Kastraktionssår på tik, infekterat, våga ha öppet utan stygn?

Alexandra_W

Trådstartare
Tiken kastrerades för en vecka sedan, såret såg jättefint ut tills igår då det kring de tre främre stygnen blev rött och irriterat och vätskade sig.

Höll rent och höll koll men idag var det värre, och det läker inte alls lika fint där som vid resten av stygnen. Huden ligger liksom 'omlott' där (och inte kant i kant) och den hudflik som ligger 'överst' är röd och irriterad och köttig, den undre ser fin ut, och de tycks fästade vid varandra även om hållfastheten ju är en öppen fråga (tänker liksom inte testa *s*).

Konfererade med jourveterinär över telefon (ej opererande veterinär) som tyckte att det i sådana lägen kunde vara bäst att ta bort stygnen och kunna hålla riktigt ordentligt rent istället, och menade att på en vecka har det läkt ihop såpass att det inte ska vara någon fara sålänge hunden även fortsätter hållas i stillhet.

Så okej då, jag plockade bort de aktuella stygnen, men fan vet om jag tycker det blev så mycket 'mysigare' :crazy: Lättare att hålla rent - javisst. Men samtidigt så är jag nojig att såret ska gå upp?

Hon står på Synulox och har gjort sen några dagar INNAN operationen till och med. är eg sista dagen idag men jag ha så det räcker för några dagar till.

Här finns en bild:
http://i104.photobucket.com/albums/m163/SwedishStarlady/Mulebilder/Millissr001.jpg

Frågan är ju hur 'illa' det är egentligen? Helst skulle jag åka in till opererande klinik och låta dem kolla på det 'för säkerhets skull'.. MEN.. min bil fick en enkelbiljett till bilhimlen i fredags, så jag sitter mitt ute i buschen utan bil (bussar är inte uppfunna härute). Och jag tar självklart taxi om det krävs, men jag vet ju inte OM det krävs? (och opererande klinik är av sorten: kom in du så får vi kika, så behöver du inte vara orolig, så inte mycket hjälp där ang behovet av att åka in, även om jag ska ringa dem imorgon bitti)
 
Sv: Kastraktionssår på tik, infekterat, våga ha öppet utan stygn?

Ser ju ändå inte SÅ himla farligt ut, inte en massa var och guck. Har du precis tvättat såret här, eller ser det "alltid" ut så här? Man ska ju heller inte gno för mycket då man hämmar läkningen, men det vet du säkert.
Har det gått sju dygn och du bara tagit upp ett par(?) stygn tvivlar jag på att det skulle vara ngn större risk att såret går upp, men katten ska ju inte utföra några mer avancerade gymnastiska övningar om man säger så..
Tycker helt klart du ska ge några daragar antibiotika till om du har det. Kolla tempen varje dag.
 
Sv: Kastraktionssår på tik, infekterat, våga ha öppet utan stygn?

Tre stygn har jag tagit bort, de tre främsta (syns spåren av de på bilden). Såret är nytvättat (jag blöter loss ev torkat guck och drar försiktigt bort med kompress, livrädd att 'dra' i det genom att ta i vid rengöringen). Gör rent det en gång/dygn.

Det ser ut ungefär sådär hela tiden, strax innan nästa tvätt är det ju torkat sekret etc, men inget gult var, dock blir det inte torrt utan är hela tiden fuktigt, och den 'skorpa' som blir direkt över såret lossnar bara man tittar på den typ, dvs det är fuktigt mellan 'skorpa' och sår, skorpan är bara det som torkat av luften.

Sen tror jag inte katternas härjningar påverkar hundens sår :devil: (förlåt, kunde inte låta bli).

Jag kom på att i måndags när jag var in och hon oppades förra måndagen så hade de öppet till 19, så jag slog kliniken en pling på vinst och förlust och fick dubbelbingo. Inte bara svarade de, utan det var opererande vet som svarade!

Han tyckte att det var ju inte bra att det vätskade, och att det var ju svårt att säga på telefonen, och det är ju alltid bäst om de får se det, men att han ju inte tyckte jag behövde åka taxi 10 mil om hunden var opåverkad och jag inte var orolig själv och ville komma in? Risken att det skulle gå upp var liten sålänge hon hålls i stillhet, det är sytt i flera lager, och de stygnen som syns och är borttagna är bara de i överhuden, sen sitter det i underhud och bukvägg med.

Så is i magen ett par dagar tyckte han jag kunde han om jag kände att jag hade läget under kontroll, ge så många dagar till synolox jag har tabletter för, och håll koll. Ser jag ingen förbättring på ett par dagar var jag dock tvungen att komma in, samma sak om hon blev sämre, endera såret började bli äckligare eller hunden blev allmänpåverkad.
 
Sv: Kastraktionssår på tik, infekterat, våga ha öppet utan stygn?

Bra att vi tyckte lika om HUNDEN :), svårt att hålla reda på vilket bord man svarar på, sorry..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp