Kastanj på kotan?

Exakt som många skrivit så är det sporren, tycker det är lite konstigt att man inte har koll på att hästar har det? Det är bara att ta en hovtång och klippa bort när de blir för långa. Fattar inte riktigt varför man ska vänta på hovslagaren? Jag håller alltid både kastanjer och sporrar välansade, ser ju inte klokt ut annars och kan dessutom vara så att de fastnar och river upp dem.

De flesta hästar har ju inte ens växande såna vare sig sporrar eller kastanjer iof, men oavsett hör det lite till grundkunskap att veta att de finns där och vad det är kan jag tycka. det är ju ffa inget man bara upptäcker helt plötsligt att ens häst har om inte annat, eftersom det är vanlig basic daglig vård att känna igenom benen på sin häst och lära känna dem hur exakt de känns osv och sen veta hur ett hästben är uppbyggt utöver det.

Min islänning har långa sporrar på bakbenen, och stora växande kastanjer på frambenen, hovis får klippa den nästan varje gång.. Fång har hon som tur inte ändå.

har du två hästar med tillbakabildad tå i svansen?
Ja det är det enda som jag kan komma på att det är.
De är far och son så att båda har samma sak är inte så konstigt.
Det växer kastanjer på svanstippen på dem båda.
Det är Islandshästar och de verkar ha kastanjer överallt där hästar kan ha sådana plus på något ställe till då.
Inga av stona har dock kastanj i svansen.

Jag visste in om att hästar kunde ha kastanjer dolda i hovskägget förrän i våras då jag hittade såna på en ridskolehäst :-).

Inget som täcktes på teorilektionerna eller hästböckerna.

En behöver ju inte vara elak mot någon som inte vet, det enda sättet att lära sig är ju att våga fråga :-)?

Jag tyckte att det var väldigt smidigt att få det gjort regelbundet av någon med välslipade verktyg. Hade inte precis nåt behov av att pilla oftare än var femte vecka så fanns ingen anledning att inte ta det vid behov ihop med skoningen.
Vet dessutom många som kan tycka att det är obehagligt att klippa själv o då rekommenderar jag hovslagaren. Nuvarande räcker det med en, två gånger om året max o då gör jag det själv.

Jag har haft ganska många hästar, men nuvarande är den enda som har haft sporrar som "stuckit ut". Att det hette just sporrar visste jag inte förrän ganska nyligen, typ 2010-2011. Jag har egentligen inte brytt mig om vad de heter, bara att hästar kan ha förhårdnader på kotan.
Vad gäller kastanjerna så håller jag dom rejält trimmade. Jag tycker det är riktigt riktigt fult när de sticker ut.

nej , Stereo tolkade rätt.
det var nån som undrade om växande kastanjer har med fång att göra.. min har växande kastanjer, men inte fång..:o

Jag visste in om att hästar kunde ha kastanjer dolda i hovskägget förrän i våras då jag hittade såna på en ridskolehäst :-).

Inget som täcktes på teorilektionerna eller hästböckerna.

En behöver ju inte vara elak mot någon som inte vet, det enda sättet att lära sig är ju att våga fråga :-)?

Det handlar inte om att vara elak, alls. Att man som ridande på ridskola inte vet är en sak, men att man upptäcker något bara sådär på egen häst/mammas häst tycker jag är konstigt eftersom man förhoppningsvis visiterar hästen noga om benen varje dag från det att man köper den. När man har så pass mycket erfarenhet så man anser att man är redo för egen häst då tycker jag att det är på sin plats att veta om hur hästens anatomi är. Och att hästen har både kastanjer och sporrar. Sen att man inte kan de rätta namnen må ju vara hänt men det är ju bra att veta vad som ska/kan finnas naturligt på hästen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka