kastar av.

marshall

Trådstartare
Jag har en fjordhäst som är hur gullig som helst att sköta,att sadla, tränsa osv tills man då ska rida då är han som ett surägg, han bara backar, stegrar, eller rusar framåt,tar bettet, kastar sig åt sidan, ryggar för skuggor, bockar osv, en gång har han själv ramlat omkull, tills han får av personen så springer han runt som en tok en stund , och sen kommer lungt tillbaka hur nöjd (och snäll )som helst.
(vet har kollat honom) Jag har annars travhästar,så jag kan en del om hästar (har aldrig haft liknande problem förr,)men mina ridkunskaper är väl inte det bästa, men han gör så med ALLA. det är inte bara en som har åkt av, han gör inte ALLTID så men för det mesta någon gång under ridturen.

Sv: kastar av.

tänkte bara säga att han går på lösdrift,och fodras men mina travar-kallblodsston.
ooch han rids inte alltid, och fodras lätt, samt att han inte verkar lida av seperationångest, då man kan lämna honom (obunden) vart som helst och han står kvar fast man kör/rider iväg men en annan häst, samt är cool lugn själv i stall och hage..

Jag hade gått igenom hur utrustningen sitter, hur tänderna mår. Gått igenom hästen med massör, kiropraktor, equiterapeut, osteopat eller liknande. Och sedan hade jag om jag inte hittat något alls, börjat om inridningen/anpassat ridningen på ett sätt som får honom att sluta.

Jag är ingen expert på fjordhästar.. Måste börja med det.. Så jag inte får några stygga komentarer.

Men de 3 fjorhästar jag hållit på med har liknande tendenser.. De kan ara grymt svår ridna.. Har de lärt sej att något funkar så kör de benhårt med det.. 2 av dessa fjordhästar försöker skrapa av ryttaren mor träd och liknande.. Och de ger sej inte i första taget..
Fjordingen som vi hade i familjen "Tösen" sprang under tjocka grenar så jag fick dem i magen och for av..
När vi hade henne va jag allt annat än ridkunnig och väldigt ung.. Red henne som mest i åldern 7-13.. Men envis som synden va jag så jag SKULLE rida till varje pris.. Och hon visste ju hur hon skulle göra för att få väck mej.. Hon kunde en sak och det va sken.. Alla turer jag red på henne skedde i sken.. Plötsligt tog hon en avstickare på en annan väg så jag fortsatte rakt fram utan häst:crazy: .. Många skador har den hästen orsakat mej..

Sen va det en vän till mej som hade Linus.. Ha va duktig och så när han ville.. Men en regel hade de varje gång de red.. Annika skulle av minst en gång under varje ridtur.. Hon berättade att han vid ett tillfälle hade skött sej som en ängel.. Gjort allt hon bett om.. Första ridturen som hon suttit kvar hela tiden.. MEN då hon skulle sitta av på gården hjälpte hästen till med buller o bång:smirk: .. Av kom hon iaf..
En gång höll det på att gå illa.. Då fick jag och min dåvarande nordsvensk stoppa hästen efter en väg. Han kastade av annika o drog iväg i sken efter en väg.. Jag kom ikapp honom och fick grepp om hans tyglar.. Annika gjorde illa sej i nacken rätt ordentligt..

Idag jobbar jag med en Fjording som har dessa tendenser.. Jag ska rida henne i 2 veckor för att tjejen som äger och ska rida henne är 12 år.. Vill få lite bukt med de jobbigaste olaterna.

Vad jag tror är bäst att vara lugn.. Att bli arg gör ingen nytta.. Alla handlinga har konsikvenser. Är hästen olydig så gör det jobbigt för hästen.. De är smarta djur.. Låt någon med bra balans och kunskap rida hästen.. Ta hjälp av någon tränare..

Varje gång hästen jag tränar nu försöker skena med mej så vänder jag om rider åt annat håll.. Stannar och vänder igen.. Jag Ger 100% fria tyglar för att visa att jag är berädd att lita på henne så länge hon sköter sej..

Med avkastningar är det svårt.. Någon som vågar och har bra balans skulle rida hästen..
Kanske vore det en ide att skicka hästen till någon tränare för "inridning".. Innan någon blir allvarligt skadad..

Alla 3 fjordingar jag hållit på med är underbara individer.. Gosiga och snälla.. Bara med en massa olater.

Jag hade gått igenom hur utrustningen sitter, hur tänderna mår. Gått igenom hästen med massör, kiropraktor, equiterapeut, osteopat eller liknande. Och sedan hade jag om jag inte hittat något alls, börjat om inridningen/anpassat ridningen på ett sätt som får honom att sluta.

Detta skas oxå tas i åtanke.. Glömde ta med det..

Tack för svaren, jag ska ta och prata med någon, någon som vet av någon bra? Nu bor jag i norrland.

Du glömde veterinär.

TS: Min första tanke var att hästen nog har ont någonstans. Har sett hästar bete sig såhär vid tex ryggont eller kotledsinflammation.

Har varit i ungefär samma situation med en häst, det började med att hon bockade i galoppen, naiv som ja e trodde det var glädjeskutt men sen så började hon göra likadant i skritt samt när jag bad om sidepass, då blev hon en helt annan häst då förstod ja att något var fel och det var det också.. hon var också helt go o lugn när man pyssla om henne..
sen så var det en annan häst innan den här (olycksdrabbad) o han bet tag i bettet o bara skena iväg.. han hade fel på några koter i ryggen..

JAG tror inte hasten har ont nagonstanns, kanske visst men sadanna problem sitter i HUVUDET pa hasten.

Tycker att om du vill ha trevliga ridturer och kul med din hast sa ska du leta reda pa en tranare att skicka ivag din hast till sa den kan rida om, ny utbilda din hast sa den slutar med sina dumheter. Sen sa behover du lara dig att rida hasten pa ett sadant viss att han inte gjor sanna dumheter.

Det ar farligt att rida en hast som beter sig sadara. Sa var forsiktig om dig sjalv och lammna bort hasten for utbildning

Hade en fjording på tillridning hos mig för några år sedan....Jätte snäll och mysig på alla sätt och vis....Det första han gjorde när han kom var att äta upp en kotte och tuggade i sig smörblommor:eek: :D hade en övervikt på ca 250 kg, 3 rumpor:rofl: men så söt....Han hade oxå sådana fixideer för sig, backade, skulle tvärvända, gick ner i diken, bockade ja allt som en häst inte ska göra...Red honom varje dag i en månad och lät honom aldrig vinna, mkt beröm...Efter en månad gick han lektioner, hur snäll som hellst:smirk:

När han bockade bad jag honom springa ännu fortare och då var det inte roligt längre, var envis har tålamod så kommer det att lösa sig;)

nej jag tror inte heller att han har ont, det finns gott om kunkskaper om skador osv hos travfolk,(även tänderna är rutinkollade) och haft några som har knackat och böjt och hållit på. ska kolla med fler...
det han håller på med är nåt som blivit ett problem numera, det började med en tjej ramlade av honom efter att han tagit bettet, och sen har det blivit mer och mer.

Precis det sitter i huvudet.

Sa om vi leker med tanken att han skulle ha en inflamation nagonstans eller nagot annat sa skulle det vissa sig mera an att hasten helt plotsligt forvandlas till en avkastningsmaskin. Tex i hastens rorelser.

Sa vad ska du gora at problemet? Det ar det viktiga nu.

Du säger att hästen inte rids ofta vilket kan betyda mycket extra energi- han orkar helt enkelt göra bus. Så gjorde min envisa ponny tills jag spenderade hela sommarlovet med att träna dressyr, hoppning osv. Ett tips är att när de väl bockar och stegrar sig så korsar man över ena tygeln på andra sidan så att hästens hals vrids och den "luktar" på din sko- den ska gå på den lilla volten ett eller två varv och sen fortsätter du rida fram som om inget hänt. Det är bestraffningen och de lär sig fort att vid dumheter kommer obehag.
När hästen backar: antingen tvingar du den att fortsätta backa tills den ger upp eller så gör du som jag- ger den ett lätt spörapp på baken och "gungar" lite i sadeln samt att morra, då brukar dem bli ställda och gå framåt. :rofl:

Allt sitter i huvudet helt enkelt och ju mer du tränar ju fortare kommer han att lägga av och ni kan båda njuta av ridturen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 266
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar