Kastar sej i vatten pölar!

T

Teppis

:crazy: ja behövber stor hjälp..härom dan när ja va ute me min lille polle hände nåt konstikgt...vi kom fram till en liten vattenpöl å då så KASTADE han sej i den och började rulla..som tur var red jag barbacka och kunde hoppa av fort...är detta verkligen normalt att en häst gör så?
Jag vet inte vad jag ska göra så snälla hjälp mej!
MVH Felicia:confused:

Sv: Kastar sej i vatten pölar!

Så vill min pålle också göra, men det får han inte! Han får nöja sig med att röra runt med mulen och skvätta vatten! Han äääääälsar vatten. Han är helt otrolig..

Ang. ditt problem tror jag inte det är någon större fara, om han betedde sig normalt innan och efter?

:angel: lite vårbad är nog skönt, härligt geggigt o mysigt.

Du får nog träna att han inte dyker ner med dej på :p

En av mina hästar är mycket förtjust i vatten, smältvatten i backen som rinner ner, vattenpölar och sjöarna på fälten är paradis nu när snön smält. Han får plaska o ha sej en stund, men inte gå ner med mej på!

men asså ja kan ju inte rida om han kastar sej i varenda vatten pöl...

Hihi appropå vattenpölar så blev min kompis avslängd RÄTT i en vattenpöl på sin ponny då hon skulle gallopera, okey hon vart skitförbannad därför hennes ridbyxor och jacka blev dyngsura och skitiga.

Det värsta var ju att vattenpölen var max en halv meter i omkrets. Så ja, snacka om att tajma. Nu såhär i efterhand är det ett minne för livet :love:

Okey lite allvar i det hela, var bestämd och låt h*n inte ens tänka tanken.

Lär honom att inte kasta sig i vattenpölar, SPECIELLT med dig på! Du kan ju börja med att ta en promenad där du vet att det finns vattenpölar och börja från marken om du inte vill sitta på (om du är rädd att han ska slänga sig med dig på)

Är nog ingen fara ska du se, han gillar nog bara vatten!

Hejsan!

Snacka om läskigt..:eek:
Jag vet faktiskt precis hur det är, för Vigdis älskar vatten och när vi har varit och badat med henne så brukar hon stoppa ner hela huvet i vattnet och leka ubåt.
Och så lägger hon sig ner och rullar sig...
Men jag har aldrig haft några större problem med vattenpölar..Men hon vill väldigt gärna leka med mulen och blåsa bubblor i dom..

tror att det är bra om du, som ovanstående har skrivit, lär hästen att han inte får rulla sig i vattenpölar med dig på.. Och när du är ute och rider och lixom känner att han/hon ska rulla sig så distrahera hästen, så den får nåt att annat att tänka på för då kan den ju inte rulla sig..

Lycka till!:banana:

Jag skulle precis rida upp till stallet efter en ridtur och helt plötsligt la sig hästen bara ner och skulle rulla sig på gruset och då var det ändå sommar och snustorrt, men det kliade väl skönt. Men snacka om att jag fick bråttom av :eek:

Det hade ju inte något med vatten att göra men det viktiga är att träna så att du känner dig trygg och kan läsa av hästens signaler.

Teppis skrev:
:crazy: ja behövber stor hjälp..härom dan när ja va ute me min lille polle hände nåt konstikgt...vi kom fram till en liten vattenpöl å då så KASTADE han sej i den och började rulla..som tur var red jag barbacka och kunde hoppa av fort...är detta verkligen normalt att en häst gör så?
Jag vet inte vad jag ska göra så snälla hjälp mej!
MVH Felicia:confused:

Antagligen är det en olat, driv på hästen så h*n inte har en chans att stanna vid vattenpölen.
Vet hur det känns att bli dyngsur på en häst, som Josephine sa tidigare ang hennes kompis som åkte av i vattnet... det var jag..:o Slog i svanskotan då och det gör fortf ont, 2,5 år senare:crazy: Tipsar dig om du ska ut i skogen och det är vattenpölar, ta på regnkläder!! Och säkerhetsväst :D

Min förra häst gjorde så, inte vid vatten pölar, men när han tyckte att vi hade skrittat för länge, så jag började göra mycket halvhalter och länge och korta skritten när jag skulle skritta och försökte trava och galoppera så mycket jag kunde, men ibland behövde han ju pusta lite.

Haha, min häst kastar sig undan för vattenpölar. Vill inte gå i dom! Så jag har omvänt problem. Men däremot så har han inga problem med vattenpölar i hagen!

Äsch det är nog ingen fara , det går ju att undvika , det är ju bara att säga till att detta får han inte göra, så har han inte en chans :smirk:

Bli lite arg bara så ska det nog gå bra :angel:

hahhahah... fan vilken härlig häst!
Riktig livsnjutare :bow:

Kanske inte så kul att sitta på i det ögonblicket dock...

Andrea_med_A skrev:
Äsch det är nog ingen fara , det går ju att undvika , det är ju bara att säga till att detta får han inte göra, så har han inte en chans :smirk:

Min pålla har varit likadan tidigare, men häromveckan klev hon helt sonika i en ganska stor pöl (vi hade lite draghjälp av en annan häst) och stannade mitt i vattenpölen och skulle kolla!!! Gissa om jag blev lycklig!!!

Till trådskaparen: Bli lite arg på din häst och driv på den så att h*n aldrig får chansen att lägga sig.

Hoppas det löser sig för dig iaf...

//Lillan

Liknande trådar

Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 980
Senast: willy
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 601
Senast: Gry
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 151
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar