kastration av hanhund

Slyntrollet

Trådstartare
behöver lite åsikter från insatta.

Jag bestämde mig redan när vi köpte min blandis (pitbull) att han skulle kastreras så jag absolut inte vill avla på honom och att om jag någon gång inte skulle kunna ha kvar honom(t.ex sjukdom..) att någon skulle använda honom för att tjäna pengar.

han är född i april och en helt underbar liten vovve, ingen aggressivitet eller andra dumheter.
Men han är väldigt lättstressad och min tanke är att nu när han börjat lukta efter tikar, om man ska knipsa honom direkt och vad det brukar kosta?
är student och nybliven singel (efter nästan 3 år) så nu sitter jag i det läget att jag måste skaffa hundvakt eller dagisplats då jag pendlar.
tror ni att det skulle underlätta om han var kastrerad? är det lättare att hitta dagmatte etc(t.ex en som har tikar) och tror ni att han skulle bli mindre stressad?

hade egentligen tänkt ta det senare då ahn inte ens lyfter på benet ännu(ranglåg)...

tips o råd tack!!

//slyntrollet... ledsen och i ny livssituation..

Sv: kastration av hanhund

Du kan göra det nu. vad det kostar vet jag ej, allt mellan 2000-3500??
Ring runt och fråga i ditt när område.
Bra att du kastreras fressten. :)
Tänk om fler kunde tänka som du.

Han kommer nog tappa tik intresset, det lilla som har kommit, han har ju inget inlärt beteende än.
Men då jag ej haft han hund som blivit knipsad, så får du söka fler svar av andra. Det jag vet av andra är ju tidigare, desto bättre.
Lycka till.

Jag betalade 2 160,- för att kastrera min hund. Han var då 4 år och han är inte ett dugg intresserad av löptikar längre. Tycker han har blivit trevligare och mer social efter. Han har även lagt lite på hullet, men det gjorde inget då han var lite åt det smala hållet innan och han har blivit mycket mer leksam och "valpig".

Jag har en hanhund också, även blandras och han är lika gammal som din.

Jag har också funderat på att kastrera, just för att jag vill inte att han ska tjuvpara sig med någon tik eller liknande. Som blandrashund tänker jag inte avla på han så jag ser som ingen anledning till att han ska ha kvar kulorna..

Jag pratade med en veterinär förra veckan, och han avrådde mig att kastrera nu, just för att det finns risk att hunden har kvar det här "valpsinnet".. Hunden är ju inte färdigutvecklad. Han rekommenderade att kasterera när hunden var mellan10 månader och 1 år.. Och jag tänker då följa vet. råd..:)

Har förövrigt inga problem med min kille, förutom lite FÖR nyfiken på andra hanhundar haha..

Det är nu 2 veckor sedan jag kastrerade min Beauceronhanne (pga att han var krypt). Han är 13 månader och lyfte inte på benet heller, men han är INTE ranglåg, precis tvärtom!! Hade hoppats kastreringen skulle dämpa hans bufflighet lite, men än märks ju ingenting. Möjligen att han blivit ÄNNU mer lekfull, lite valptokig!
Det kostade bara 3 800:- att ta bort hans kulor, trots att operationen var knepig, dom hade svårt att hitta kulan uppe i buken, den låg långt upp.

Det är nu 2 veckor sedan jag kastrerade min Beauceronhanne (pga att han var krypt). Han är 13 månader och lyfte inte på benet heller, men han är INTE ranglåg, precis tvärtom!! Hade hoppats kastreringen skulle dämpa hans bufflighet lite, men än märks ju ingenting. Möjligen att han blivit ÄNNU mer lekfull, lite valptokig!
Det kostade bara 3 800:- att ta bort hans kulor, trots att operationen var knepig, dom hade svårt att hitta kulan uppe i buken, den låg långt upp.

det tar lite längre tid än ett par vcekor ;) dessutom sitter inte mentaliteten och "ranglågheten" enbart i kulorna :P

Jag kan personligen inte se några nackdelar med en tidig kastrering i det här fallet. Han har ju i vilket fall inget potentiellt avelsvärde och kastrerar man tidigt kan det säkert ha en viss positiv påverkan för risken att utveckla könsaggressivitet, vilket väl inte är så ovanligt inom hundtypen. Så varför inte? När man ändå inte avsett att behålla honom som okastrerad hane så finns det ju egentligen ingen anledning med att låta honom utvecklas till en fullfjädrad sådan heller. Kastrering för en hane som har båda testiklarna nere bör hamna runt 2000-2500:-, något billigare samt dyrare förekommer också, men ring runt och hör.

Det kan ta upp till ett halvår/år innan du märker någon skilland.

har dar jag bor (malta) kostar det ca 200:- att kastera sin hund. inte illa..

Jag vet inte dock om jag vill kastrera mina hanhundar. Varfor ar det bra att kastrera for? Jag tanker inte avla, men jag vill inte att de ska bli lugna o trakiga, som mina hankatter blev nar dom blev kastrerade tex.

nagra tips?

jag tycker absolut att du ska kastrera, jag ser inga nackdelar med de.. som fler skriver så är de väll i så fall att dom lättare går upp i vikt men de kan man ju själv kontrolera..
När jag skulle kastrera min ( amstaff pitbull ) så sa dom att minimi åldern var 8 månader.. För mig kostade de 3000 kr..
Jag förespråkar att man ska kastrera alla hanar som inte ska avlas på.
För då slipper dom den här stressen som endel får när de är tikar i närheten som löper..

lycka till med din bebis:love:

Det är dock inte kastrationens fel, utan ägarens ansvar att se till hundens bästa efteråt.

Nja, inte helt sant. En hunds ämnesomsättning sjunker naturligt en del i samband med kastrering, så ingreppet gör att de kan få lättare att lägga på sig även om man inte ändrar något i sina vanor. Det har jag tyvärr märkt på mina två kastrerade tikar. Men det är ju inget hopplöst problem och har man en kräsen/magerlagd hund så kan det ju vara positivt också!

Vi menar nog samma sak.
Jag skrev även att en del hundar får lättare att lägga på sig efter kastration. ;)

Vi menar nog samma sak.
Jag skrev även att en del hundar får lättare att lägga på sig efter kastration. ;)

Jo, men jag tolkade det som du menade att själva kastreringen inte har någon del i varför hunden kan få lättare att lägga på sig efter ingreppet utan att det endast beror på ägarens benägenhet att övermata hunden. ;)

Dock har en del hundar lätt att lägga på sig, vilket i sin tur gör dem tröttare eftersom dom inte orkar lika mkt med övervikt.

Det är dock inte kastrationens fel, utan ägarens ansvar att se till hundens bästa efteråt.

Jo, men jag tolkade det som du menade att själva kastreringen inte har någon del i varför hunden kan få lättare att lägga på sig efter ingreppet utan att det endast beror på ägarens benägenhet att övermata hunden. ;)

Jag förstog det. La upp det lite knepigt.
Sätter man ett mellanrum mellan de 2 raderna så ser man bättre hur jag menar.

Nu blev det rörigt,haha, strunt samma.

hundarna kan bli väldigt stressade av löptikar i området där man bor och där man promenerar.
mammas hund var extremt orolig, han varken åt eller sov. på nätterna ylade han som en dåre och försökte ta sig ut. och han var så dryg att promenera med, näsan i backen och okontaktbar..

både min och mammas hundar är kastrerade och de är ena riktiga yrväder fortfarande! de kastrater jag träffat har inte varit slöa och tråkiga, tvärt om!

ja, om det är så så väntar jag nog med..men ajg får höra med min veterinär med^^

jo, det vet jag så det tänker jag se upp med.
men som det är nu så är han av och till lite svår att hålla i gott hull så han ligger nog inte i den värsta riskzonen :)

håller verkligen med dig:D

om de kan höja deras livskvalitet och inte innebär någon större risk..
varför gör inte alla blandisägare så?(utom de fåtal som VILL avla..även om jag undrar lite över syftet*profit*)

Jag fick min blandis kastrerad när han var sju månader - vetten sa att han föredrar att göra det då de är runt 6-7 mån eftersom de då inte lägger sig till med några hanhundsfasoner. ( Uppfostran? men det var så han sa i alla fall)
Nu är han 16 månader och även om han kan vara valpig ibland är han ändå vuxet stadig för det mesta. En riktig piggelin, men så är han mest BC också. Kissar fortfarande på tik-viset men det spelar ju ingen roll tycker jag.
Vi kastrerade f.ö. eftersom han aldrig ska bli pappa till några blandrasvalpar.

Jo, 2500 kr kostade det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka