kastar me huvet!

A

AtletShipping

Red idag ett sto idag som jag brukade rida innan, ägaren ville att jag skulle galoppera av hon ute på en stor äng för hon var sprallig lr nåt sånt.
Hon är 9 år och bara promenadrids och ibland lätt träning typ, pga av gammal skada.
Men när jag värmde upp henne i traven och skritten så verkar hon MKT irriterad, hon kastar med huvet, tuggar frustrerande på bettet, drar ner huvet osv red med martingal och utan den hade hon nog nockat näsan på mig, när hon upptäckte att det inte gick bra att kasta huvet upp kasta hon det ner istället, och lägger huvet på sidan och tuggar konstigt på bettet, exakt hela tiden utom i galopp!

Det går bra när man travar med långa tyglar då går hon snällt men så fort man pillar på tyglarna och ska korta dom blir hon riktigt irriterad och börjar hålla på med bettet och huvet.

Hon är även jättesvår att stanna när man galopperar utan istället smäller hon upp huvet och skuttar, även om jag är jätte mjuk i handen hela tiden., hon är en mkt känslig häst och kan lyssna jättebra om hon inte hållt på så här.

Hon har ett vanligt, tjockt tränsbett (ihåligt med rörliga ringar) och med detta bett är hon omöjlig att rida med nästan, hon gör allt för att slippa korta tyglar, man får inte ha kontakt med hennes mun alls.

Har även ett annat tränsbett som är lite smalare med D-Ringar, och med det är hon mindre irreterad med men fortfarande så mkt att hon är nästan omöjlig att rida.

Hon har inget problem med tänder, är kollade.
Men när man rider känner man tydligt hur hon hatar bettet.

Ägaren sa att vi ska prova tredelat, hackamore lr ett bett med D-ringar med kopparullar.
Har ni nåt tips om bett som skulle passa henne, hon är skitpigg och exploderar nästan om man rör hon med ben lr rör hon i munnen, småtaktar osv.
Hon får ingen krafftmat alls efter som hon är smällfet, får bara lite betfor och lusern som vi använder för att blanda ut vitlöken med.
På vintern är hon lika pigg även hon bara får lite korn då!

Tycker ni att vi ska ta nån av dessa bett lr hackamore?
Eller nåt annat bett än ovan?
 
Ett tjockt bett är mer irriterande för hästen än ett tunnare, eftersom det tar upp mycket plats i munnen. Ett ganska smalt tredelat kan kanske vara värt att testa? Eller varför inte hackamore om hästen nu verkligen verkar ogilla bettet som sådant? Är munnen kollad av veterinär eller tandläkare? Långt ifrån alla veterinärer har tillräckliga kunskaper om tänder.
Kanske beter sig hästen som den gör pga att den är pigg? Har du provat att longera en stund innan ridning för att se om det hjälper?
 
Min foderhäst är väldigt känslig. Hon kan också göra detta trots att jag är mjuk i handen. Efter som jag inte haft henne så länge håller vi på att lära känna varandra.
Jag har kommit på att om jag inte håller om henne ordentligt med benen (tex att jag inte driver ordenligt eller tappar balansen) så slår hon gärna med huvudet. Men ramar jag in henne så går hon lugnt och trivsamt tuggande på bettet.
Kanske vill den hästen du rider också ha mer stöd av dig som ryttare ?
 
Jag hade en häst som gjorde så oavsett bett eller bettlöst (ni hade inte testat bettlöst än, eller?). Veterinären trodde först att han hade Headshaking Syndrome men det visade sig vid ytterligare undersökningar att han hade Kissing Spines och det var kotorna i manken som satt för tätt. Pga den "skadan" hade han blivit spänd och överbelastat frambenen där han även fick ledinflammationer. Mitt råd är att göra en helutredning på klinik då huvudkastningar kan ha många orsaker.

/My
 
jo jag håller om med benen så gott det går..om man nuddar hon med benen så exploderar hon nästan.
Så jag brukar göra halvhalter och ramar in hon så gott det går men det är omöjligt nästan när on gör så..så fort man tar i tyglar na tuggar hon frustrerande, och om man då tar halvhalter så kastar hon huvet ner lr upp.
Men hennes ägare sa att hon funkar på hackamore men hon våga inte använda det mer eftersom hon är rädd att knäcka nosbenet (vilket jag försökt förklara för hon att man måste nästan vara Hulken för om hackamoret sitter rätt)
 
jo vi har provat att longera innan lr rättare sagt tömköra (får inte longeras lr ridas på volter ofta eftersom då kommer problemet med bakbenet igen, hon fastna lixom med hoven på nåt sätt uppe i boxgallret hos sin förra ägare och slet sönder hela kronbenet.. är iof sig läkt nu)
Men det hjälper knappt hon gör likadant när man tömkör men hon blir ju mindre pigg sedan.

Men ska prova de smala bettet med d-ringar och kopparrullar lr hackamoret.
Jag tror hackamore är bäst
 
Jag tycker att ni ska låta en vetrinär kolla igenom hela hästen. Om vetrinären inte hittar något så tycker jag det låter som denna häst har dåligt självförtroende. För att bota detta är det bra om man rider i lite svår terräng, ge henne halv långa tyglar. Hon måste lära sig att man kan lita på bettet och din hand. Jag tycker du ska börja rida på ett gummi bett med fasta ringar.

Lycka till.
 
Jag skulle nog börjat rida henne med kapson eller annat bettlöst...bara skrittat och fått henne att slappna av..sen provat att trava och galoppera..man får ta det lite lungt med en häst som tyckt att ridningen varit något jobbigt(om det nu är bettet som spökar) Hon som äger hästen, kan hon ha varit hård på handen så hästen blivet rädd??
Men prova bettlöst, det rek . jag stark!

Rider själv med kapson..
 
Jag skulle prova raktbett. men häst höll på sådär förut och jag fick tips av veterinären att prova ett rakt bett för dte ligger lixom still i munnen. ett delat rör sej mer. Och det raka stång bettet är mycket bättre men nu efter 1 månad på stång har vi gått över till vanligt bett igen och hon går mycket bättre på det nu än innan.
 
nä hennes ägare rider aldrig hon nästan, eftersom hon helst inte ska ridas var dag. Men hon är mkt fösiktig med hennes mun. Eftersom jag inte rider hästen alls ofta (utan min lillasyster som bara rider med långa tyglar oftast) så kan jag inte prova nåt annat bett men nästa gång så ska jag rida med hackamore.
 
JAg tror hon har blivit illa behandlad innan men absolut INTE i detta stall, eftersom hon lätt får panik om hon är fastbunden lr om man tar hon bakom öronen då kastarhon sig bak tills hon är fri, men efter lång träning kan jag nu klappa hon bakom öronen och i ansiktet.

Men jag vet inte nåt om denna hästs förflutna merän att hon fick en skada i kronbenet (längesen) att hon kanske aldrig mer skulle kunna ridas, möjligtvis som promenadhäst vilket går bra så länge hon har en lätt ryttare.
Mkt svårt har hon att lita på folk med, vem som helst kan inte ta hon i hagen lr ens nudda hon då sticker hon.
Men jag och min syster kan fånga hon lättare nu oftast utan problem om man är försiktig.
Men så kommer detta att hon inte trivs med bettet.
Gick bra innan men inte super men har blivit värre nu.
 
Jo vi har ett rakt gummi bett (rätt tjockt) med fasta ringar som ligger och skräpar, ska kanske prova det annars hackamore lr sidepull.
 
Sv: Re: kastar me huvet!

jag tror personligen inte att det blir bättre med gummibett, det är alldeles för tjockt för att få plats ordentligt i hästens mun. Prova ett tunnare bett. (min åsikt) Har du kollat om sadeln passar? så att inte den trycker.. Det kan ju, som en tidigare person skrev, vara för att hästen är pigg, vill springa av sig.. :? Blir h*n bättre efter att du har galopperat av honom/henne? mitt förra sto betedde sig lite liknande när hon hade skrittats i ca 2 veckor. hon hade varit galoppör tidigare så hon var sådan för att hon helt enkelt hade för mkt energi i kroppen, men efter att ha galopperat av endel, även fast hon egentligen var promenadhäst, så var det de som behövdes, hon vart helt enkelt galen av att ta det FÖR lugnt.. :P
Hoppas att du har kommit till rätta med "det kastande huvudet" hehe..
Mvh Sandra
 
Sv: Re: kastar me huvet!

Jag håller med Sandra S, du borde testa ett tunnare bett, ex. tvådelat brindong. Har också en häst som är väldigt känsli i munnen, och har haft vanliga tjocka bett, men det får inte plats i munnen på han, och på bridong går han hur bra som helst! Självklart måste du ju va väldigt försiktig när du tar i tyglarna, men det har du nog redan förstått.. :)
Be en equiterapeut/sadelutprovare komma ut och känna igenom hästen, hon kollar då igenom all utrustning också. Det kan vara att du har satt bettet för högt upp (att du ska länga remmarna det är fäst i) men be en equiterapeut titta på henne. Vet inte vart Skurup ligger, men kan ge dig ett nummer till en jättebra i Lahom (Halland) och jag tror hon kommer ut överallt i Halland och i Skåne, så det är bara att fråga om du vill ha numret.

Lycka till!
 
Sv: kastar me huvet!

AtletShipping skrev:
Red idag ett sto idag som jag brukade rida innan, ägaren ville att jag skulle galoppera av hon ute på en stor äng för hon var sprallig lr nåt sånt.
Hon är 9 år och bara promenadrids och ibland lätt träning typ, pga av gammal skada.
Men när jag värmde upp henne i traven och skritten så verkar hon MKT irriterad, hon kastar med huvet, tuggar frustrerande på bettet, drar ner huvet osv red med martingal och utan den hade hon nog nockat näsan på mig, när hon upptäckte att det inte gick bra att kasta huvet upp kasta hon det ner istället, och lägger huvet på sidan och tuggar konstigt på bettet, exakt hela tiden utom i galopp!

Det går bra när man travar med långa tyglar då går hon snällt men så fort man pillar på tyglarna och ska korta dom blir hon riktigt irriterad och börjar hålla på med bettet och huvet.

Hon är även jättesvår att stanna när man galopperar utan istället smäller hon upp huvet och skuttar, även om jag är jätte mjuk i handen hela tiden., hon är en mkt känslig häst och kan lyssna jättebra om hon inte hållt på så här.

Hon har ett vanligt, tjockt tränsbett (ihåligt med rörliga ringar) och med detta bett är hon omöjlig att rida med nästan, hon gör allt för att slippa korta tyglar, man får inte ha kontakt med hennes mun alls.

Har även ett annat tränsbett som är lite smalare med D-Ringar, och med det är hon mindre irreterad med men fortfarande så mkt att hon är nästan omöjlig att rida.

Hon har inget problem med tänder, är kollade.
Men när man rider känner man tydligt hur hon hatar bettet.

Ägaren sa att vi ska prova tredelat, hackamore lr ett bett med D-ringar med kopparullar.
Har ni nåt tips om bett som skulle passa henne, hon är skitpigg och exploderar nästan om man rör hon med ben lr rör hon i munnen, småtaktar osv.
Hon får ingen krafftmat alls efter som hon är smällfet, får bara lite betfor och lusern som vi använder för att blanda ut vitlöken med.
På vintern är hon lika pigg även hon bara får lite korn då!

Tycker ni att vi ska ta nån av dessa bett lr hackamore?
Eller nåt annat bett än ovan?
Hur mkt hö/silage äter h*n? Jag tänkte lite på det du skrev om att hon taktar osv när du tar i bettet, det gjorde våran förra arab också, hon var sned i bäckenet, därför hade hon inte så lätt för sig att gå under sig när hon skulle gå i form. vi hade henne bara i 2 år, promenadred därför mest på långa tyglar eftersom hon blev stressad och började takta när jag började plocka upp tyglarna. vi hade vanligt 3-delat bett, väldigt bra faktist! (passade henne bra) men jag vet ärligt talat inte varför hon var sådan, jag vet bara att hon hade haft det väldigt jobbigt tidigare i sitt liv, hon hade varit galoppör (ponnygaloppör) i några år, hoppat mkt och hon har aldrig gått ngt vidare i dressyren. Det var väl därför hon inte heller höll längre, vart 18 år. Det ända jag vet var jobbigt för henne det var ju att om hon skulle gå på tygeln, i form, så skulle hon vara tvungen att gå under sig, alltså arbeta med bäckenet men det klarade ju inte hon, hon fick ju ont då.. Därav tror jag också att hon fick sitt beteénde med att takta när man kortade tyglarna, hon drog upp huvudet och vart orolig. Hon fick bara gå ut i skogen och ha det bra sista året.. :)
det jag ville få ut av detta meddelande var att det behöver inte vara bettet hon inte gillar, det kan vara ngt som hon tycker är obehagligt när hon går i form.
Måste även berätta om våran arabkorsning som vi har nu, hon är väldigt besvärlig när hon brunstar, därför väldigt envis och känslig. När hon är det rycker hon liksom i ryggen/magen när jag kommer i närheten av det stället där deras livmoder sitter med mina skänklar. min tränare säger att det jag från en början trodde var rädsla för mina skänklar helt enkelt är för att hon är så känslig just då, man måste liksom tvinga henne acceptera dom ett tag, sen går hon perfekt!
:)
Ha det så bra och lycka till!!
 
Sv: kastar me huvet!

Det kan ju faktiskt vara så att ngnting har hänt ngn gång i munnen, att hon helt enkelt är rädd, måste kanske tvinga henne att acceptera bettet men jag förstår dig helt och hållet, det kan ju lika gärna vara så att hästen har ont av bettet istället! Prova hackamore ett tag och se om det blir bättre.. :)
:banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 963
Senast: Líf
·
Utrustning Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var...
Svar
14
· Visningar
1 741
Senast: Ace
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 399
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp