Kastering HAN-HUND !!

B

**BORTTAGEN**

Jag har länge funderat på över om kastering av han- hund.
Jag undrar hur mycket priset ligger på ? de är ju olika från olika ställen och så , men på ett ungefär ? :confused:
om man ska kasterera sin han-hund, ska den ha nått någon viss ålder. Hunden är 1 ½ år ca..
/blir glad för svar :d
:d :d

Kastration är en bra idé. När det gäller priser kan det vara värt att kolla runt lite. Begär paketpris som inkluderar allt inkl eventuell eftervård. Priset beror lite på hur stor hund du har, större hund kräver mer narkosgas och den är svindyr så då blir det dyrare. Gissningsvis kring 2000 -3000 kr.

Vissa vet lämnar kvar själva påsen vilket kan ställa till problem om det samlas sårvätska där, är ju garanterat lägsta punkten. Andra tar bort huden också, vilket jag personligen tycker ser bättre ut också än en tom pung. Fördelarna med kastration är ju flera. Hunden bryr sej inte om löptikar, mindre slagsmålsbenägen med hanar, blir mycket bättre bemött av andra hanar som inte uppfattar den kastrerade som ett hot. Har inte samma behova av att springa bort. Det finns även medicinska fördelar. ex kommer hunden inte att få prostatatumör el problem med prostata.
Nackdelen är att han kommer att få lättare att gå upp i vikt och man får passa så att dom inte lägger på för mycket.

Jag vet inte vad reglerna säger idag men förut räknades kastration som doping och man fick inte tävla bruks, så det kan vara idé att kolla upp om du har sådana planer.

Vad gäller ålder så är det ok att kastrera från ca 6 månaders ålder, lite beroende på hur stor ras man har, större ras - vänta lite till. Men din hund var ju över ett år så det finns ingen anledning att vänta. Ju förr ju bättre för det är inte alltid kastration hjälper på ett inlärt beteende.

Ja, kastrering kan vara bra om man inte tänkt avla på sin hund.
Däremot brukar pungen dra sig tillbaka efter operationen och inte synas som ovanstående sa.

Ja, kastrering kan vara bra om man inte tänkt avla på sin hund.
Däremot brukar pungen dra sig tillbaka efter operationen och inte synas som ovanstående sa.

Det beror lite på hur stor hunden är. Och oavsett om den gör det så småningom så är det ialla fall risk för att det samlas sårvätska där.

priset för en hund i labbestorlek varierar mellan 2500-8000 (i lund), så det lönar sig att ringa runt och fråga! jag kastrerade min hund vid 1½ års ålder.

jag vill varna dig för att din hund kan bli "hårdare" och tro att han är görtuff, detta har orsakat stora problem med ett antal hundar tyvärr, så jag undrar varför du vill kastrera din hund? den allmänna anledningen till att ägare kastrerar sina hanar är att de gör det av bekvämlighetsskäl. det är inget fel med det, men det är som sagt ingen lösning, och gladast skulle nog hunden vara om han fick ha sina bollar ifred =)

Jag diskuterade tanken med min uppfödare igår faktiskt. Den av mina hanar som är mest stökig funderar jag faktiskt på att kastrera. Jag ska ställa ut honom några gånger till, sen får vi se. Han kommer troligtvis inte att användas i avel, jag har en annan hane med precis samma linjer men som är mkt bättre från alla synvinklar.

Han har alltid dragit i kopplet, vilket de andra två ALDRIG gjort. Många säger att de oftast lär sig att gå i koppel av sig själv, vilket ju har varit fallet med de andra två. Han blir galen när han ser andra hundar, extremt jobbigt är detta. Om han hör en hund skälla utanför (när han är inne) kan han bli så stressad att han springer fram och tillbaka i lägenheten och gnäller/skäller/morrar.

Tror ni kastration skulle göra någon skillnad? Han är 2,5 år. Det kan väl knappast bli sämre iaf.

Jag ska berätta en lite rolig sak, hehe. När jag är ute med alla hundarna samtidigt försöker jag undvika hundmöten, det finns liksom ingen chans för mig att "träna" den stökiga hunden då. Däremot när jag är ute med honom själv är det bara bra när det kommer andra hundar. Hur som helst så var jag ute med hela högen nu precis, så kommer det fram en tjej och frågar om hon får hälsa på dem. Javisst säger jag och hon gullar med dem ett par minuter. Hon frågar sen hur de är i lynnet osv. "Ja, de är jättetrevliga. Lugna och lättlärda!" säger jag, 5 sekunder efteråt kommer det en tax. Ja, men nu måste jag gå för det kommer en hund! - säger jag samtigit som den ena börjar skälla, den andra rida på honom och jag släpar iväg med denna sprattlande hög med hundar. :o Undrar vad hon tänkte? :D :D :D

Det där låter som rent nys och är inget jag träffat på. Kastrering ändrar sällan temperamentet på hunden utan dämpar enbart sexualdriften. Jag skulle tro att det är andra faktorer som gjort att de hundar du träffat på har blivit jobbigare.

Egentligen borde man kastrera fler hundar i Sverige, både hanar och tikar. Tikarna slipper livmodersinflammationer och för de hanar med en stark sexualdrift är det en befrielse att inte bli stressade då tikar runt omkring löper.

Eller varför inte ta valpar på tikarna så minskar risken för livmodersinfl. och para hanar så slipper de sexualdriften en stund i alla fall. :crazy: :angel:

Är det inte så alla hundägare gör?

Sorry! För inlägget ovan. :o

Har precis avslutat en diskution på ett annat hundforum om avel med blandrashundar och en massa blaj. Så jag gick tillbaka hit istället.
:crazy: :angel:

Min åsikt om kastration på tik och hanhundar är följande:

Ska den inte användas i avel så bort med kulorna, från start.
Tik är lite mer komplicerat och innebär en större risk för tiken genom nedsövning.

De hanar jag träffat som blivit kastrerade har lugnat ned sig vad gäller det sexuella, men deras "hyss/ofog" försvinner inte. Några har blivit lite lugnare i tempramentet.

De hanar jag lärt känna som varit kastrerade från början har fungerat med andra hundar utan problem. De har inget intresse för att kaxa med vare sig tikar eller andra hanar. Men detta kan ju spela in på vilken individ det är.

"och gladast skulle nog hunden vara om han fick ha sina bollar ifred =)"

personligen är jag övertygad om att min hanhund, som är
kastrerad, är gladast om han slipper stressa upp sig kring
löptikar. När han dessutom inte ska användas till avel ser
jag ingen anledning till att INTE kastrera?

Håller helt med dig, Yeah. Jag kan inte förstå varför många tycker det är helt ok att kastrera katter och hästar men inte hundar? I många, många andra länder görs det lika rutinmässigt som vi kastrerar katter och hästar och inte snackas det om att de svenska hundarna är lyckligare, i alla fall inte p.g.a. detta!

Jag jobbar hårt för att få min sambo att komma till skott och i alla fall KOLLA UPP kostnad o.s.v. beträffande kastrering av vår hanhund. Vi har även två tikar och när det är löp är hanhunden stressad samt mycket sur mot andra hundar av båda könen. En av tikarna är fodertik som skall gå i avel, så det är inget alternativ att kastrera tikarna. Dessutom har hanhunden en kullbror som på många (alla?) sätt är en bättre avelshund än vår jycke. Det finns alltså ingen anledning att INTE kastrera honom.

Men ännu har inte sambon lyckats ta sig samman och verkligen kolla upp detta med kastrering. Men varje gång det är löp på gång kommer den dagen närmare.

Anneli

lugnare blir de absolut, men varningen utfärdade jag eftersom jag själv träffat på ett antal hundar, dominanta, som blivit i viss benämning värre sedan de blev kastrerade. detta händer givetvis inte alla, men det var som sagt bara en varning!
jag är inte emot kastrering av hanhundar men jag är inte heller för det. jag tycker att det väger mycket från fall till fall vad hunden skulle "må bäst" av så att säga.

Jag har svårt att se att en kastrering skulle ha den effekten på en hund, dominant eller ej. Min gissning är att orsaken ligger någon helt annanstans.

jag tror som dig, då jag aldrig träffat ngn hund soim blivit mer dominant av själva kastrationen. dominans är ju inte enbart en hormongrej. min egen hane är kastrerad och hur töntig som helst, men det var han innan också.

Jag funderade på att kastrera min labbe hane. Anledningen var att vi skulle skaffa en tik och för att slippa "tjafs" klippa bollarna. Hanen har ändå HD D, så avla är inte aktuellt. Han är annars en trevlig hund och inte alls besvärlig, så det var enbart för att slippa konflikter i hemmiljön jag skulle klippa. Ännu har det inte blivit någon tik, så han är fortfarande lyckligt manlig! Men blir det tik då lär bollarna åka.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA