Kastar med huvudet

E

Ebbs

Hej alla.
Idag provred jag en D-ponny och jag behöver lite råd.
Den är 6 år, inte så värst utbildad i dressyr. Går fint i både skritt och trav, men i galoppen kastar han upp huvudet och vill inte gå i form. Ägaren sa att det växer bort, stämmer det?
Och om det inte gör det, är det något man kan göra för att arbeta bort det?
Tacksam för svar

Sv: Kastar med huvudet

Växer bort låter lite konstigt.. men vad vet jag.
Jag skulle nog mer gissa på att hästen inte orkar bära sig i form i galoppen, eller har ont någonstans. En unghäst jag red gjorde precis sådär när han inte orkade, och försökte bara springa ifrån. Försök jobba på att bygga muskler, och du kanske borde tipsa ägaren om att ta ut en veterinär för att kolla igenom hästen. Saker hästen har ont av kanske märks först i galoppen.
Det är vad jag gissar på iaf, och eftersom att hästen är relativt ung har jag svårt att tro att det är någon form av vana. Möjligtvis förstår den inte galopphjälperna och blir frustrerad. Kan finnas många orsaker...

Jag tyckte också att det lät lite konstigt att det skulle växa bort. Gissade på samma sak som du, men ville höra vad andra tror. Hon ska besiktiga hästen nästa vecka, och då kollar veterinären igenom hästen och upptäcker om han skulle ha ont.
Tack för ditt svar! :)

Ah vad bra! Hoppas dom kommer på vad som är problemet. Annars är det väl bara att jobba vidare på muskler och tydliga hjälper ;) lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 307
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar