kastrera 4 årig hankatt

G

gulliver2

hur tror ni det blir för den katten?kommer beteendet ändras något eller kommer han fortsätta strila och vara aggressiv...någon som har erfarenhet av kastering av äldre katter?

Sv: kastrera 4 årig hankatt

Hur den kommer att bli går inte att säga. Man kan säga hur den troligen kommer att bli, dvs lugn och KANSKE sluta strila, beroende på hur rotat beteendet är.

Jag har kastrerat en 4,5-årig honkatt, hon blev en dröm bara över natten. Hon hade kraftiga humörproblem innan och blev helt annorlunda. Vissa saker finns kvar, men det värsta är borta och hon fungerar som en (nästan) vanlig katt numera.

Strilning och aggressivitet har med testosteronet att göra så det ska bli bättre efter man har kastrerat katten, iaf med aggressiviteten (såvida det inte ligger något annat bakom den tex. smärta). Tyvärr kan ju strilning bli ett invant beteende och det kan ta lite tid innand et försvinner. Hos ett fåtal hanar försvinner det inte alls, men i de allra flesta fall slutar de strila efter de har kastrerats.

Min grabb kastrerades när han var 7,5. Han var svår som hankatt, lättstressad, strilande, slagskämpe. Han slutade strila nästan direkt, men kommer aldrig kunna leva med en annan (fertil) hane i närheten. Han är nu 13 år och det är först de senaste åren som han landat i sig själv och blivit helt harmonisk.

men,om ni hade haft en märkbart aggressiv hankatt,skulle ni avlat på denne då? hur länge gäller ett fodervärdsavtal, om man liksom inte skrivit någon tidsgräns....om man bryter dessa avtal,vad händer då?

gulliver2 skrev:
men,om ni hade haft en märkbart aggressiv hankatt,skulle ni avlat på denne då? hur länge gäller ett fodervärdsavtal, om man liksom inte skrivit någon tidsgräns....om man bryter dessa avtal,vad händer då?

Jag har fått min 2-åriga avelshane kastrerad idag pga. aggressivitet. Jag avlar inte på aggressiva katter. Det låter kanske motsägelsefullt i mitt fall, men under den tid han var i avel uppvisade han ingen aggressivitet.

När aggressiviteten kom (den kom verkligen över en natt) var han redo att mörda mina andra katter och han högg mig och sådana katter avlar inte jag vidare på.

Ett foderavtal gäller så länge som avtalat. Står det inget i avtalet... så är det inte bra. Om man bryter avtalet har ägaren rätt att ta tillbaks katten (kanske, är inte säker på det... fodervärden kan ha besittningsrätt antar jag).

Märkbart aggressiv är ett svårt begrepp. Man hade kunnat kalla min "märkbart aggressiv" eftersom han gjorde allt som stod i hans makt för att utrota andra fertila hanar, och även den hane som kom in i huset fertil men kastrerades efter ett tag. I det fallet ser jag inget hinder för avel, även om ett riktigt stabilt temperament är ett plus. Om katten visar aggressivitet mot människor är det en annan sak, då hade jag tagit honom ur avel direkt för allas bästa.

men jag har talat om för "uppfödaren" vad han gjort,anfallit mig då jag rengjort hans låda(med bakåtstrukna öron) alltså,inte på lek, oh han slår gärna till en så där i förbi farten...och katterna(som är kasterarde sen lååång tid tebax) som finns utanför han rasthage vill han utrota !! och uppfödaren tror bara han behöver en hona, men då han haft en hona hos sig som är väldigt dominant har han gömt sig...och han hade en kattunge inne hos sig som han attackerade direkt! vad gör man, om uppfödaren vägrar låta katten kastreras? och jag vägrar lämna tebax honom till henne igen för han mådde inte bra där...plockade päls bla...

Det låter precis som min hane och NEJ, det är inte en hona han behöver. Testosteronnivån måste ner! Jag gav min hane p-spruta som tillfällig lösning eftersom det var akut att få kontroll på hormonerna, men p-spruta ska man inte ge avelskatter och det är som sagt bara en tillfällig lösning.

Hanen mår inte bra av det här, du mår inte bra av det här... jag förstår inte att uppfödaren inte fattar allvaret. Uppfödaren får ta hem hanen för parningarna, kastrera och återbörda katten. Det är det enda rätta, tycker jag (om det nu prompt ska tas ungar på hanen).

jag antog ju redan från början att nåt va fel med honom,men djurvän som jag e ,kunde jag inte låta honom bo kvar där han var!han led ju, stackarn!här får han kärlek och omvårdnad så mycket som han e villig att ta emot,men allteftersom man lärt känna honom,märker man ju dels att han då inte mår bra och då att han absolut inte är avelsmaterial.kan tilläggas att uppfödaren har själv "bara" typ 8 hankatter hemma redan...så,nej,förstår inte varför man tvunget ska avla på en katt som visar tydliga tecken på obalans i sitt psyke.men jag vill ju inte lämna dit honom igen,jag lovade mig själv det och honom, då jag tog honom, att han aldrig mer skulle behöva få komma idt igen...

P-spruta är inte bra, för många tänkbara biverkningar. Då är vanliga p-piller bättre, dämpar hanen ganska bra.

En del finska uppfödare använder antihistaminpreparat med goda resultat åt stressade avelshanar. Kan vara värt att prova som alternativ till p-piller.
En bra vet. vet säkert vilka som kan bli aktuella. Annars har jag nånstans några länkar inklusive följebrev från en finsk forumkamrat.

jag har fått uppfödaren på andra tankar nu och det blir kastrering i nästa vecka!sen ska nog försöka hitta nån gammal tant elr liknande som kan tänkas ta emot en katt som bara kan bo själv med sin tvåbening!inga barn inga andra djur...det blir nog inte lätt, och jag är väldigt mån om att han sak få bo i ett paradis, och jag kan inte ge honom ett paradis då jag ju har andra katter.Men hoppas han slutar bry sig så fort kulorna är borta...

Vagis skrev:
P-spruta är inte bra, för många tänkbara biverkningar. Då är vanliga p-piller bättre, dämpar hanen ganska bra.

En del finska uppfödare använder antihistaminpreparat med goda resultat åt stressade avelshanar. Kan vara värt att prova som alternativ till p-piller.
En bra vet. vet säkert vilka som kan bli aktuella. Annars har jag nånstans några länkar inklusive följebrev från en finsk forumkamrat.

Tro mig, jag vet att p-spruta inte är bra och jag ger inte mina katter hormonpreparat alls, men har man en helt vansinnig hankatt som inte bara vill mörda hushållets alla katter utan även ger sig på mig... då ger jag vad tusan som helst för att han ska gå att hantera. Att ge tabletter var det inte ens snack om eftersom han inte gick att hålla. P-spruta var som jag och veterinären såg det det enda alternativet och det funkade. Vi lyckades hålla honom tillräckligt länge för att ge honom sprutan. Sprutan gjorde vad vi ville och nu är han kastrerad.

Nöden har ingen lag. Jag tycker inte om hormonpreparat, men jag är tacksam för att de finns.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar