Kastration av tik

Y

Yahoo

Vi har skaffat oss en ridgeback-tik. Nu är ju hon valp (snart 6 månader) så detta är ju ingen aktuell fråga utan något för framtiden. Vet inte så mycket om att kastrera tikar och vill nu med er hjälp lära mig lite mer.
Ni som har tikar och har valt att kastrerat eller inte, hur har ni resonerat?
Är det sjyst mot hunden att kastrera? Har tikarna jobbigt vid löp? Slipper man allt vad löp heter vid kastration?

Vår ska absolut inte avlas på, det lämnar jag åt de som kan och (förhoppningsvis) vet vad de sysslar med. Så det är iaf inget argument emot. Vi kastrerade vår katt för att hon hade jobbiga löp och det blev en helt ny katt, är det lika med hundar?

Synpunkter, ideér och fakta emottages tacksamt!

Sv: Kastration av tik

Min tik är steriliserad. Nu var det i och för sig inte avsiktligt men hon fick livmoderinflammation.

Och eftersom jag inte heller hade planerat några valpar så har jag bara positiva erfarenheter. Inga fler löp är ju den främsta fördelen. Det problemet är helt borta! Nu var hon några år när ingreppet gjordes men hon förändrades inte alls i sin personlighet. Det enda som hände var att löpen försvann. Så jag tycker att det är väldigt schysst mot hunden. Hon slipper ju också löpen och kan koncentrera sig helt på att vara knähund...

Nästa hund kommer också att bli steriliserad!

Utifrån ett juvertumörsperspektiv så är det mycket bra att kastrera. En okastrerad tik som ej har fått valpar löper en generell risk på 50% att få juvertumörer (ungefär 50% av dessa är elakartade).

Ju tidigare man kastrerar desto mindre blir risken för tumörer. Jag har haft en artikel som tar upp detta, ska se om jag kan hitta den så du får läsa om du vill.

Jag har varit inne på att kastrera min tik och då framförallt för att jag inte har några som helst planer på att ta valpar. Veterinären jag pratade med sa att det är bäst att kastrera mitt emellan två löp och inte före första. Jag har bara hört positiva saker om kastration förutom att min veterinär poängterade att det alltid finns en viss risk för komplikationer iom att hunden blir nedsövd. men fördelarna överväger nog nackdelarna då riksen för juvertumörer samt livmoderinflammation är rätt stor. Många tikar blir ju skendräktiga också efter löpet och för vissa är detta ett stort problem.

Jag har 2 kastrerade tikar och min ungtik kommer kastreras nästa vinter (för att det är dyrt och för hennes mognad).

Det är bara positivt, min ena hade jättebekymmer vid löp och mellan löp, nu är hon en helt ny hund. Den andra togs livmodern bort akut på när hon var 6 år, hon är idag 15 år och har INGA juvertumörer alls. Jag ska inte ha några valpar på de hundar jag har nu för tillfället, så då tar jag bort deras och mina bekymmer med löp.

Det enda negativa är att det är dyrt.

//E

Jag har två kastrerade tikar.
Den äldre, labben, är kastrerad pga livmoderinflammation. Hon blev det vid 9 års ålder och har trots åldern och rasen inte gått upp i vikt (vilket de lätt kan göra efter en kastrering).
Lagotton är bara drygt 1 år och blev kastrerad efter första löpet. Hon ska inte användas i avel och jag tycker det är skönt att slippa löp, samt att minska risken för juvertumörer och så slipper man ju det där med livmoderproblem!

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 253
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag/vi har ju skaffat vår första hund, världens härligaste tjej! Nu kommer funderingar på det här med kastrering - bör man kastrera sin...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 616
Senast: vallhund
·
Hundhälsa På katter så kastrerar man honorna oavsett om de är innekatter eller utekatter på mer eller mindre rutin. Det är inte bra för dem att...
Svar
14
· Visningar
2 638
Senast: Mirasmatte
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
4 026
Senast: Ciindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama