Kastration av 2 årshingstar?

J

Jes

Har valt att kastrera vi 2 års ålder i stället för 1 år.Ser nu med facit i hand att mina killar (halvblod)är väldigt lekna och vakande över stona dom går med ,väldigt brunst intresserade.Ena valacken är nu 3 den andra 5 år och såld.Har hört att 5 åringen har svårt att gå med andra för att han skall leka och brotta hela tiden.Lika så 3 åringen.
Det är lika trist varenda gång då täcken går sönder och det blir bit märken och märken efter hovar på honom för att de andra hästarna tröttnat...
Båda är av olika härstamning samt alltid fått ha kompis/ar,mkt utevistelse mm.Har ni samma erfarenhet?Blir valackerna kanske mer "fogliga"om man tar dom som ett åringar :confused:

Sv: Kastration av 2 årshingstar?

Jag tror de är individuellt men som 2 åringar har dom fått känna på o vara lite mera hingst och därför tror jag de sitter kvar.
Kastrerade min 2 åring för bara en månad sen o han är hur cool som helst nu och bråkar inte mycket med sin 2 åirga kompis (hingst).
går hellre undan.
Märker inte att han är överdrivet intresserad av stona men han har inte gått tillsammans med nått sto heller.

I vår hage finns tre som är kastrerade som ettåringar och en vid 2½ och en vid 4, det är en väldig skillnad, de två sist nämnda kan inte gå med ston, det är tom besvärligt att ha ston i hagen jämte, det ska uppvaktas, stilas och de andra tre ska hållas borta från den änden på hagen, dock har dessa två gjort upp helt om rangordningen så dem inbördes funkar det.
De som kastrerade tidigt går alldeles utmärkt att ha med stona.

Och jag har en som kastrerades som 10 månaders. Han gillar stona och betäcker gärna om han får. Är också väldigt bufflig och "jobbig" i största allmänhet med de andra hästarna och får en del stryk på grund av det (välförtjänt). Ligger i mitten någonstans rangmässigt.

Två kastrerades när de var 10 månader, de bryr sig inte om när stona brunstar, den andra fick vänta tills han var 16 månader eftersom båda kulorna inte var nere innan, han reagerar mycket på brunstiga ston.

Båda mina hästar kastrerades vid 3½ ålder. Den äldsta hade ett intresse av att betäcka när han kom till mig men min fjording bankade skiten ur han så sen dess har han låtit bli :D
Ok ett sto i jkpg fick han att vara snäll och ställa upp efter hon tryckt upp han i ett hörn och högbrunstat. Försökte han gå därifrån fick han stryk. Ha ha. Hade inte sett det men en av stalltjejerna kom och berättade att hästarna hade sex, högröd i ansiktet. Min gentleman gav henne lite förspel innan han hoppade upp så rusade dit och delade på dom. Fast sen dess har det aldrig hänt igen. Funkar jätte bra att han går med ston fast han håller såklart reda på sina tjejer.

Den andra funkar oxå bra med ston, har visserligen inte gått i hage med sto. Då skulle jag tänka mig att han har lite andra intressen för han har nog inte insett att han är valack. Gick jämte sto med normal högt staket som hingst och visst tyckte han hon luktade gott ibland men valacken höll reda på sitt sto så var aldrig några problem. Nu vet jag inte hur det stod till med hennes brunstcykel riktigt heller för märktes bara en gång om året att hon var brunstig, ett dygn sen ingenting igen. Hon hade aldrig haft föl eller nåt heller, lite äldre tjurig dam (fjordingen som visade den äldre var skåpet skulle stå.) Aldrig problem att rida med ston eller stå still jämte, visar inget intresse. Det enda jag märkt är att svarta ston pratar han gärna med. Sen är han tuff mot hingstar, så det är bäst att hålla avstånd.

Är nöjd med kastreringen på båda då dom fortfarande har lite hingstkaraktär, bra muskelmassa och grund kondition. Sen hur mycket det beror på dom sena kastreringarna eller inte.:confused:

Av det jag kan se från just era berättelser så ser det ut som äldre kastrerade generellt är lite "manligare"och som du minnaa skrev så har min 3 års buse ochså en mkt bra grund kondition av allt passande och evigt busande + mycket fin muskelmassa som han satt själv.

Min är kastrerad som tvååring. Och han har NOLL intresse av brunstiga ston, han är dock väldigt medveten om att man ska ha en stoflock och vakta och valla och värna. Så han är en super flockledare och går utmärkt med ston och dessutom även med ston med föl.

Så, kunde inte blivit bättre om du frågade mig ;) Han har tydlig könskaraktär, men noll sexuellt intresse av stona.

Den vi kastrerade som fyraåring gick bra med ston unde ricke-brunst, men betäckte under brunst. Han var VÄLDIGT hingstig hela livet.

Den som kastrerades som 3 åring, och han var dessutom klapphingst, hade heller inget som helst stointresse ens under brunst.

Så, tror det dels handlar om tidpunkt, men FRAMFÖRALLT om INDIVIDEN, en del blir könsmogna tidigt och blir väldigt hingstiga, andra är inte speciellt hingstiga ens som könsmogna etc, och det påverkar ju.

Jag har en andalusier som kastrerades när han var 5 år. Han har alltid gått med ston sen dess och det har inte varit några problem. Han kan vara hingstig i betéendet och vill bestämma över sina ston, men han betäcker inte.
Sen har jag en 3 årig arab hingst också, men han är mer som en valack, tittar knappt när det går förbi ett sto.
Så jag tror det där är väldigt individuellt.

Min häst kastrerades som 4-åring. Han har ett visst hingst beteende kvar, men inte mot stona. Det man kan se på honom är att trots att han nu är 13 år så leker han kanska mycket. Jag har aldrig haft några problem att sätta in honom i nya flockar. Nu är han högst i rang i min hage hemma, och det är bra. Han ser till att det inte blir tjafs mellan stona, då går han in i mellan dom...

Jag vet en hingst som blev kastrerad när han var 10 år och han brydde sej inte om ston efter det. Var super kär i mitt sto när han var hingst men sen gick de i samma hage utan problem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 893
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 631
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur