Kastar upp maten!

Illiana

Trådstartare
Min ena katt, som är en 1: årig hane har börjat spy!
Och det är inte små mängder, utan hela tiden och även galla!!
Jag har funderat på om det är det att han inte tuggar maten ordentligt,
utan att han sväljer de mesta bitarna hela (ger pussi torrfoder för vuxna katter)
Jag är nästan bombsäker på att det är det, eftersom att han inte har mask e.d...
men nu kommer kruxet...
eftersom att hans mage tydligen inte klarar av det han äter,
så tänkte vi på mjukfoder...
men! nu är det så att han äter inte mjukfoder! han avskyr det och vägrar äta!
och man kan ju inte bara ställa fram en skål mjukfoder och hoppas att han äter nångång,
för det gör han inte!
Vad ska jag göra?!
Någon som har ett bra förslag?

Orolig Mumorsa

låter som det,min katt gjorde så förut och spydde flera gånger dagligen,jag lot han hålla på,fyllde på maten hela tiden,till slut lärde han sig att han skulle tugga.
det kan ju även vara hårbollar din katt har,
forsök gå till zoo butik å köp roal hårbolls kontroll foder,den kostar för en liten påse 39 kr,slutar han spy så har du svaret,för då går hårbollarna ut igjennom avföringen istället

Jag sitter i en liknande sits just nu, fast min katt är det nog nåt värre med. Vi ska ta blodprover och rönka honom på Tisdag.
Men iaf, det första steget mot att få honom bättre var att ha honom på ett speciellt dietfoder som finns hos veterinären. Specifik heter det. hoppas att han blir bättre!

varför det?
han spyr ju inte blod,
utan när maten tagit slut,
så spyr han bara galla...
vad skulle det kunna vara, tror du?

Du skrev att katten spyr "hela tiden". Då skulle åtminstone jag självklart kolla med veterinär eftersom förloppet låter så häftigt.

mandalaki

Han kan ju ha ett främmande föremål som
sitter fast någonstans.

Ja! Tittade på veterinärerna igår (var det väl?) då var det en bullterrier som hade en majskolvsstam fast i tarmen, han spydde galla och grejer! Det fick de operera ut... Du bör nog ta katten till vet för ultraljud iaf... om det inte omedelbart blir bra med ngt dietfoder...
Vet en som har en hund som fick magkatarr/magsår, och han spydde bara upp alla mat... han fick det visst pga maskinfektion på något sätt.. lämpligt att kolla upp tror jag..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Thunderjaw
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
2 106
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
985
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur