tycker alla hundar som inte ska användas i avel ska kastreras.
Jag tycker inte det är etiskt fel. Man har ju inte kvar en hingst för att det är synd om honom annars?
Jag kommer förmodligen kastrera min hund så småningom. Jag vill först ställa ut honom tillräckligt mycket för att få en uppfattning om han är något att ha i avelssyndpunkt. Dessutom är kooikerhondje en väldigt liten ras, och då är det dumt att kastrera djur som håller standarden och kanske har det lilla extra. Avelsbasen är snäv som den är (vilket iofs innebär att Goliat är släkt med nästan alla kooikrar i hela sverige och ändå inte kommer att få para en tik i detta land. Men kanske från ett annat?)

Att tänka att man inte vill kastrera för att man vill ha en valp efter sin egen hund är nog bara dumt. Man får ändå inte samma hund, och dessutom är kullen valpar större än kanske en hund (om man nu inte har en dvärgspets eller liknande).

Vad är det för hund du har?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 347
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 759
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka