Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min vet. rekommenderar 6 veckor innan man släpper ihop med ston efter kastrering då de tydligen kan betäcka i nån vecka till efter, så 2 veckor tycker jag låter vågat.
Det beror ju helt på hur han läker efteråt och om det tillkommer några problem. Det kan man ju aldrig veta innan. Men oftast brukar det ju gå ganska smidigt. Min läkte och var nog ganska återställd efter ungefär en vecka. Han svullnade upp ganska mycket men ingen fara.... Däremot har jag kompisar som har haft mer problem, veterinären har fått komma ut och öppna såret flera gånger för att det har läkt igen för fort och blivit inflammerat. Jag vill inte skrämma dig men jag har även vänner som har förlorat sina hästar efter en kastrering. Men som sagt det är ju så olika och man kan ju aldrig veta innan. Men det blir ju mer risker om det är mycket flugor och varmt ute. Går det inte skjuta på inkörningen då? Ifall problem skulle uppstå. Jag tycker inte du ska kastrera förrän flugorna börjar försvinna. Det är ju viktigare att hästen klarar sig utan komplikationer än att du kör in honom precis just nu. :smirk:
Öppen kastration (stående eller kastad) innebär en ökad risk för tarmframfall. Kastration på betäckt funikel innebär en risk för sövningskomplikationer, jag har i åratal sökt statiskik för att jämföra utan att hitta ngt säkert men tror personligen att bägge riskerna är i samma storleksordning.
PL