Kastanjen...

TheHunted

Trådstartare
Min häst har en jätte stor kastanj på ena frambenet och på andra systen knappt, kan man klippa bort en bitt eller något, känner hästen något, det gör den inte va?!

om det går hur ska man göra det??

Tacksam

//TheHuntedOne

Sv: Kastanjen...

på vissa kan man pilla/dra bort den med händerna, verkar hästen besvärad av det tar men en hovtäng och knipsar bort en del, ca 6-8 mm bör man lämna kvar tycker jag.. pillar man så känner man när torrt och "dött" horn är borta och det är mjukare under..

samma sak med sporrar på baksidan av kotorna, är dom för långa tar man dom men hovtången oxå..

Det går bra att klippa bort en bit. Använd en verktång. Är kastanjen för lång kan de skada sig med den. Den kan också fastna och så river de av den och det gör ont.

visst går det att ta bort en bit, men hästen är väldigt känslig för om bakterier kommer in under kastanjen så det får aldrig bli sår under, bara för att man vill ha bort.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?