Kastanjen, ska man låta den vara ifred???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare HaRLeKIn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 316
H

HaRLeKIn

Hej! Igår när jag var hos min häst kom en man som också har sin häst där och skulle visa ett trick hur man gör när hästen ska lyfta hovarna. Min häst har varit lite besvärlig på det. I alla fall.... han ställde sig vid frambenet och böjde sig framåt, sedan tryckte han på insidan av benet långt upp och hästen lyfte benet. (trodde jag) Jag frågade hur han gjorde.
- Jag tog tag i kastanjen och vred den sa han.
- Gör inte det ont? frågade jag. :mad:
- Jo det gör det nog, sa han.
- Då får du inte göra det på min häst, sa jag till honom... :devil:
Min häst ska kunna lyfta hovarna utan att man "tvingar" fram det.

Nu till frågan: Jag har fått för mig att man inte ska vara och peta på kastanjerna utan bara låta dem vara. Har jag rätt eller fel? Och varför isåfall.... :confused:

Mvh Jessica

Sv: Kastanjen, ska man låta den vara ifred???

Ja, precis, vad är de till för då???

Dom är inte till för något nu, men kvar sen hoven såg annorlunda ut.

Ok, tack. Men ska man verkligen vrida om dem? Alltså, gör inte det ont? Kan det skada kastanjen?

Kastanjen är en rest av urhästens andra tå.

Vad jag vet så gör det inte ont i själva kastanjen, med däremot i huden, där den sitter fast. I kastanjen har de väl inte någon känsel, det är ju som hoven, typ "nagel".

Min hovslagare klipper av kastanjen på min med hovtången när den blir för stor. Och då menar jag stor :eek: så den skrapar emot på andra frambenet! :D

Ojdå, då är den stor.... =) TAck för svaret.

Jag brukar ta bort kastanjerna på mina hästar! Använder en kniv och sandpapper! Sitter kvar sen man var ute och visade hästarna! Tycker inte om när dom blir "stora"! Och mina hästar värkar inte tycka det gör ont! :p

Jag vrider av dom när det dehövs, knapt en gång år.Växer knapt något faltiskt. Ett snabbt vrid och häster reagerar bara lite gran, kan ju vara känsligare på andra hästar kanske :smirk:

Jag vred en gång och det började blöda, så DET gör jag inte om.

Man ska ta bort kastanjerna eftersom de växer, annars blir de ju jättestora! De växer ju som i "lager" och ofta går de att dra bort utan problem eller obehag för hästen. Man kan ju ofta välja vilket "lager" man vill börja dra bort, alltså hur nära hästens kropp, så man behöver ju inte ta så himla nära så det ska vara någon risk för blödning.

Jag brukar använda kastanjen som en sista nöd hjälp om hästen, ofta ponnyer(!) inte vill lyfta hovarna. Ofta räcker det med att man nyper lite lätt i kastanjen och hästen lyfter benet, nästan som en reflex.

Dom flesta hästar tappar sina kastanjer när det blivit för stora. Själv kan jag bara påminna mig att jag träffat en häst som man var tvungen att ta bort kastanjerna på, för de trillade aldrig av.

Jag brukar riva kastanjerna på mina hästar, tycker det är onödigt med långa kastanjer, har sett hästar som har problem med dem men håller de sig korta är det ju inga problem.

Om hästen är känslig på sina kastanjer, det är helt individuellt.
Jag har varit med om hästar som blir i det närmaste hysteriska när man tar i dem, och ägarna har haft problem att få bort dem när de blivit så långa att de faktiskt stör hästen. De har alltså växt så de slagit ihop eftersom de inte gått av av sig själva.

Det är ju jämförbart med att pilla ett sto på juvret. Vissa ger sin ägare en "resa" om de ens tar där, medan andra äääälskar att bli kliade där!

Så det har inte ngt att göra med att det gör ont att ta i kastanjerna, bara det att vissa känner ett obehag när det pillas där.

Ingen av mina hästar bryr sig ett skit om jag pillar bort kastanjerna. Så skulle jag tvinga dem att lyfta fötterna genom att dra i dem, då skulle jag få dra tills jag tröttnade! :D
Ynglingen brukar dessutom när jag stretchar hans framben självmant BITA bort sina kastanjer! Det ser skitkul ut! :D
Folk frågar "men vad gör han?!" och jag svarar "städar bort kastanjen". :angel:

Dessutom anser jag att hästar ska läras att lyfta fötterna normalt utan att man måste ta till en massa specialknep. De ska helt enkelt vara såpass uppfostrade att det för dem är en självklarhet att snällt lyfta på foten bara för att man tar i benet och säger "fot" eller ngt.
Det för att man inte ska försvåra arbetet för hovslagare och ev veterinär.

*lånar knapp*

Vet inte om mina ena häst är lite konstig men hon tycker det är jätte skönt när jag pillar på katanjerna, en bryr sig inte ett skit och den tredje gillade de tinte tidgare men nu är det helt ok med henne också.

Jag pillar bort allteftersom de växer.

Jag petar inte på kastanjerna och jag låter dem bara vara som de är, eftersom de inte utgör något problem för min häst. ;)

Jag pillar också bort vartefter på mina hästar och dom gillar det.

Nej, det gör inte ont.
Det är en rest från "tummen" som hästen hade väldigt längesen,
Jag brukar kleta på lite helosan, och nästa dag är kastanjen jättemjuk och hur lätt som helst att skala av.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 814
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 853
Träning Hej Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem. Ett av dessa är att jag inte får dem att...
Svar
1
· Visningar
868
Senast: tuaphua
·
Småbarn Det här är en ganska känslig tråd för mig så tänk gärna på det i era svar. Jag har en vän som själv inte har barn men säger sig vilja... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 103
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka