Kastation på klinik

Sv: Kastation på klinik

Beror lite på vad för slags kastration...
Antar att du menar kastration under narkos, att man sen syr igen såret. Risken är väl möjligen den vanliga risken för infektion i o m att det är ett sår. Annars vet jag faktiskt inte...
Kostnaden då, ja när jag kastrerade min lilla nordishingst 2001 så gick det lös på 4900:-.

Vilka priser, ja jag menade under narkos.

På Djursjukhuset i Helsingborg har dom ett fastpris på 2500 inkl moms för en vanlig kastration med narkos. Då ingår en övernattning och stelkrampsspruta i det priset.
För klapphingstoperation så har dom inget fastpris utan det beror på hur det ser ut och jag har fått ca pris på från 2500 till 10 000.

Var ligger den kliniken?
Jag funderar på ATG i malmö!

hur mycket är 2500+moms?

Jag är kass på att räkna!

ATG är dyrare än Helsingborg och hade förra året inga fastapriser.

Det varierar ju lite beroende på hur mycket narkos hästen behöver och sen kan det nog variera från klinik till klinik.
Jag valde att kastrera min pålle på detta sätt för att en travtränare sagt att det var sååå bra och man kunde bara köra direkt sen dvs allt var som vanligt. Fick en smärre chock när kliniken sen upplyste om att det var två veckors boxvila med 2*20 minuters promenad varje dag... :eek: . det var ju för att slippa detta som jag kastrerade på klinik :crazy: .
Min andra hingst kastrerade jag stående hemma i stallet nu i våras, det gick på 2000:-+lite extra mediciner pga lätt infektion. Hästen ute efter en vecka, men det var en blodig och otrevlig historia...

Då ser det ut att bli en helsingborgs resa. Ska först ringa veterinären i Svedala och höra vad hon tar!

TACK!!!

Jag kan inte kastrera min stående efter som hans kanaler mellan buken och pungen är för vida vilket innebär risk för att tarmarna kan trilla ut.

Vet fick in tre :eek: fingrar, när han kände genom ändöppningen.

Hallands djursjukhus i Slöinge. verkar nästan som om det vore värt att åka till helsingborg med lille galoppisen!

Jag ska ringa helsingborg imorgon och kolla så allt stämmer, för det är ju trots allt ganska skönt att de får övernatta.

Ringde innan idag och det kostade 2500kr, det kunde tillkomma en lite kostnad för att han var så vid om det är något de ska rätta till.

150kr natten kostar det för hästen att övernatta, de ville att jag körde upp honom kvällen innan för att slippa stressen innan narkosen, och sen hämta honom nästa kväll.

fleur skrev:
Hallands djursjukhus i Slöinge. verkar nästan som om det vore värt att åka till helsingborg med lille galoppisen!

Åk du till Helsingborg, det är mitt råd. Det kommer att löna sig....

Men jag anser det som mindre risk än det är att hans tarmar trillar ur. Jag vill ju göra det bästa för min bebis.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 284
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
323
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar