Kastanjer!

ylvaaskersund

Trådstartare
Vad är det för ngt? Jag vet var de sitter osv:p, men jag undrar vad de är gjorda av, varför dom sitter där dom sitter, och om dom gör eller har gjort ngn nytta ngn gång!:oJa! Jag är ruskigt nyfiken av mej och det går aldrig över:D;)

Sv: Kastanjer!

Har hört att det är en kvarleva från när hästen var 3-tåig: *hov *kastanj *sporre
Men om det stämmer är en annan fråga! ;)

Skönt att se att det finns andra "måste-bara-veta" här i världen :D

hmm:confused: kom precis på att på min allra första ponny växte dom o blev långa...Inga av mina hästar har växande kastanjer nu..?? Har inte tänkt på det innan. :crazy: Bra fråga....

Jag har då fått lära mig att det är från när hästen hade tåssingar... Nån som förresten vet varför hästen utvecklades till som den är idag? Och UNDRA hur hästen ser ut om ytterligare en massa år (massa många år) :O

Djupa tankar så här när man är ensam hemma.. ^^

Vad är det för ngt? Jag vet var de sitter osv:p, men jag undrar vad de är gjorda av, varför dom sitter där dom sitter, och om dom gör eller har gjort ngn nytta ngn gång!:oJa! Jag är ruskigt nyfiken av mej och det går aldrig över:D;)

Det är rester från när hästen hade tår, helt rätt. Om du tänker dig din hand, så är det långfingret på oss som har utvecklats till en hov. Så våra hästar går på ett stabilt smidigt långfinger. :laugh:

Det är gjort av samma "material" som hoven är :) och det härstammar från när dom hade 3 tår. Sporren är ju också en "kvarleva" från den tredje tån :)

Det är urgamla tår från förr. :idea:

Ni som har samma problem som mig - häst vars kastanjer bara växer och irriterar, hur gör ni? Jag brukar försöka peta och klia bort smådelar av dem men märren blir bara sur. :confused:

Det är urgamla tår från förr. :idea:

Ni som har samma problem som mig - häst vars kastanjer bara växer och irriterar, hur gör ni? Jag brukar försöka peta och klia bort smådelar av dem men märren blir bara sur. :confused:

Har startad en tråd om bästa sättet att få bort dom. Jag säger bara: MATOLJA! :bow: En annan tipsade om det och det gör underverk. Kladda på matolja en gång om dagen så lossnar dom av sig självt! Det som inte lossnar blir såpass mjukt att det inte finns några problem att pilla loss dom sen!
Tack till den som tipsade mig, kommer tyvärr inte ihåg användarnamn för tillfället!

Ahh, ska testa! :idea:
Ger dom lix matolja med kraften så det finns ju i stallet! ;)

Tack för tipset!

Jag har då fått lära mig att det är från när hästen hade tåssingar... Nån som förresten vet varför hästen utvecklades till som den är idag? Och UNDRA hur hästen ser ut om ytterligare en massa år (massa många år) :O

Djupa tankar så här när man är ensam hemma.. ^^

det försvann när hästarna utvecklades till stäppdjur istället för att leva i skogen. i skogen är det bättre att vara flertåig så man inte sjunker ner så lätt i den mjuka marken.typ.

Ahh, ska testa! :idea:
Ger dom lix matolja med kraften så det finns ju i stallet! ;)

Tack för tipset!

Samma här
"Lite i maten, lite på kastanjen"
XD Det gör underverk, är bara glad att jag kan sprida det vidare!

Tack! Detta är nog bland de få gånger man ser samma svar från samtliga:D

Nu kommer ju nästa fundering.....varför utvecklades vissa till att ha klövar och andra hovar.....tänk att jag aldrig kan sluta fundera på saker och ting:angel:;)

KL

Hej båda,
jag har gjort ett specialarbete om hästens utveckling en gång i tiden men det bör gälla än - det är ganska långt 32 sidor så om ni vill läsa det måste ni hämta hem det, klicka på spara då men gå först in på http://medlem.spray.se/stallwm/ sedan på rubriken Hästens utveckling, sen får ni hämta hem det till er egen dator. Skumma bara för det är som sagt långt men där behandlas fötter och tänder, läs själva.
Vore kul att höra om det funkar. Gjort idag med anledning av er nyfikenhet. Gjort före datorns tid som ni ser - om ni hittar det?

Har hört att det är en kvarleva från när hästen var 3-tåig: *hov *kastanj *sporre
Men om det stämmer är en annan fråga! ;)

Skönt att se att det finns andra "måste-bara-veta" här i världen :D

hörde detta igår;)men frågan är ju hur sjutton tredje tån hamnade där uppe!:p

Ja juste, hade hand om en russ valack från Lojsta Hed för några år sen som
hade en väldigt lång synlig "sporre". De va kul att veta var det var nu,
funderade
väldigt mycket på *vafan* det var för något som satt där när jag hade honom :p

jag ska införskaffa matolja till stallet! det är tydligen bra till allt! fungerar bra att ta bort kåda med också har jag läst:)

Wow, är det sant? Själv drar jag som ett djur i dom där kastanjerna och ibland sitter dom stenhårt, lättare att nypa bort sporrarna som växer :cool:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 137
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 111
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 019
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar