Kastad kvarka

Lillsillen

Trådstartare
Kan någon förklara för mig vad KASTAD KVARKA är och OM hästen för att få den, har Kvarka som "vanligt" innan den får kastad kvarka....

Eller kan hästen få kastad kvarka utan att visa symptom på eller ha haft kvarka?
Hänger dessa två ihop?

Sv: Kastad kvarka

Min förra hade till 98% säkerhet kastad kvarka och fick tas bort av humana skäl av bieffekterna av den.

Det finns inte mycket information på svenska sidor jag hittade dock en del utlänskt då.
Nån mer vet säkert mer här på nätet.

Kastad kvarka är inkapslade varbölder som ofta sätter sig i skallen, hals eller inre organ i magområdet. När den är inkapslad så kan man heller inte behandla den eftersom hästen sällan visar någon form av infektion i blodbilden. Dessa bölder kan komma och gå.

Oftast så uppkommer de av att hästen haft en obehandlad infektion oftast i svalj/luftrör så en häst som får kastad kvarka behöver inte alls ha haft kvarka, de kan få det ändå enl. min vet och vad jag hittat på nätet.

Hur hästens symtom eller mående är beror lite på var den sitter.
I min hästs fall så satt bölden bakom ena lungblåsan och kom som vi tror ut en kraftig luftvägsinfektion som han inte hade visat några symtom på att ha å därav blev obehandlad under lång tid.

Hans böld bakom lungblåsan hade gjort att han fått struppipning på den sidan. Så fort det blev varmt eller att gräset började spira så blev han mycket sjukare för var sommar som gick, hans kropp reagerade med att svälla upp i slemhinnorna i halsområdet på värme och gräs så han fick mycket svårt att andas, inget i lungor utan precis i "gommen" och då blev även den andra sidan av strupen mindre elastisk.
På honom försvann bölden i lungblåsan men biverkningarna och allt annat fanns kvar och han svarade inte mer än en kort stund på medicineringen. I hans fall fanns inget annat att ge än cortison och antibiotika.

En kastad kvarka kan ju te sig så olika gällanse symtom, och för att hitta ev. fler bölder så får man vänta tills de dör så man kan obducera dem.

I min hästs fall så hade fick han bara mer och mer symtom varefter åren gick.
Från första sommaren där han vid värme var lite mer trött än andra men ingen onormalt till sista våren 4 år senare då han inte rörde sig pga han inte fick luft.
Vintertid så var han helt symtomfri gällande andvägarna och ingen svullnad kom.

Han hade dessutom EPSM symtom i stort alla man kan ha, han låg kroniskt på en låg HB halt om han inte fick dagligt tillskott, var låg både på koppar, järn och andra mineraler och behövde stora doser.
Dagarna innan han togs bort så hade han börjat svullna även i huvudet och man ser på bilderna sista dagen att han är uppsvullen i hela pannan.
Jag valde att inte göra nån obduktion, men både jag och vet. var övertygade om att det fanns bölder lite hör och var i den kroppen utifrån alla hans besvär.

Senast ändrad:

Kastad kvarka är en komplikation till kvarka som beror på att bakterien som orsakar sjukdomen, sprids till lymfknutor i inre organ och ger upphov till bölder. Symtomena är kolik, återkommande feber, nedsatt prestationsförmåga. Det kan leda till döden i värsta fall. en annan komplikation till kvarka är Anasarka, som är en överkänslighetsreaktion som orsakar inflammation i blodkärl. Anasarka kan en häst få utan att ha haft kvarka som följd av infektioner med andra streptokocker än Streptococcus equi.

Åh herregud!!
Men jag har uppfattat det som om bölderna oftast sätter sig innanför bukhinnan.
Stämmer det?
Har precis opererat bort en böld bakom skapet på min lillhingst.
Den satt precis vid ena testikeln och inte innanför bukhinnan om jag fattat rätt...
Kan han ha fler bölder OM detta orsakats av kastad kvarka alltså??

Baktprov visade visserligen bara de vanliga bakterierna, men enl vet kan det ändå finnas den särskilda bakterien som påvisas av kastad kvarka, utan att de syns på provet...??

Min kille har inte haft några koliksymtom dock hög feber..
Nu är han opererad (de har skurit bort hela bölden som var i storlek med en grapefrukt) och feberfri....
När uppkommer bölderna?
Alla samtidigt eller kan de komma när som helst?

Enl. min vet och som jag då kunde läsa mig till så finns ofta fler med i bilden. Min visade inte heller nåt på bakt.prov, jag har nog även förträngt en del som sades.

Han blev sämre så pass fort så vi skyndade på hela proceduren för att han skulle lida så lite som möjligt. Sista tiden med medicineringen var bara konstgjord andning.

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridcentret Isab i Luleå fick under april in en häst från Irland. Efter att några sår upptäckts på djuret gjordes tester och då visade...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka