Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Citat från travnet: Trots att ingen i trion Adams Hall, Mr Pine Chip och Global Glide uppfyller kraven i STC:s registreringsreglemente blev dom godkända som avelshingstar på Axevalla idag.
Ja, det hela är rätt lustigt egentligen. Adams Hall, Global Glide och Mr Pine Chip uppfyllde inte kraven, men blev godkända. First Wise As uppfyllde däremot kraven, men blev INTE godkänd. :smirk: :smirk: Rena skämtet egentligen.
Av det du skrev kan man lätt få intrycket att Blodbanken har givit felaktiga uppgifter om detta och jag vill bara förtydliga att Blodbanken har inte haft någon nyhet om det alls. Det handlar om ett inlägg på diskussionsforumet (där det för övrigt också står att Adams Hall, Global Glide och Mr Pine Chip blev godkända).
Och så hoppas jag att moderatorerna är snälla nog att låta mitt meddelande vara kvar, det här är ingen reklam för någon viss sajt utan bara ett sätt utreda ett missförstånd.
Håller för övrigt med om att reglemente och värdering är rena skämtet för närvarande.
Lite tramsig motivering också i First Wise As fall:
"I beslutet framgår att nämnden gör ett avsteg från riktlinjerna på grund av att den värderar det italienska tvåårstävlandet betydligt lägre än det amerikanska. Inte heller hingstens goda härstamning kan uppväga detta." (travnet.se)
jag förstår mig allvarligt talat mig inte på den här avelsvärderingen, jag tycker att alla hingstar kan bli godkända och så får marknaden sköta sig själv sen, folk märker ju liksom om hingstarna inte lämnar något visst det är bra att hingstarna blir uppvisade för då får man se på papper vilka ev. exteriöra avvikelser den har, hur stor den är mm men sen tycker jag marknaden får sköta sig själv
Så tycker jag med.Men avelsvärderigen skulle kosta en bra slant. Kanske 50000,för att sålla bort de oseriösa. Överskottet skulle kunna gå till Breeders Crown.
Jag tycker att det ska göras en varudeklaration av alla hingstar innan de får användas i aveln, men ta bort godkänd, icke godkänd.
Som det är nu är det rent trams, märrer transporteras kors och tvärs över hela Europa för att betäckas med allt vad det innebär. De som får betala är stoägarna. Snart finns det inga mindre uppfödare kvar, men det verkar STC stunta helt i.
Jag och andra jurister har stritt med STC om det där i flera år, så det känns bara tröttsamt nuförtiden. Jag tror att de på STC är lika trötta på mig som jag är på dem...
Svenska staten fälldes vid EG-domstolen för det gamla systemet. Jag vill inte uttala mig med säkerhet om hur det nya systemet skulle bedömas. Den stora skillnaden ur juridisk synvinkel är att avelsvärderingarna inte längre är sanktionerade av staten med lagar och förordningar. En spontan reflektion - utan att ha detaljgranskat området - är att det nya systemet fortfarande innebär hinder för den fria rörligheten av tjänster inom EU. Varje hinder - ekonomiskt eller praktiskt - är otillåtet. Det man gör nu är fortfarande ett hinder eftersom avkommorna i praktiken blir mindre värda om de inte får full tävlingsrätt på lika villkor om de inte får registreras i rätt del av stamboken.
Det knepiga är att EG-domstolen i princip inte bryr sig om vilka bestämmelser en privat organisation (som STC) har, så länge inte staten har gett organisationen myndighetsutövande uppgifter. I det här fallet menar jag att eftersom staten har gett STC ensamrätt på att anordna totolisatortävlingar och eftersom det är möjligheten att tävla med hästarna i dessa tävlingar som gör att hästarna är värdefulla - grunden för hela marknaden - så borde inte STC få ställa upp några hinder för att använda hingstar i Sverige som är godkända i andra EU-länder. Och det är just vad man fortfarande gör.
JO (Justitieombudsmannen) behandlar inte den här typen av frågor.
Sådär, det var ett litet rättsutlåtande. Vem kan jag fakturera? Just det, ingen. Det är ingen som orkar driva frågorna mot STC. Det är det jag menar med motvind.
Tänk så galet det kan bli när man läser saker utan att tänka..
I övrigt är det väl märkligt att i dessa tider när fölston står på rad på väg till slakt, så finns det "överheter" som ska topprida stoägarna och idiotförklara dom.
Dom berömda "morötterna" har i snabb takt gått över till att bli käppar i hjul.
Och fortfarande ska ston slussas utomlands och sedan hem igen för att få "en godkänd" unge..
Trädgård & Växter Jag satte två frön chili och tre paprika förra veckan. Varför vet jag inte. För jag tycker det är mycket jobb, för ingenting med dessa...
Hästhantering Det handlar inte om att hårdpressa, utan att när du håller han under de förutsättningarna som du har nu så måste DU stå för att han ska...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.