Kastrera äldre hingst.

F

Flash

Hej! Jag har en sjuårig shetlandshingst som ska kastreras. Ingreppet kommer att ske hemma på gården av distriktsveterinär. Jag har bara fått kastrerat en hingst tidigare, och då var det en ettårig halvblodshingst och på klinik.

Är det extra stor risk för infektion på en äldre hingst? I så fall, vad gör man för att i möjligaste mån undvika det? Ska självklart fråga min veterinär, men funderar fram och tillbaka ändå!

Alla tips och råd angående kastrering på "hemmaplan" tas emot med stor tacksamhet :bow: :bow: !

Sv: Kastrera äldre hingst.

Min hingst kastrerades vid 10 års ålder och det var inga problem.
Hör med veterinären om hur du ska förfara med såret :)

Sv: Kastrera äldre hingst.

Jag kastrerade nyligen min åring och den veterinären sa precis som du tror. På äldre hingstar är infektionsrisken större, men därmed inte sagt att det måste bli infektion.
Svullet, mkt svullet blir det ju alltid. Men håll koll så han ej få feber bara.

Jag fick ett blad med nogranna intruktioner hur jag skulle sköta såret, samt vad gäller utevistelse & motion(ej aktuellt för min lille då, men för äldre hingstar). Fråga vet. om du är osäker.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har tips på vad man kan göra emot hingstigt beteende (stor sexualdrift, aggressiv mot vissa hästar, rider även på valacker)...
Svar
12
· Visningar
2 133
Senast: Lingon
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt...
2
Svar
21
· Visningar
9 771
Senast: Skogstroll
·
K
Träning Visste inte vart tråden skulle läggas, men det här kändes bra.. tror jag? :grin: Jag har en 16årig hingst som jag länge funderat på...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: Rie
·
Hästvård Ska eller ska inte? Vi har 2 st vuxna nordsvenska hingstar härhemma. Den äldre klarar jag av att hantera i de flesta situationer för...
Svar
6
· Visningar
1 302
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama