Kastar sig vid uppbindning

A

antalaya

Hej, första gången jag skriver här så hoppas att jag gör rätt!

Har ett tre årigt halvblodssto, (hon har ej stått fastbunden som föl)
hon har stått uppbunden ett 20 tal gånger ca, och älskar att bli hanterad och borstad, men har nu vid två tillfällen kastat sig i stallgången,den första gången pga att en annan uppbunden häst skrämde henne genom att lyckas slänga upp rumpan i huvudet på henne, hon slängde sig bakåt och drog våldsamt men lyckades lugna sig efter en mkt kort stund.
Andra gången var bara några dagar senare, helt utan anledning, men lyckades även denna gången lugna ner sig och gå fram igen.
Jag har bara varit lugn och försökt få henne framåt dessa gångerna.

Men, tredje gången gillt så kom hon loss även denna gången helt utan anledning, direkt när hon var loss tog hon två steg fram till utgångspunkten, och var lugn och nöjd.

Hur gör jag nu?
Har köpt uppbindning som är elastisk och ger med sig en bit, men har ej provat dem än.

Senaste två gångerna har jag haft henne lös i stallgången, vilket är noll problem, hon vill vara där, men måste ju kunda binda henne sen.

Hon är för övrigt jättefin i all hantering.

Hjälp?!:confused:

Sv: Kastar sig vid uppbindning

Det låter som att hon visste att det skulle gå sönder tillslut... Är du säker på att hon aldrig slitit sig förut?

Ett alternativ kan ju vara att träna mycket på att ge efter för tryck. Vet inte hur hon är idag, men kan du lätt sänka hennes huvud om du bara drar lite lätt i grimman, och stannar huvudet där?

Annars, om det är så att hon bara lärt sig detta och tänker fortsätta, ja, då gäller det att sätta upp ett scenario där inget kommer att gå sönder, och hon inte kan skada sig.
Jag vet en tränare som berättade väldigt utförligt hur han brukade göra, men jag vet inte hur många som har såna grejer hemma (typ bindringar som absolut inte lossnar mm) så kanske du kunde hitta en tränare som kunde ta hand om det där åt dig?

Ett varningens ord för bindringar som inte lossnar!!
Tänk på att se till att ni fort kan få loss hästen om den tappar fotfästet och går omkull, annars kan det gå mycket illa!
Se också till att dom elastiska uppbindningarna inte kan lossna från väggen för dom kommer som projektiler över stallgången!

Jag hade nog först haft två långa linor och en man i varje ände som kunde hålla emot eller släppa efter behov.
Då var tanken att man låter linorna gå genom uppbindningsringarna och om man sen virar linan ett varv runt närmsta stolpe och sen håller i ändan så orkar man hålla emot en häst och det är lätt att lossa på en halv sekund om hästen trillar.

Det verkar ju som om hästen inte är rädd utan bara kommit på att den kan ta sig loss och gör det för att den kan.
En häst som är rädd ska man aldrig hålla fast för då blir det bara värre!

Det låter som att hon slitit sig förut, hon vet att kastar hon sig riktigt hård så lossnar det till slut.

Hade köpt uppbinings kedjor, dvs uppbindningar med kedja och satt fast henne ordentligt så att hon inte kan komma loss.

Låt henne stå så tills hon fattar att hon inte kommer loss!
Och beröm när hon står snällt...

Hej tack för tipsen, nej hon har aldrig kastat sig förut eller kommit loss, hon är född hoss mig så det vet jag helt säkert..
Har svårt att avgöra det där om hon är rädd eller inte, hon verkar ju panikslagen så fört hon känner att det är "stummt"...

Ushhh, vad jag önskar att jag bundit upp henne mer som föl...
Ska kolla det där med huvudet imorgon, vi skodde henne igår på alla fyra då höll jag henne hela tiden, helt cool var hon.

knepigt...

Hm, klart att hon lärt sig att det lönar sig att slita sig. Man kommer loss. De kan slita rätt bra, stor risk för skador. Viktigt att träna säkert, men samtidigt så att de lär sig läxan.

Det jag tänker. Det är dock inte helt "bulletproof". Jag har inte haft någon som sliter sig från stallgången, dock i transporten. :)

Går det att ordna någon uppbindning som ger dig kraft, men som låter grimskaftet löpa om hästen kommer lös? Dvs något som du kan stå vid sida om och hålla emot, men som grimskaftet lätt löpter genom om detta inte funkar?

Du måste kunna stå säkert.

Då tänker jag att om grimskaftet löper genom öglan, eller vad det kan vara. Så har du kraft att hålla emot. Viktigt att du står så att du inte är i fara. Något skydd måste du ha. ( I en transport är det på andra sidan mellanväggen). Om det blir riktigt fara och färde kan du släppa och hästen skadas inte. Men du kan hålla emot så länge det bara är tjafs. För hästen måste ju lära sig att det inte lönar sig att slänga sig.

Det viktiga är att det inte handlar om att vinscha. Det är inte flera varv runt, utan bara låta linan löpa genom. Så man har lite hävstång. Släpper man så är linan lös!

Har inte sett det praktiseras på stallgång. Men det har funkat som lastträning med hjälp av nh-tränare. Mycket effektivt. Men hästkänslan är viktigast!

Kanse är jag ute och cyklar?

Norrland

Em, jo det skulle kunna gå om t.ex jag håller en alinan och står i en box som skydd och typ pappa håller den andra och står vid precis bakom andra stallgången som skydd...Men det går ju så snabbt, ska jag bara sätta upp henne och inte position och vänta?För om jag pysslar med henne blir det nog svårare att hinna få bra grepp och komma bakom "väggarna"...
Kunde ju kanske gå!

Spontant skulle jag INTE våga träna något sånt här själv elelr med folk som inte evt precis vad som ska göras och när.
Jag tycker fortfarande att du ska ta hjälp av en tränare, typ NH gärna.

Nä, det har du nog rätt i. Är man osäker så är det bättre och säkrare både för häst och människa att ta hjälp av någon som kan.

Norrland

Kom hon alltså loss? Ifall hästen en gång har lärt sig att om man bara kastar sig hårt nog kommer man loss, är det mycket troligt att hon försöker sig på det igen. Sätter man då fast hästen i kedjor som inte går sönder är risken stor att den får panik och skadar sig illa i nacken. Det man ska göra då är att binda upp hästen väldigt väldigt kort. Försöker hästen slita sig då får den inte tillräckligt med kraft att den kan skada sig illa och den kan inte heller trassla in sig. Jag skulle helt enkelt binda upp hästen extremt kort en stund varje dag. Så länge den sliter och drar skulle jag bara ignorera den och låta den vara, men så fort hon står snällt skulle jag ta loss henne. Det kommer inte ta många dagar innan hon inser att det inte lönar sig att slita, utan att det smartaste är att stå snällt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka