kastration & rötmånad

Sv: kastration & rötmånad

puttar upp lite och ställer en nya frågor....

Skulle ni kastrerat nu?

om inte när skulle ni gjort det?

Inte nu, nu är det ju rötmånad.. Jag skulle vänta tills 1 september iaf. Tror inte ens du får kastrera nu för vetrinärena säger att det är rötmånad och dom flesta gör väl inte sånna ingrepp då. (ska kastrera katten ¨så jag har kollat runt lite)

Här på gården kastrerade dom en tjurkalv idag. Men jag skulle nog ha väntat om det inte var kris av någon anledning.

Sara

tack för era svar...

då väntar jag till september.. dumt att riskera något.

Man kan ju inte bara säga september heller. Det spelar ju roll vad det är för väder. Det kan ju vara väldigt varmt i september också. Man får ju tänka på att det helst inte ska vara så mycket flugor. Jag kastrerade min tvååring förra hösten, men jag väntade ända tills november, det var så varm höst så min veterinär ville inte heller göra det tidigare. Men man ska ju inte ta det för sent heller, när det är frost och så ute. Då kan såret bli frostskadat. Annars verkar det som att de flesta veterinärer kastrerar året om nu för tiden. Men det beror ju lite på vart man har tänkt göra kastreringen också. Jag gjorde den ute i paddocken liggandes. Sen gick han ute dygnet runt i en stor hage för att han skulle röra på sig ordentligt. Det yttersta såret ska ju inte läka igen innan det innersta då kan det bli infammerat och man kan behöva behandla de. Istället ska ju hästen röra sig så mycket som möjligt för att hålla det öppet så att vätska kan rinna ut. Därför är det ju inte bra om hästarna måste stå inne p.g.a flugor eller frost.....:smirk:

Jag måste hålla med att kastrera under sommar månaderna är en stor risk pga flugor och andra insekter. Jag kasterade min shettis i börja på maj (för många år sedan) Min stora blev kastrerad innan han kom hit för ca 10 årsedan då kasrerades han i mars (i Skåne) han fick en ganska ordentlig inflammation som gick ner i benen (pga att det blev tvär varmt och flugorna kom), så om du kan så vänta tills det har varit någon frost natt så flugorna inte är så jä....liga.// Lycka Till! Mylan

Tyvärr så är det lite små brottom
han ska köras in och dit han ska har dom bara en hage, han skav ara där 1 okt.
han är inte spec hingstig.. det kanske räcker om han är kastrerad två veckor innan han åker dit.. jag hade tänkt minst fyra...

hmmmm

det är tänkt att han ska göra det såtende och vara ute och röra på sej så mycket som möjligt.

Det beror ju helt på hur han läker efteråt och om det tillkommer några problem. Det kan man ju aldrig veta innan. Men oftast brukar det ju gå ganska smidigt. Min läkte och var nog ganska återställd efter ungefär en vecka. Han svullnade upp ganska mycket men ingen fara.... Däremot har jag kompisar som har haft mer problem, veterinären har fått komma ut och öppna såret flera gånger för att det har läkt igen för fort och blivit inflammerat. Jag vill inte skrämma dig men jag har även vänner som har förlorat sina hästar efter en kastrering. Men som sagt det är ju så olika och man kan ju aldrig veta innan. Men det blir ju mer risker om det är mycket flugor och varmt ute. Går det inte skjuta på inkörningen då? Ifall problem skulle uppstå. Jag tycker inte du ska kastrera förrän flugorna börjar försvinna. Det är ju viktigare att hästen klarar sig utan komplikationer än att du kör in honom precis just nu. :smirk:

Jag kastrerar ALDRIG ståendes igen efter att en bekants hästs inälvor kom ut den vägen och var tvungen att avlivas.

Det kostar en liten liten slant extra att lägga dem inne på klinik,MEN eftersom de sätter dit en stor kompress och syr så slipper man det där fula otäcka svullnaden och hästen kan röra sig och fungera tämligen fort.Återhämtningen med liggande kastrering är så OTROLIGT mycket bättre.Jag kan varmt rekommendera detta då hästarna mår bättre efteråt.

Öppen kastration (stående eller kastad) innebär en ökad risk för tarmframfall. Kastration på betäckt funikel innebär en risk för sövningskomplikationer, jag har i åratal sökt statiskik för att jämföra utan att hitta ngt säkert men tror personligen att bägge riskerna är i samma storleksordning.
PL

Jovisst......det är klart att man ska tänka på risken med narkos också.Men jag tycker i alla fall att hästarna mår så mycket bättre (om de inte dör på operationsbordet) när vi gjort det liggandes inne på kliniken.

Men det är som du säger summa summarum så är riskerna lika.

Min vet. rekommenderar 6 veckor innan man släpper ihop med ston efter kastrering då de tydligen kan betäcka i nån vecka till efter, så 2 veckor tycker jag låter vågat.

Min vet. rekommenderar 6 veckor innan man släpper ihop med ston efter kastrering då de tydligen kan betäcka i nån vecka till efter, så 2 veckor tycker jag låter vågat.

mmm jag vet just därför jag vill vänta minst 4.a

Det beror ju helt på hur han läker efteråt och om det tillkommer några problem. Det kan man ju aldrig veta innan. Men oftast brukar det ju gå ganska smidigt. Min läkte och var nog ganska återställd efter ungefär en vecka. Han svullnade upp ganska mycket men ingen fara.... Däremot har jag kompisar som har haft mer problem, veterinären har fått komma ut och öppna såret flera gånger för att det har läkt igen för fort och blivit inflammerat. Jag vill inte skrämma dig men jag har även vänner som har förlorat sina hästar efter en kastrering. Men som sagt det är ju så olika och man kan ju aldrig veta innan. Men det blir ju mer risker om det är mycket flugor och varmt ute. Går det inte skjuta på inkörningen då? Ifall problem skulle uppstå. Jag tycker inte du ska kastrera förrän flugorna börjar försvinna. Det är ju viktigare att hästen klarar sig utan komplikationer än att du kör in honom precis just nu. :smirk:

Självklart !!
men gör jag det inte nu så försvinner chansen för i år, om jag inte hittar nån annan, men det verkar svårt på den froten.

Öppen kastration (stående eller kastad) innebär en ökad risk för tarmframfall. Kastration på betäckt funikel innebär en risk för sövningskomplikationer, jag har i åratal sökt statiskik för att jämföra utan att hitta ngt säkert men tror personligen att bägge riskerna är i samma storleksordning.
PL

Intresant...

Där jag har jobbat har det enbart gjorts ståend, och sällan varit problem så länge hästen rörde på sej ordentligt varje dag. nå häst fick feber vet jag mend hjälptes då med pencelin.
kommer dock inte ihåk exakt tidpunkt på året.. men det var väldigt olika (jobbat i större travstall).

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 848
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka