Sv: kastar av.
Jag är ingen expert på fjordhästar.. Måste börja med det.. Så jag inte får några stygga komentarer.
Men de 3 fjorhästar jag hållit på med har liknande tendenser.. De kan ara grymt svår ridna.. Har de lärt sej att något funkar så kör de benhårt med det.. 2 av dessa fjordhästar försöker skrapa av ryttaren mor träd och liknande.. Och de ger sej inte i första taget..
Fjordingen som vi hade i familjen "Tösen" sprang under tjocka grenar så jag fick dem i magen och for av..
När vi hade henne va jag allt annat än ridkunnig och väldigt ung.. Red henne som mest i åldern 7-13.. Men envis som synden va jag så jag SKULLE rida till varje pris.. Och hon visste ju hur hon skulle göra för att få väck mej.. Hon kunde en sak och det va sken.. Alla turer jag red på henne skedde i sken.. Plötsligt tog hon en avstickare på en annan väg så jag fortsatte rakt fram utan häst
.. Många skador har den hästen orsakat mej..
Sen va det en vän till mej som hade Linus.. Ha va duktig och så när han ville.. Men en regel hade de varje gång de red.. Annika skulle av minst en gång under varje ridtur.. Hon berättade att han vid ett tillfälle hade skött sej som en ängel.. Gjort allt hon bett om.. Första ridturen som hon suttit kvar hela tiden.. MEN då hon skulle sitta av på gården hjälpte hästen till med buller o bång:smirk: .. Av kom hon iaf..
En gång höll det på att gå illa.. Då fick jag och min dåvarande nordsvensk stoppa hästen efter en väg. Han kastade av annika o drog iväg i sken efter en väg.. Jag kom ikapp honom och fick grepp om hans tyglar.. Annika gjorde illa sej i nacken rätt ordentligt..
Idag jobbar jag med en Fjording som har dessa tendenser.. Jag ska rida henne i 2 veckor för att tjejen som äger och ska rida henne är 12 år.. Vill få lite bukt med de jobbigaste olaterna.
Vad jag
tror är bäst att vara lugn.. Att bli arg gör ingen nytta.. Alla handlinga har konsikvenser. Är hästen olydig så gör det jobbigt för hästen.. De är smarta djur.. Låt någon med bra balans och kunskap rida hästen.. Ta hjälp av någon tränare..
Varje gång hästen jag tränar nu försöker skena med mej så vänder jag om rider åt annat håll.. Stannar och vänder igen.. Jag Ger 100% fria tyglar för att visa att jag är berädd att lita på henne så länge hon sköter sej..
Med avkastningar är det svårt.. Någon som vågar och har bra balans skulle rida hästen..
Kanske vore det en ide att skicka hästen till någon tränare för "inridning".. Innan någon blir allvarligt skadad..
Alla 3 fjordingar jag hållit på med är underbara individer.. Gosiga och snälla.. Bara med en massa olater.