Kastration - boxvila eller inte?

cutty

Trådstartare
Olika veterinärer säger olika. Vilka är era erfarenheter? Det är ju varmt nog ute, men finns det risker med att släppa också?

Har låtit kastrera ca 10 st de senaste 3 åren. 3 har stått inne, de andra gått ut direkt.

Sv: Kastration - boxvila eller inte?

Är det en grön hage släpp ut..

Såret läker bättre om hästen får röra på sig.

Min fick stå inne första dagen, tror vi snittade på em, så in i boxen efter det. Lugnandet ska ju släppa och sådär... Nästa dag fick han gå ut som vanligt. Han hade en väldigt dominant och översittande valack att dela hage med, så det kändes elakt att släppa ut honom när han inte var vid sina fulla sinnen och dessutom hade ont.

Ska kastrera två 2-årshingstar på onsdag f.m. Därefter får de gå direkt ut i hagen och gå ute dygnet runt tillsammans med sin uppfostrarvalack som gått ihop med dom sedan avvänjningen.
(Naturligtvis får vi ge dom hösilage ute än så länge, ifall någon undrar....)

Har aldrig kastrerat någon hemma tidigare, men enligt allas erfarenhet som jag pratat med och enligt veterinären som gör ingreppet, så ska de röra på sig samt det är renare ute i hagen än i boxen.

Kastrationsdagen bör de stå inne sedan ut o röra sig, om de inte rör sig ordentligt skall de arbetas.
PL

Ungefär som de råd jag fick av min vet. Ut i hagen dagen efter, sen skulle han promeneras 2ggr per dag i en vecka eller två.

Kastrera under den kalla årstiden samt ut i hagen så snart de kvicknat till. Det brukar funka bäst om de får vara i rörelse, ju mer de står inne desto mer svullnar det och infekterar, det är min erfarenhet i a f.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka